کد خبر : 2060492 | 17 مرداد 1403 ساعت 14:07 | 232.3K بازدید | 264 دیدگاه

کاشکی بودی و می‌دیدی؛

منتقدان بیرانوند و ترابی بادقت بخوانند!

روزهای تلخ بعد از فوتبال و ستاره‌هایی که زوال مطلق را تجربه می‌کنند.

منتقدان بیرانوند و ترابی بادقت بخوانند!

به گزارش "ورزش سه"، نشریه فورفورتو در ماه می سال ۲۰۱۷ نتایج عجیب و شگفت‌انگیز یک دوره تحقیقات گسترده را منتشر کرده و نشان داد که بسیاری از بازیکنان حتی بزرگ شاغل در لیگ برتر انگلیس در سال‌های فاصله گرفتن از اوج یا پس از خداحافظی از فوتبال، گرفتار بحران‌های مالی بزرگی شده و حتی شرایط اسفناک و تلخی را تجربه می‌کنند. نتایج باورنکردنی این تحقیقات نشان داد حدود ۳۳ درصد بازیکنان در فاصله یک سال بعد از خداحافظی از فوتبال از همسران خود جدا شده و طلاق می‌گیرند و به همین علت دچار مشکلات و بحران‌های روحی و البته مالی بزرگی می‌شوند.

قوانینی در مورد تخصیص بخش زیادی از ثروت دوران فوتبال به همسر و فرزندان و البته موارد دیگر، از جمله دلایل اصلی نزدیک شدن بسیاری از بازیکنان بزرگ دنیای فوتبال به خط ورشکستگی محسوب می‌شود. در این تحقیقات نشان داده شد که بازیکنان هنگام فاصله گرفتن از اوج و محوریت توجه و ابراز علاقه افراطی هواداران، به کرات به سایت‌های قمار و شرط‌بندی روی آورده یا بخش زیادی از زندگی خود را صرف نوشیدن مشروبات الکلی یا مواد مخدر کرده و به همین علت علاوه بر لطمات بعضا جبران‌ناپذیر جسمی و روحی، بخش قابل توجهی از ثروت خود را خیلی زود از دست می‌دهند. همچنین سرمایه‌گذاری‌های بعضا اشتباه و احساسی و در بسیاری از موارد تحت تاثیر قرار گرفتن توسط دوستان و نزدیکان یا دلال‌های کنار این بازیکنان بودن، منجر به سوخت شدن بخش زیادی از زحمات و آورده‌های مالی دوران ورزشی بازیکنان می‌شود و به همین علت در حقیقت این تله در مقابل بسیاری از بازیکنان در اغلب نقاط دنیا وجود دارد.

2064629
تصویری از مسابقه خیریه هفته گذشته، با حضور محمد خاکپور، کاپیتان سابق تیم ملی ایران و جواد هاشمی

البته در ایران و به علت برخی ملاحظات فرهنگی و اخلاقی، احتمالاً پرداختن به این موارد چندان آسان نیست و بعید به نظر می‌رسد بسیار از بازیکنان حتی علی‌رغم افتادن در دام چنین مشکلاتی نیز علاقه‌ای به فاش کردن آن و مطرح شدن چنین مواردی در رسانه‌ها داشته باشد. اما به هر حال در سال‌های اخیر بارها متوجه شده‌ایم که بازیکنان حتی بزرگ فوتبال ایران دچار بحران‌های مالی و حتی ورشکستگی‌های طولانی مدت و شدیدی شده و به همین علت مشکلات وحشتناکی را در سال‌های ابتدایی بعد از خداحافظی از فوتبال تجربه کرده‌اند. از بین بازیکنان بزرگ شاید وضعیت تلخ فوق ستاره‌ای مانند مهرداد میناوند یا شاهین بیانی و البته مجتبی محرمی در سال‌های اخیر توسط خودشان برای بسیاری از علاقه‌مندان فوتبال افشا شده و البته بسیاری نیز همچنان به زعم خودشان قادر به حفظ آبرو شده و به صورت علنی اشاره‌ای به ورشکستگی و بحران‌های مالی خود نکردند.

