کد خبر : 2060774 | 18 مرداد 1403 ساعت 19:32 | 80K بازدید | 105 دیدگاه

حالا ناهيد كيانى پرافتخارترين دختر المپيكى تاريخ

ناهيد چهارمين دختر ايرانى مدال‌آور در المپيك!

برعكس تصور بخش اكثريت مردم كشورمان و حتى رسانه‌ها، با صعود ناهيد كيانى به فينال المپيك ٢٠٢٤ تعداد دختران مدال‌آور ايرانى به عدد ٤ رسيد.

ناهيد چهارمين دختر ايرانى مدال‌آور در المپيك!

به گزارش "ورزش سه"، ناهيد كيانى سيمرغى كه از دل آتش و خاكستر المپيك ٢٠٢٠ توكيو ققنوس‌وار به قهرمانى جهان در سال ٢٠٢٣ رسيد، حال در المپيك سى و سوم و ٢٠٢٤ پاريس ققنوس ورزش ايران است كه به فينال رسيد.

ناهيد كيانى با فيناليست شدن در المپيك پاريس به پرافتخارترين دختر و ورزشكار خاتون تاريخ ورزش ايران در بازي‌هاى المپيك تبديل شد.

تا پيش از فيناليست شدن ناهيد كيانى در بازي‌هاى المپيك برعكس تصور بسيارى اين سه دختر ايرانى بودند كه در بزرگ‌ترين و پرشورترين رويداد ورزشى كه به رشته‌هاى مختلف اختصاص دارد صاحب نشان‌هاى برنز شده بودند.

فرزانه دهقانى دختر اصفهانى ووشوى ايران در المپيك ٢٠٠٨ پكن در بخش مبارزه و سانشو موفق به كسب مدال برنز شده بود اما با اينكه روى سكو ايستاد، مدال به گردنش آويخته شد و پرچم ايران هم به اهتزاز درآمد به دليل آزمايشى بودن اين رشته نشان او در جدول مدالى المپيك محاسبه نشد درست مثل مدال‌هاى برنز تكواندوى فريبرز عسگرى و رضا مهماندوست در المپيك ١٩٩٢ بارسلون كه رشته ناهيد كيانى به صورت آزمايشى در بازي‌هاى المپيك وجود داشت.

اما بعد از برنز المپيكى فرزانه دهقانى، ووشوكار دختر ايرانى در ٢٠٠٨ پكن، كيميا عليزاده در ٢٠١٦ ريو و مبينا نعمت‌زاده در همين ٢٠٢٤ پاريس مدال‌هاى برنز را به گردن آويختند.

ناهيد كيانى با كسب يكى از دو مدال طلا يا نقره المپيك در كنار طلاى جهان كه به دست آورده به پرافتخارترين دختر و بانوى تاريخ ورزش ايران نيز تبديل شد.

2065254

با توجه به احتمال كسب مدال طلا توسط حسن يزدانى در المپيك ٢٠٢٤ پاريس كه باعث مى‌شود عنوان پرافتخارترين ورزشكار المپين ايرانى بعد از ١٦ سال از دست تكواندو و هادى ساعى خارج شود، حال ناهيد كيانى باعث شد تا با كسب يكى از دو مدال طلا يا نقره در فينال عنوان پرافتخارترين ورزشكار دختر و بانوى تاريخ ايران در المپيك و جهان در اختيار ورزش تكواندو باشد.

•مدال‌آوران دختر ايران در بازي‌هاى المپيك:

🥉فرزانه دهقانى - ووشو - ٢٠٠٨ پكن - آزمايشى
🥉كيميا عليزاده- تكواندو - ٢٠١٦ ريو
🥉مبينا نعمت‌زاده - تكواندو - ٢٠٢٤ پاريس
🥇 يا 🥈 ناهيد كيانى - تكواندو - ٢٠٢٤ پاريس

نكته جالب اينكه مديريت دو ساله هادى ساعى در سمت رياست فدراسيون تكواندو و كادر فنى قدرتمند او با سرمربي‌گرى مينو مداح و مربي‌گرى خواهرش مهروز توانست به صد درصد كسب مدال در تكواندوى زنان المپيك پاريس بینجامد يعنى دو ورزشكار و دو مدال.

نكته حائز اهميت اينكه مبينا نعمت‌زاده كشف خود مهروز ساعى محسوب مى‌شود و از بچگى شاگرد اوست و ناهيد كيانى هم شاگرد مستقيم مينو مداح.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها