کد خبر : 2061864 | 24 مرداد 1403 ساعت 03:20 | 17.3K بازدید | 17 دیدگاه

قوی‌ترین شروع‌های فصل لیگ برتر

گزارش ویژه: چلسی مورینیو مثل اوسین بولت!

کدام تیم‌ها بهترین شروع‌ها را در تاریخ لیگ برتر انگلیس داشته‌اند؟ با استفاده از داده‌های تاریخی اپتا، به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

گزارش ویژه: چلسی مورینیو مثل اوسین بولت!

به گزارش "ورزش سه" فصل جدید لیگ برتر انگلیس جمعه با دیدار منچستریوناید مقابل فولام شروع می‌شود و چرخ جذاب‌ترین لیگ باشگاهی دنیا برای سی و دومین بار به حرکت در می‌آید.

بر همین اساس نگاهی به بهترین شروع‌های تیم‌ها در تاریخ این رقابت انداخته‌ایم. فصل گذشته شواهد نشان می‌داد که منچسترسیتی رکورد بهترین شروع به فصل لیگ برتر را به چالش خواهد کشید؛ آن‌ها با وجود مصدومیت کوین دی‌بروینه، بی‌رحم و بسیار قدرتمند بودند.

اما سپس، تیم در حال افت ولوز وارد میدان شد. تیم گری اونیل تنها یکی از شش بازی نخست خود در لیگ برتر این فصل را برده بود، اما 30 سپتامبر در ورزشگاه خود با نتیجه 2-1 سیتی را شکست داد و به سایر تیم‌های لیگ برتر برای چند ماه امید بیشتری داد تا اینکه سیتی به قهرمانی در چهارمین لیگ متوالی رسید.

آن‌ها چقدر به شکستن رکورد نزدیک شدند؟ در زیر بهترین شروع‌ها به فصل لیگ برتر را مشاهده می‌کنیم…

9 پیروزی: چلسی در فصل 2005-06

شیرهای لندنی رکورد بهترین شروع فصل لیگ برتر را با نه پیروزی متوالی در اختیار دارند.

در دوران طلایی باشگاه، مدافع قهرمان لیگ برتر با عطش فراوان برای حفظ عنوان خود به میدان آمد و تیم ژوزه مورینیو ظرف چند هفته سایر تیم‌ها را در هم کوبید.

ویگان اتلتیک، توپچی‌ها، وست بروم، تاتنهام، ساندرلند و چارلتون اتلتیک شش قربانی نخست آن‌ها بودند و این تیم با این پیروزی‌ها رکورد لیگ برتر برای بیشترین پیروزی متوالی در ابتدای فصل را برابر کرد.

2067551

سپس، پیروزی 2-1 در خانه مقابل استون ویلا با دو گل فرانک لمپارد باعث شد که شیرهای لندنی رکورد جدیدی ثبت کنند، که بعداً با پیروزی‌های 4-1 و 5-1 برابر قرمزهای آنفیلد و بولتون، به ترتیب، آمار آنها بهبود یافت.

آن‌ها در تلاش برای شکستن رکورد تاریخی لیگ برتر (که بعداً به آن خواهیم پرداخت) توسط اورتون در هفته دهم متوقف شدند و تنها با نتیجه 1-1 از گودیسون پارک خارج شدند. شیاطین سرخ اولین شکست فصل آن‌ها را در اوایل نوامبر رقم زدند، اما شیرهای لندنی با یک برتری هشت امتیازی بالاتر از تیم سر الکس فرگوسن به راحتی قهرمان شدند.

8 پیروزی: لیورپول در فصل 2019-20

پس از نزدیک بودن به کسب دوگانه لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا در فصل 18-19 و تنها موفق به کسب عنوان لیگ قهرمانان شدن، قرمزهای آنفیلد فصل 2019-20 را با چاشنی انتقام شروع کردند.

نوریچ سیتی، که همیشه در آنفیلد قربانی بوده، در روز افتتاحیه با نتیجه 4-1 شکست خورد و تیم یورگن کلوپ پس از آن به مسیر پیروزی ادامه داد. آن‌ها تا هفته پنجم در بازی‌ها عقب نیفتادند و زمانی که گل زودهنگام جترو ویلمز باعث شد نیوکاسل یونایتد 1-0 در مرسی‌ساید پیش بیفتد دو گل سادیو مانه در نیمه اول اوضاع را تغییر داد و محمد صلاح پیروزی 3-1 را تضمین کرد.

