کد خبر : 2062698 | 26 مرداد 1403 ساعت 21:56 | 424.9K بازدید | 918 دیدگاه

ناگهان VAR وارد می‌شود؛

کارشناسی دو صحنه جنجالی شمس‌آذر ‌- استقلال

دیدار شمس‌آذر و استقلال با دو صحنه مشکوک و بحث برانگیز همراه بود.

کارشناسی دو صحنه جنجالی شمس‌آذر ‌- استقلال

به گزارش "ورزش سه"، تقابل شمس‌آذر و استقلال در هفته اول لیگ بیست و چهارم در شرایطی با نتیجه ۲-۱ به سود شاگردان جواد نکونام به پایان رسید که این مسابقه تا دقیقه ۸۹ با یک گل به سود آبی‌ها دنبال می‌شد اما تصمیم پیام حیدری در اعلام پنالتی برای شمس‌آذر باعث شد که گل تساوی توسط این تیم به ثمر برسد.

در این صحنه که در پی برخورد رافائل سیلوا و مهاجم شمس‌آذر شکل گرفت، پیام حیدری پس از مشورت با کوپال ناظمی، داور VAR، برای بازبینی صحنه در کنار زمین حاضر شد و سپس نقطه پنالتی را نشان داد تا امیرمحمد نسایی پشت توپ بایستد و دروازه‌ سیدحسین حسینی را باز کند.

دقایقی پس از این گل، محمدحسین اسلامی برای بار دوم دروازه شمس‌آذر را باز کرد که پس از اعلام آفساید توسط کمک داور، این صحنه در اتاق VAR بازبینی شد تا گل تایید و استقلال با نتیجه ۲-۱ به برتری برسد.

نظرات کارشناسان داوری در خصوص این دو صحنه را در ادامه می‌خوانید:

📌 برخورد رافائل سیلوا و بازیکن شمس‌آذر (پنالتی- دقیقه ۸۸)

ویدئو: 350321

✅ محمدرضا ابوالفضلی: در این صحنه پس از ضربه کرنر و قرار گرفتن توپ در بازی، مدافع استقلال با دست بازیکن شمس‌آذر را سرنگون نموده و‌ مانع بازی ایشان با توپ شد. خوشبختانه وجود VAR توانست این صحنه را به موقع تشخیص داده و به اطلاع داور برساند و داور نیز پس از بازبینی آن، به درستی خطای مدافع را گرفته و اعلام پنالتی نمود.

✅ محمدحسین ترابیان: مدافع استقلال در زمانی که توپ در بازی بود با فن کشتی بازیکن مهاجم را درون محوطه جریمه سرنگون کرد. اعلام پنالتی تصمیم صحیح داور در این صحنه بود.

✅ مهدی عالیقدر: با وجود تجمع مدافعين و مهاجمان، خطاي مدافع كه كاملا مهاجم را در آغوش گرفته و مانع حركت وي مي‌شود از ديد داور VAR پنهان نمي‌ماند، لذا تصميم اخذ شده صحيح مي‌باشد.

✅ ابراهیم میرزابیگی: پنالتی به درستی اعلام شد. بازیکن استقلال، بازیکن حریف را گرفت و به زمین زد و اعلام پنالتی درست بود.

⚪️ تورج حق‌وردی: با تصاویری که دوربین‌های تلویزیونی به ثبت رساندند، نمی‌توانیم نظر قطعی بدهیم، چون واضح نیست که چه اتفاقی افتاده است.

✅ بابک وسیله‌بر: در این صحنه مدافع در داخل محوطه جریمه خود مرتکب خطای پریدن روی مهاجم و سرنگونی ایشان می‌شود. با اینکه توپ در محدوده بازی آنها نیست اما در جریان است، بنابراین اعلام ضربه پنالتی بدون جریمه شخصی صحیح است. در ضمن اجرای ضربه پنالتی طبق اصلاحیه جدید به درستی انجام شده است‌.

✅ سعید علینژادیان: مدافع تیم استقلال به وضوح بازیکن تیم شمس آذر را می‌گیرد و وی را سرنگون می‌کند. تیم داوری با هماهنگی خوب و با استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدئویی تصمیم صحیح را گرفت.


📌 گل محمدحسین اسلامی (مشکوک به آفساید- دقیقه ۹۰+۳)

2069039
ویدئو: 350315

✅ محمدرضا ابوالفضلی: در خصوص گل تیم استقلال ذکر این مسأله ضروری‌ست که پروتکل انجام آن توسط تیم‌ داوری به درستی انجام شد، یعنی صحنه از دیدِ کمک‌داور آفساید بود اما با ایجاد تأخیر در بالا بردن پرچم خود، اجازه به ادامه بازی داد و پس از مشخص شدن تکلیف نهایی توپ (که وارد دروازه شد) پرچم خود را به نشانه آفسایدِ اولیه بالا برد اما دوربین خط آفساید نشان داد، بازیکن مهاجمی که از جلوی کمک‌داور صاحب توپ شده بود در وضعیت آفساید قرار نداشته لذا گل به ثمر رسیده کاملا صحیح می‌باشد که مجددا وجود VAR توانست به‌ تیم داوری در این مورد کمک نماید.

✅ محمدحسین ترابیان: از این زاویه، بازیکن مهاجم در موقعیت onside صاحب توپ شد و  سپس با سانتر توپ، مهاجم دوم گل سالم به ثمر رساند. تصمیم تیم VAR و داور مسابقه در اعلام گل درست بود.

✅ مهدی عالیقدر: جاي‌گيري كمك داور خوب است ولي تشخيص وي كاملا اشتباه است و اين صحنه در بازبيني‌اي كه توسط تيم VAR انجام مي‌شود مشخص مي‌گردد. گل به درستي به ثمر رسيده است.

✅ ابراهیم میرزابیگی: اعلام آفساید توسط کمک داور اشتباه بود اما خوشبختانه VAR به درستی گل را پذیرفت‌.

✅ تورج حق‌وردی: این صحنه آفساید نبود و گل استقلال در موقعیت سالم به ثمر رسید.

✅ بابک وسیله‌بر: زمان لمس توپ توسط همدسته، مهاجم در وضعیت آنساید قرار دارد بنابراین ادامه بازی و به ثمر رسیدن گل صحیح است. در این صحنه باید به جای‌گیری مناسب و کار خوب کمک داور و در ادامه بالا بردن پرچم طبق پروتکل VAR جهت بررسی دقیق اشاره کرد.

✅ سعید علینژادیان: گل صحیح بود. کمک داور در اعلام آفساید اشتباه کرد اما سیستم کمک داور ویدئویی به درستی گل را صحیح اعلام کرد.

دیدگاه‌ها