کد خبر : 2060204 | 16 مرداد 1403 ساعت 14:46 | 8K بازدید | 3 دیدگاه

با بیانیه‌نویسی باشگاه‌ها برخورد خواهد شد؛

مرادی: هیچ کجا دستمزد داوران و بازیکنان برابر نیست

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره دستمزد داوران و شرایط البسه آنها برای فصل جدید توضیحاتی ارائه داد.

مرادی: هیچ کجا دستمزد داوران و بازیکنان برابر نیست

به گزارش "ورزش سه"، دانیال مرادی در مورد وضعیت داوری فوتبال ایران برای قضاوت در لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: کلاس دانش‌افزایی پیش فصل داوران و کمیته داوران لیگ برتر با حضور ۱۰۵ داور از کل استان‌های کشور از صبح امروز در حال برگزاری است. کمیته داوران در هفته‌های گذشته جلساتی طولانی برای انتخاب داوران داشت و شاخص‌های مختلف بررسی شد و در نهایت بهترین‌ها انتخاب شدند. برای اولین‌بار تعداد ۱۸ داور به عنوان داور وسط و داور چهارم از لیگ یک به لیگ برتر اضافه شده‌اند. با توجه به ورود کمک داور ویدیویی نیاز داریم که برای پوشش از داوران بیشتری استفاده کنیم. در حال حاضر تعداد داورهایمان برای پوشش مسابقات در فصل پیش‌رو کافی است و قطعا آموزش‌مان قطع نمی‌شود.

او در پاسخ به اینکه چند داور لایسنس VAR را در اختیار دارند، گفت: الان هفت داور وسط بین‌المللی داریم که لایسنس قضاوت در زمین را دارند و آقای بنیادی‌فر هم مدرک قضاوت در اتاق VAR را دارد. لایسنس اتاق سایر داوران بین‌المللی را هم می‌گیریم. ۱۶ داور و ۹ کمک داور بین‌المللی‌مان لایسنس اتاق و سوت زدن داخل زمین را می‌گیرند. آموزش‌هایمان تمام شده و به همان وعده خود عمل کردیم و منتظر ارزیابی نهایی هستیم که قبل از شروع لیگ انجام می‌شود. کارهای عملی را طراحی کرده‌ایم و تاکید داشتیم این دوره فقط تئوری نباشد و کارهای عملی هم باشد. امیدوارم کلاس بسیار باکیفیتی داشته باشیم.

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال در خصوص احتمال افزایش دستمزد داوران برای فصل جدید گفت: آخرین مصوبه همانی است که سال گذشته هیئت رئیسه مصوب کرده است. افزایش دستمزد داوران منوط به موافقت هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال است و باید توسط کمیته داوران به دبیرکل پیشنهاد شود و دبیرکل در هیئت رئیسه مطرح کند. این موضوع برای فصل جدید در دستور کار است. البته هر سال این اتفاق رخ می‌دهد و درصدی افزایش خواهیم داشت. آخرین رقم برای داوران شش میلیون و 200 هزار تومان برای هر مسابقه بود.

مرادی در واکنش به اینکه موعود بنیادی‌فر معتقد است دستمزد داوران برای قضاوت هر مسابقه باید به 50 میلیون تومان برسد، عنوان کرد: داوران برای دیدارهای برتر آسیا روزانه 300 دلار دریافت می‌کنند و برای هر بازی چهار روز برایشان محاسبه می‌شود که در مجموع 1200 دلار می‌شود. این چیزی حدود 60 میلیون می‌شود، پس این رقم غریب نیست.

2021616

او در خصوص اینکه دستمزد داوران قابل مقایسه با دستمزد بازیکنان نیست، گفت: من این را قبول دارم اما در هیچ کجای دنیا دستمزد بازیکنان با داوران برابر نیست. در حال حاضر رقم قرارداد یک بازیکن در لیگ اسپانیا میلیون دلار است و نسبت تقریبا همین است. این موضوع باید بومی‌سازی شود و بر اساس شرایط کشور تصمیم بگیریم.