2067550

سه پیروزی دیگر به دنبال آن آمد، که آخرین آن‌ها پیروزی 2-1 در خانه مقابل لسترسیتی نیاز به پنالتی دقیقه 95 جیمز میلنر داشت. آن‌ها در آستانه برابری با رکورد 14 ساله چلسی بودند، اما نهمین پیروزی متوالی از دست رفت و به نتیجه 1-1 در دیدار خارج از خانه مقابل شیاطین سرخ با گل تساوی دیرهنگام آدام لالانا رسیدند.

با این حال، این یک نقص کوچک در فصلی درخشان بود. پس از آن، قرمزهای آنفیلد به یک دوره شگفت‌انگیز 18 پیروزی متوالی در بالاترین سطح دست یافتند و موفق به کسب اولین عنوان لیگ برتر خود پس از 30 سال و نخستین قهرمانی در لیگ برتر شدند.

6 پیروزی: نیوکاسل یونایتد در فصل 1994-95

مدت‌ها قبل از اینکه سرمایه‌گذاران عربستان سعودی به سنت جیمز پارک توجه کنند، نیوکاسل یکی از قدرت‌های اولیه لیگ برتر بود.

اما فصل 1994-95 آن‌ها یک هشدار برای هر تیمی بود که در آن فصل لیگ شرکت می‌کرد. آن‌ها اولین تیمی بودند که هر شش بازی نخست خود را در لیگ برتر با پیروزی به پایان رساندند و این کار را به شکلی هیجان‌انگیز انجام دادند.

2067549

سرمربی تیم، کوین کیگان، به‌خاطر تاکتیک‌های جسورانه‌اش معروف بود و این دوره به‌طور کامل این ویژگی‌ها را نمایان کرد. هر یک از شش بازی ابتدایی آن‌ها حداقل چهار گل داشت و تنها در یک بازی کلین‌شیت کردند. کلاغ‌ها در فاصله چند روز از هم، کاونتری سیتی را 4-0 و ساوتهمپتون را 5-1 شکست دادند؛ همچنین، در دیدارهای دیگر چلسی را 4-2 و آرسنال را 3-2 (که در هایبری بود) شکست دادند.

و با این حال، به زودی روند موفقیت‌ها متوقف شد. تساوی 1-1 در آنفیلد در اواخر سپتامبر پایان روند پیروزی‌ها بود و تا پایان ژانویه تنها شش پیروزی دیگر در لیگ کسب کردند. یک دوره بد دیگر در پایان فصل آن‌ها را به جایگاه ششم رساند.

6 پیروزی: چلسی در فصل 2009-10

چلسی تحت هدایت کارلو آنچلوتی سومین تیم در تاریخ لیگ برتر شد که شش بازی ابتدایی فصل را با پیروزی به پایان رساند و به سبک رکوردشکنانه‌ای عنوان قهرمانی 2009-10 را به دست آورد.

برنامه بازی‌های نسبتاً آسان در هفته‌های ابتدایی به چلسی کمک کرد تا روند فصل را تعیین کند. آن‌ها هال سیتی، ساندرلند، فولام، برنلی و استوک سیتی را شکست دادند و سپس در تاریخ 20 سپتامبر تاتنهام را با نتیجه 3-0 شکست دادند.

2067548

آن‌ها در شش بازی ابتدایی 15 گل زده و تنها سه گل دریافت کرده بودند و پایان ناگهانی آن روند بسیار تعجب‌آور بود. آن‌ها در دیدار ویگان با نتیجه 3-1 شکست خوردند، البته کارت قرمزی که به پتر چک برای کشیدن هیوگو رودالیگا داده شد و گلی که روی این پنالتی به ثمر رسید، نقش زیادی در این شکست غیرمنتظره داشت.

با این حال، چلسی در آخرین روز فصل به‌طور شگفت‌انگیزی انتقام آن باخت را گرفت و ویگان را با نتیجه 8-0 در استمفوردبریج شکست داد. این نتیجه به چلسی کمک کرد تا اولین تیم لیگ برتر باشد که بیش از 100 گل (103 گل) به ثمر می‌رساند و نخستین تیم در سطح اول از زمان تاتنهام در فصل 1962-63.

6 پیروزی: منچسترسیتی در فصل 2016-17

پپ گواردیولا شروعی پرهیجان در دوران مربیگری خود در لیگ برتر داشت. پس از شش بازی، سیتی با حداکثر امتیاز پیشتاز بود و تیم‌های ساندرلند، استوک، وست‌هم، منچستریونایتد، بورنموث و سوانزی سیتی را شکست داده بود.

اما در این روند، نشانه‌هایی از نقص وجود داشت؛ با توجه به کسب یک کلین‌شیت از یک برنامه بازی نسبتاً آسان به نظر می‌رسید که مشکلاتی در راه است. در هفته هفتم، شروع بدون نقص سیتی توسط تاتنهام متوقف شد و این تیم لندنی با نتیجه 2-0 در وایت هارت لین پیروز شد در حالیکه اریک لاملا هم یک پنالتی را از دست داد.

2067547

سیتی در ادامه تنها یک کلین‌شیت در هشت بازی لیگ بعدی خود ثبت کرد و در مقابل اورتون، ساوتهمپتون و میدلزبرو به تساوی رسید و در برابر چلسی و لسترسیتی شکست خورد.

با وجود چنین شروعی امیدوارکننده، سیتی تحت هدایت گواردیولا در پایان فصل به مقام سوم رسید و 15 امتیاز از قهرمانان چلسی عقب ماند. با این حال، سرمربی کاتالانی از آن زمان به باشگاه موفقیت‌های بی‌نظیری را آورده است.

6 پیروزی: لیورپول در فصل 2018-19

همانند نیوکاسل در 1994 و سیتی در 2016، شروع عالی فصل برای لیورپول به قهرمانی منجر نشد؛ با این حال، برخلاف دو تیم دیگر، می‌توان گفت که تیم کلوپ به شدت بدشانس بود که نتوانست قهرمان شود.

عدم موفقیت لیورپول در کسب عنوان لیگ برتر در فصل 2018-19 بیشتر به‌خاطر شگفت‌انگیز بودن عملکرد سیتی بود تا ضعف‌های خود آن‌ها.

شروع فصل که شامل پیروزی‌هایی مقابل وستهم، کریستال پالاس، برایتون، لسترسیتی، تاتنهام و ساوت‌همپتون بود، لیورپول را در مسیر موفقیت قرار داد. تساوی 1-1 در مقابل چلسی در تاریخ 29 سپتامبر، پیروزی‌های پی‌درپی آن‌ها را متوقف کرد، اما می‌توان گفت که آن‌ها تازه در حال پیدا کردن فرم خود بودند.

2067546

آن‌ها تا تاریخ 3 ژانویه که با نتیجه 2-1 در برابر سیتی شکست خوردند، هیچ بازی‌ای را در لیگ نباختند و این تنها باخت آن‌ها در تمام فصل بود. در نهایت، تیم گواردیولا با یک امتیاز برتری، عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و لیورپول با 97 امتیاز به عنوان دومی رسید.

امتیاز 97 لیورپول هنوز بیشترین امتیاز کسب شده توسط تیمی است که موفق به کسب عنوان قهرمانی انگلیس نشده است، هرچند آن‌ها توانستند با موفقیت در لیگ قهرمانان اروپا خود را تسکین دهند و در سال بعد، پس از مدت‌ها قهرمانی در لیگ برتر را جشن بگیرند.

6 پیروزی: منچسترسیتی در فصل 2023-24

تیم کنونی منچسترسیتی به رکورد باشگاهی خود برای شش پیروزی متوالی در آغاز فصل لیگ برتر، که در اولین فصل گواردیولا در باشگاه (2016-17) ثبت شده بود، رسید. با این حال، بر خلاف آن فصل نخست، آن‌ها در پایان فصل 2023-24 با کسب چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر به پایان رسیدند.

آن‌ها در برابر تیم‌های برنلی، نیوکاسل، شفیلد یونایتد، فولام، وستهم و ناتینگهام فارست پیروز شدند و آخرین پیروزی آن‌ها با نتیجه 2-0 به دست آمد، هرچند که پس از اخراج رودری به‌خاطر ضربه بهمورگان گیبس-وایت تنها 27 ثانیه پس از شروع نیمه دوم، با 10 نفر بازی کردند.

2067545

روند پیروزی‌های سیتی در بازی با ولوز به‌طور ناگهانی متوقف شد، هرچند که در این دیدار تسلط داشتند. تیم اونیل با نتیجه 2-1 پیروز شد، با گل به خودی روبن دیاز و گل هوانگ هی‌چان در کنار گل تساوی خولین آلوارز.

البته، فوتبال انگلیس قبل از ایجاد لیگ برتر در سال 1992 وجود داشت و در واقع دو مورد از تیم‌هایی که رکورد 9 پیروزی متوالی در شروع فصل که توسط چلسی در 2005 ثبت شده بود را شکستند، وجود دارد.

در اینجا فهرست نهایی بهترین شروع‌های پیروزی در تاریخ بالاترین سطح فوتبال انگلیس آمده است:

11 پیروزی: تاتنهام، 1960-61
10 پیروزی: منچستریونایتد، 1985-86
9 پیروزی: چلسی، 2005-06
8 پیروزی: لیورپول، 2019-20
8 پیروزی: لیورپول، 1990-91
8 پیروزی: شفیلد یونایتد، 1903-04
8 پیروزی: اورتون، 1894-95
7 پیروزی: لیدز یونایتد، 1973-74

دیدگاه‌ها