اما اخیراً و متاسفانه، یکی از بازیکنان مهم و بزرگ فوتبال ایران در دهه ۷۰ و یکی از ستاره‌های جنجالی و مشهور یکی از دو تیم بزرگ پایتخت دچار سلسله مشکلات مالی گسترده و عجیبی شده که حتی شرایط را برای گذران زندگی نرمال و عادی برای این بازیکن را نیز دشوار ساخته است. ستاره سابق فوتبال ایران که البته در دوران بعد از فوتبال خود بیشتر مشغول انجام مصاحبه‌های احساسی و تند علیه حتی علیه برخی همبازیان و سرمربیان سابق خود بوده، در ماه‌های اخیر دچار گرفتاری بزرگی در بحث مالی شده و حتی بسیاری از همبازیان سابق او در مسیر کمک به این بازیکن گام برداشتند؛ ستاره محبوبی که در دهه ۷۰ یکی از بازیکنان مهم و تاثیرگذار دربی بوده و حتی چندین بار تا آستانه انتقال به تیم مقابل نیز پیش رفت.

این بازیکن در دوران بعد از درخشش خود در زمین، به صورت جدی وارد عرصه مربیگری نشد و فقط هر از چند گاهی شاهد انجام مصاحبه‌های جنجالی و عجیب و علیه تیم سابقش یا تیم مقابل یا در کل شرایط خاص فوتبال ایران یا حضور در برنامه‌های تلویزیونی و تصویری و افشای حقیقت‌هایی جنجالی و عجیب در مورد زمان بازی و دوران حضورش در سطح اول فوتبال ایران بودیم. شاه حالا شاید راحت‌تر درک کنیم که برخی از این خشم و عصبانیت نهفته در مصاحبه‌های این بازیکن نیز تأسی گرفته از شرایط مالی عجیب سال‌های اخیرش باشد. بسیاری از بازیکنان دهه ۶۰ و ۷۰ که منتقد شماره یک دستمزدهای نجومی ستاره‌های فعلی فوتبال ایران هستند، در واقع در خلوت خود تصور می‌کنند از کیفیت بالاتری یا حداقل مشابه نسل امروزی برخوردار بودند، اما در بحث حساب بانکی در مقابل آنها حرف چندانی برای گفتن نداشته و حتی در گذران زندگی نرمال و عادی خود نیز دچار مشکلات گسترده و عدیده‌ای هستند.

2064630
محمدرضا مهدوی، ستاره سابق فوتبال ایران و همبازی آن بازیکن مذکور، بی سر و صدا نقش مهمی در انجام این مسابقه با اهداف خیرخواهانه داشت.

احتمالاً به همین علت است که بازیکنان نسل امروز نیز علی‌رغم انتشار متن‌های احساسی و آتشین در اینستاگرام و ابراز علاقه و ارادت به رنگ‌های مختلف در فصول متفاوت، در نهایت در دراز مدت فکر تامین مالی خود و اطرافیان در روزگار پس از خداحافظی از فوتبال بوده و به خوبی می‌توانند تصور کنند این حجم از محبوبیت و مورد توجه بودن، چند سال بعد حتی نزدیک به واقعیت نیز نخواهد بود و آنها نیز مانند ستاره‌های بزرگ نسل‌های گذشته به دست فراموشی سپرده می‌شود. در مقابل نیز بازیکنان دهه‌های گذشته به همین شاید به همین علت به شدت به وضعیت فعلی فوتبال معترض بوده و در حقیقت تصور می‌کنند در گذشته در حق آنها اجحاف شده است.

به هر حال یکی از بازیکنان محبوب و پرطرفدار دهه ۷۰ یکی از دو تیم بزرگ پایتخت در سال‌های اخیر وضعیت دشوار و تلخی را تجربه کرده و یکی از همان‌هایی است که شاید امروز به آینه عبرت بازیکنان نسل فعلی تبدیل شده؛ ستاره‌هایی که به خصوص در سال‌های پایانی دوران ورزشی خود در تلاش برای تضمین آینده و سپری کردن یک زندگی آسوده و بی‌دغدغه در دهه‌های پیش رو هستند.

لحظاتی که چراغ دوربین‌های عکاسان خاموش شده و دیگر در فصل تابستان، نام چنین بازیکنانی تبدیل به تیتر یک همه رسانه‌ها نمی‌شود- شب‌های تلخی که اعداد محدود حساب بانکی، باعث می‌شود حتی همه اون آبرو و اعتبار و محبوبیت سال‌های گذشته در کسری از ثانیه، به دست فراموشی سپرده شود. چیزی که کمتر از سوی هواداران و رسانه مورد توجه قرار می گیرد؛ روزگاری که دیگر خبری از هشتگ و کامنت‌های عاشقانه نیست؛ زوال حزن‌انگیز ستاره‌ای که روزی شاید مهم‌ترین سلاح یک تیم محبوب پایتخت در دربی بود.

آریا فاطمی‌مقدم

دیدگاه‌ها