کد خبر : 2062738 | 27 مرداد 1403 ساعت 11:28 | 55.9K بازدید | 174 دیدگاه

مردند و زنده شدند؛ جای این فناوری خالی بود

وی‌ای‌آر و کوپال ناظمی علیه دو جنجال بزرگ

نخستین تصمیمات جدی VAR در فصل جدید، در قزوین گرفته شد و با دخالت مستقیم کوپال ناظمی و مشاوره‌های او به پیام حیدری، داور دیدار روی دو گل بازی اثر مستقیم داشت.

وی‌ای‌آر و کوپال ناظمی علیه دو جنجال بزرگ

به گزارش "ورزش سه"، بالاخره طلسم ورود فناوری کمک داور ویدیویی به فوتبال ایران شکسته شد و از روز گذشته و دیدار پرسپولیس برابر ذوب آهن در استادیوم امام خمینی (ره) اراک بود که از این فناوری استفاده شد. مسابقه‌ای که البته با هیچ دخالتی از سوی اتاق VAR به پایان رسید اما اوضاع در بازی قزوین کاملا متفاوت بود.

در جدال شمس آذر و استقلال بود که از فناوری کمک داور ویدیویی استفاده شد. کوپال ناظمی به عنوان داور اتاق VAR و به همراه کمکش احمد محمدی، با درون زمین و پیام حیدری در ارتباط بودند تا به محض رخ دادن هر صحنه مشکوکی، او را به کنار زمین دعوت کنند. تا دقیقه 84 این بازی هیچ اتفاق مهمی که VAR را مجبور به دخالت در جریان بازی کند، رخ نداد.

البته که پیام حیدری چند باری مسابقه را برای بررسی داوران اتاق VAR متوقف کرد ولی هر بار بازی به گردش در می‌آمد تا اینکه در دقیقه 84 بود که با واژگونی یکی از مدافعان میزبان در محوطه جریمه، کوپال ناظمی از داور بازی درخواست کرد تا برای بررسی صحنه به کنار زمین برود.

2069118

حیدری برای بررسی خطای پنالتی احتمالی به سود شمس آذر، صحنه را بررسی کرد و در نهایت در سوت خود دمید و یک خطای پنالتی به سود میزبان اعلام کرد. این اولین دخالت مستقیم VAR در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران بود. تصمیم حیدری که منجر به گل تساوی شمس آذر شد.

2069122

پیش از این و در دربی رفت سال قبل بود که دخالت فناوری کمک داور ویدیویی در جریان دیدار استقلال و پرسپولیس منجر به این شد تا موعود بنیادی‌فر یک خطای پنالتی به سود آبی‌پوشان اعلام کند که کوین یامگا نیز آن را به گل تبدیل کرد. در فینال جام حذفی فصل قبل نیز VAR در اعلام پنالتی به سود سپاهان دخالت کرده بود اما در رقابت‌های لیگ برتر، این دومین تصمیم مهم فناوری کمک داور ویدیویی بود.

البته دقایقی بعد، یک بار دیگر VAR وارد کار شد و تصمیم اشتباه کمک داور را اصلاح کرد. جایی که استقلال روی حرکت خوب رامین رضاییان و پاس او به محمدحسین اسلامی، به گل رسید، اما پرچم محمد عطایی منجر به اعلام آفساید این گل شد که با بازبینی صحنه مشخص شد که کمک داور مرتکب اشتباه شده و گل اسلامی پذیرفته شد.

2069121

به طور کلی، سه دخالت مستقیم و اثرگذار VAR در لیگ برتر فوتبال ایران را می‌توان به اعلام پنالتی به سود استقلال در دربی پایتخت، اعلام پنالتی برای شمس آذر در دیدار با استقلال و تأیید گل شاگردان نکونام در همان بازی و رد تصمیم اشتباه کمک داور در اعلام آفساید برشمرد.

دیدگاه‌ها