کد خبر : 2060645 | 18 مرداد 1403 ساعت 00:50 | 39.7K بازدید | 16 دیدگاه

اثبات علمی: دو ۴۰۰ متر، سخت‌ترین رشته المپیک

دوی ۴۰۰ متر طولانی‌ترین مسابقه دو سرعت انفرادی در المپیک است.

اثبات علمی: دو ۴۰۰ متر، سخت‌ترین رشته المپیک

به گزارش "ورزش سه"، مت هاتسون اسمیت بریتانیایی در فینال دوی ۴۰۰ متر مردان المپیک پاریس مدال نقره را کسب کرد. این دونده ۲۹ ساله که رکورددار اروپا در این رشته است، با زمان ۴۳.۴۴ ثانیه مسابقه را آغاز کرد اما در چند متر مانده به خط پایان توسط کوینسی هال آمریکایی سبقت گرفته شد.

بینندگان مسابقه متوجه شدند که ورزشکاران در پایان مسابقه به شدت خسته می‌شوند، در حالی که در ابتدا بسیار قوی شروع می‌کنند. بر خلاف دیگران، هال در ابتدا عقب بود اما در پایان تمام توان خود را گذاشت و به مقام اول رسید.

دوی ۴۰۰ متر یک مسابقه سرعت محسوب می‌شود و طولانی‌ترین مسابقه انفرادی در این نوع مسابقات است. اکثر ورزشکاران نخبه مرد به طور متوسط کمی بیش از ۱۱ ثانیه برای هر دور زمان می‌گیرند، در حالی که بهترین دونده‌های ۱۰۰ متر در حدود ۹ ثانیه می‌دوند.

با نگاه به این اعداد، می‌توان فهمید که این مسابقه چقدر چالش‌برانگیز است. اما واقعاً چقدر سخت است؟

بر اساس کانال علمی یوتیوب "آوت‌پرفورم"، این مسابقه در واقع سخت‌ترین مسابقه المپیک است. دلیل اصلی این موضوع به انرژی تولید شده توسط بدن در طول مسابقه و به سیستم انرژی بدن مربوط می‌شود.

بدن ورزشکار ابتدا از یک ذخیره انرژی استفاده می‌کند که به او اجازه می‌دهد تا در ۵ تا ۱۰ ثانیه اول و در مسافت ۵۰ متر، یک انفجار کوتاه و شدید داشته باشد. در ۱۵۰ متر بعدی، دونده‌ها با سرعت کمتر از حداکثر سرعت خود می‌دوند و اسید لاکتیک باعث خستگی عضلات می‌شود.

سپس بدن در ۱۰۰ متر بعدی انرژی بی‌هوازی تولید می‌کند. اما این انرژی بسیار کندتر از دو منبع انرژی دیگر تولید می‌شود، به این معنی که تقاضا بیشتر از عرضه است. بدن سعی می‌کند انرژی هوازی بیشتری تولید کند اما برای کمک به سرعت نهایی به سمت خط پایان تلاش می‌کند و در نتیجه عضلات تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرند.

مایکل جانسون، افسانه دو سرعت آمریکا، در پاسخ به این ویدیو در توییتر نوشت: "درک این روند برای شکستن رکورد جهانی و دویدن مداوم ۴۳ ثانیه‌ای من کلیدی بود. اگر یک دونده ۴۰۰ متر این روند را درک نکند، همیشه احساس مرگ خواهد کرد!"

دیدگاه‌ها