کد خبر : 2061157 | 20 مرداد 1403 ساعت 15:51 | 61.5K بازدید | 55 دیدگاه

با شعار علیه طالبان: اخراج پناهنده افغان از المپیک

ورزشکار پناهنده افغان به دلیل شعارهای سیاسی از المپیک پاریس حذف شد.

با شعار علیه طالبان: اخراج پناهنده افغان از المپیک

به گزارش "ورزش سه"، مانیزا تالاسی، ورزشکار افغان که در تیم پناهندگان مسابقات المپیک 2024 پاریس شرکت کرده بود، محروم شد.

او پس از پایان اجرای خود، پیامی با مضمون "زنان افغان را آزاد کنید" منتشر کرد که کمیته برگزاری آن را "بیانیه سیاسی" ممنوع شده توسط کمیته بین المللی المپیک، تعبیر کرد.

در دهمین مسابقه امروز، تالاسی در رشته برک دنس که در میدان کنکورد پاریس برگزار شد، به مصاف ایندیا سارزو از هلند رفت.

او در حین اجرا، پیراهن خود را درآورد و پیام «زنان افغان را آزاد کنید» را به نمایش گذاشت که مورد تشویق حضار قرار گرفت.

نتیجه این رفتار برای این ورزشکار خوشایند نبود. تالاسی با رای هیئت داوران مغلوب سرزوی شد و از صعود به مرحله یک شانزدهم بازماند.

پس از بازی، کمیته برگزاری مسابقات، نتیجه را از «باخت با اختلاف امتیاز» به «رد صلاحیت (دیسکالیفه)» تغییر داد. آنها همچنین امتیاز تالاسی را "صفر امتیاز" اعلام کردند.

این اتفاق پس از آن افتاد که تالاسی ماده 50 منشور کمیته بین المللی المپیک را نقض کرده است.

2066167

کمیته بین‌المللی المپیک در اساسنامه خود اعلام کرده که «هیچ نوع تظاهرات یا تبلیغات سیاسی، مذهبی یا نژادی در بازی‌های المپیک مجاز نیست.» این بند در واقع اقدامی برای حفظ بی‌طرفی سیاسی ورزش است.

کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده در صورت تخلف از مقررات مذکور، کمیته ملی المپیک، فدراسیون بین‌المللی و کمیته بین المللی المپیک می‌توانند موضوع را مورد ارزیابی قرار داده و حسب مورد، اقدامات انضباطی را انجام دهند.

تالاسی بدون توجه به دلیل حذف خود، به اقدامات خود افتخار می‌کند. او گفت: "می‌خواستم به مردم نشان دهم که هیچ چیز غیرممکن نیست."

تالاسی که در کابل بزرگ شد، برک دنس را از طریق اینترنت کشف کرد و یاد گرفت. اما رویاهای تالاسی زمانی که طالبان کنترل افغانستان را در سال 2021 به دست گرفت، از بین رفت.

طالبان زنان را از فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی منع کرد و تالاسی که به عنوان یک زن فعال در برک دنس، حتی به مرگ تهدید شده بود. تالاسی به همین دلیل از افغانستان گریخت، از پاکستان گذشت و در اسپانیا پناهنده شد.

دیدگاه‌ها