کد خبر : 2062741 | 27 مرداد 1403 ساعت 06:28 | 24.1K بازدید | 24 دیدگاه

تاد بولی، رئیسی که از فوتبال درکی ندارد!

تعطیلات پیش از فصل رو به پایان است و چیزی به اتمام آن باقی نمانده و تیم‌هایی مثل چلسی در بازار نقل و انتقالات با وجود داشتن مهره‌ به تعداد کافی، دوباره به سراغ خرید و ریخت و پاش رفته‌اند.

تاد بولی، رئیسی که از فوتبال درکی ندارد!

به گزارش "ورزش سه"، شاید جالب باشد که تعداد بازیکنان حاضر در تیم اول چلسی، بیشتر از مدعیان قهرمانی فصول پیشین باشد و آنها از چهل و یک بازیکن در فصل جاری برخوردار خواهند بود. این آمار در مقایسه با تیم‌های دیگر بیگ سیکس عجیب و بسیار غیر منطقی به نظر می‌رسد؛ مثلا ليورپول و منچسترسیتی که در چند فصل اخیر، لیگ برتر انگلیس را به قبضه خود در آورده‌اند، برای فصل پیش رو هر کدام به ترتیب 30 و 29 بازیکن برای رقابت در این کورس و ماراتن سخت در اختیار دارند. حتی آرسنال که فصل گذشته به مقام نایب قهرمانی رسید و یک قدم برای فتح جام کم آورد و در فصل جاری هم به احتمال قوی یکی از مدعیان اصلی قهرمانی خواهد بود، تعداد بازیکنان زیر نظر آرتتا از عدد بیست و چهار تجاوز نمی‌کند.

نکته جالب ماجرا اینجاست که چلسی انزو مارسکا به تنهایی هشت گلر در تیم خود دارد و با بررسی و جستجوی فراوان، می‌توان به این نکته رسید که کمتر تیمی به این سبک و سیاق دروازه‌بان به خدمت می‌گیرد.

واقعا جای سوال است که تاد بولی با چه منطق و فلسفه‌ای، به صورت متوالی در هر پنجره نقل و انتقالاتی گلر می‌خرد؟ هشت دروازه‌بان برای تیم اصلی چه علت و دلیل عقلانی دارد؟ این مشکلات در نوع خودش حیرت‌انگیز است و اصلا نمی‌توان نمره آنچنان خوبی برای ریاست تاد بولی در چلسی در نظر گرفت. در هفته اخیر سایت معتبر ترانسفر مارکت لیستی از پر خرج‌ترین باشگاه‌های تاریخ لیگ برتر انگلیس را به رسانه‌ها ارائه داد.

شش تیم اول این لیست معطوف به بیگ سیکس است که مطابق انتظار چلسی با هزینه‌ای بالغ بر 3/87 میلیارد یورو، پر خرج‌ترین تیم تاریخ ادوار پریمر لیگ لقب می‌گیرد. اما این پایان کار نیست و در رده دهم همین لیست، مجدداً چلسی را می‌بینیم که به تنهایی در حضور دوران ریاست تاد بولی، 1/32 میلیارد یورو صرف خرج بازیکنان کرده است. این قضیه در حالی است که عمر دوران مدیریت تاد بولی به پنج سال هم نمی‌رسد و او به تنهایی توانسته یک سوم از همان مبلغ کلی را خرج خرید بازیکن کند. البته ناگفته نماند که مبلغ هزینه شده در دوره تاد بولی، تا به امروز هیچ آورده‌ای از لحاظ کسب افتخار و جام نداشته و آبی‌های لندن فعلا با ریاست تاد بولی ولو به قهرمانی در اف‌ای‌کاپ و جام اتحادیه نرسیده‌اند.

2005160

هرچند که تاد بولی برخلاف سرمایه‌دار و تاجر روس یعنی رومن آبراموویچ، دستمزد‌های هفتگی را به طرز چشمگیری کاهش داد و دیگر از دستمزد‌هایی بیش از دویست هزار یورو در هفته خبری نیست. البته این قضایا دلیل نمی‌شود که یک عیب از صدها معضل چلسی در دوران تاد بولی را نادیده گرفت.

ايده‌های پوچ و تو خالی تاد بولی فقط به اعداد و ارقام مربوط نمی‌شود. پس از رفتن آبراموویچ از چلسی و روی کار آمدن بولی، تا به حال سرمربی‌ای بر روی نیمکت نبوده که بیش از پنجاه دیدار بر روی نیمکت آبی‌های لندن دوام آورده باشد؛ جز مائوریتسیو پوچتینو که پس از گذشت یک فصل از جمع آبی‌ها بسیار زودتر از تصورات جدا شد.

مشخص نیست که با این اوضاع آشفته انزو مارسکا در جایگاه سرمربی شیرهای لندن -که اولین تجربه اش در لیگ برتر انگلیس به عنوان سرمربی خواهد بود- با چه نتايجی فصل را تمام می‌کند و در وهله بعدی، آیا می‌ماند و به کار خود ادامه می‌دهد یا مثل سایر مربیان قبلی خیلی زود غزل خداحافظی و وداع را برای همیشه می‌خواند و می‌رود؟ اگر وضعیت چلسی این فصل، شبیه فصول گذشته باشد، ممکن است که حتی سرمربی ایتالیایی برف لندن را هم نبیند!

2062829

در آخرین مورد باید به این مسئله اشاره‌ای داشت که بستن قراردادهایی بيش از پنج سال کمی عجیب و غریب است. اینکه او با بازیکنان جوان و خوش‌آتیه تیم قرارداد‌هایی بیشتر از پنج سال می‌بندد و از آن طرف، در هر نقل و انتقالات تابستانی و زمستانی، فوری دست به کار می‌شود و مدام بازیکن و مهره به تیم اضافه و تزریق می‌کند، نشان از این دارد که او هنوز به درک درستی از نقل و انتقالات و نحوه فعالیت در این بازار نرسیده است. مثال نقض چلسی تاد بولی، نیوکاسل و منچسترسیتی هستند که در عین ثروتمندی و بی‌نیازی مالی مالکان خود، بی‌جهت و بی‌هدف فعالیتی در بازار نقل و انتقالات ندارند و برای خرید  بازیکنان مد نظر خود، استدلال و دلایل فنی و تاکتیکی فراوانی دارند.

اتفاقا این رفت و آمدهای مکرر بازیکنان و شلوغی رختکن، تنها به تمرکز سرمربی و بازیکنان و مجموعه تیمی آسیب می‌رساند و صدمه‌ می‌زند. هیچ فضیلتی در خرید بازیکنان بیشتر نیست.

در واقع چلسی دقیقا به اندازه چهار تیم فوتبال، مهره دارد و نتایج به خوبی اثبات می‌کنند که برای موفقيت و رسیدن به سکوی قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، تنها داشتن این تعداد بازیکن و ولخرجی‌های بی حد و حصر، کافی و وافی نیست.

چلسی در اولین دیدار فصل خود، عصر یکشنبه به مصاف مدافع عنوان قهرمانی یعنی منچسترسیتی می‌رود و از همین اولین قدم، کار برای مارسکا و شاگردانش بسیار سخت و مشکل آغاز خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که چلسی چه زمانی از این حالت و شرایطی که به کما شباهت زیادی دارد، خارج می‌شود.

معین احمدوند

دیدگاه‌ها