مرادی در واکنش به اینکه شنیده می‌شود داوران باید ۱۰ تا ۱۲ بازی غیررسمی با VAR قضاوت کنند و سپس وارد بازی‌های رسمی شوند، گفت: این جمله کامل نیست. قضاوت برای VAR، چند فاز دارد. یک بخش آفلاین است و هر داور باید چهار مسابقه ۹۰ دقیقه‌ای را به صورت آفلاین در اتاق انجام بدهد. این تعداد که بالا می‌رود، به همان عدد ۱۲ می‌رسیم.

او با اشاره به داوران عربستان ادامه داد: داوران بین‌المللی عربستان لایسنس‌های زمین را گرفته‌اند. ما ۶ داور بین‌المللی را لایسنس اتاق نداشتند، در کنار داوران ملی شروع کرده‌ایم و ان‌شاالله لایسنس آنها را هم می‌گیریم.

سرپرست کمیته داوران درباره بیانیه‌های باشگاه‌های لیگ برتری علیه داوران عنوان کرد: کمیته صیانت مصوبه‌ای در خصوص بیانیه‌ها و مصاحبه‌ها داشته است. من از همه باشگاه‌ها خواهش می‌کنم با توجه به اینکه کم کم کمک داور ویدئویی پوشش کامل در لیگ پیدا می‌کند، کمی صبوری کنند. قطعا با بیانیه قبل و بعد از مسابقه برخورد خواهد شد. با مصوبه کمیته صیانت انشالله در فصل جدید کمترین مشکل را داشته باشیم.

او درباره تاثیر تحریم‌ها روی پرداخت پول به داوران بین‌المللی ایران توضیح داد: تحریم‌ها جهانی است و ایران و سوریه از تحریم‌ها رنج می‌برند. ما معمولا به صورت نقدی درخواست پول‌ها را می‌کنیم و زمانی که نماینده‌ای از ایران به AFC اعزام می‌شود، معرفی‌نامه می‌گیرد و پول‌ها به‌صورت نقدی تحویل می‌گیرد. دوستان روی این موضوع کار می‌کنند و در فیفا هم اتفاقات خوبی افتاده و توانستیم بخش خوبی از مطالبات خودمان را برگرداندیم. در آسیا دنبال راهکاری برای این کار هستیم.

مرادی در خصوص ورود دستگاه VAR به ایران و استفاده چرخشی از دو دستگاه در لیگ برتر گفت: مهم‌ترین موضوع، بحث زیرساخت ورزشگاه، نصب دوربین‌ها و کابل‌کشی‌ها است. دستگاه VAR می‌تواند در ورزشگاه‌ها تغییر کند و حمل شود. گرچه توصیه می‌شود که برای حفظ سلامت سرورها این اتفاق نیفتد.

وی در مورد رعایت عدالت در تمام مسابقات در استفاده از  VAR گفت: حتما سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در این حوزه تدبیری می‌کنند که رضایت خاطر همه عزیزان در این حوزه ایجاد شود که بحث نفع و ضرر برای همه یکسان باشد.

مرادی درباره شرایط البسه داوران توضیح داد: ما چندین سال با یک شرکت تولیدی کار می‌کردیم و داوران هم رضایت داشتند. طبق آیین‌نامه معاملاتی مناقصه برگزار شد و یک شرکت جدیدی برنده مناقصه شد. این شرکت در فصل جدید حامی داوران خواهد بود و البته آنها را تامین می‌کند. یک پکیج کامل البسه در اختیار داوران قرار  می‌گیرد و من این قول را می‌دهم که قبل از فصل سرما البسه گرم را هم در اختیارشان قرار می‌دهیم.

سرپرست کمیته داوران درباره روند چیدمان داوران در فصل جدید نیز گفت: پروتکل چیدمان داوری در فیفا، AFC و فدراسیون فوتبال به همین‌گونه خواهد بود. تاکید رئیس و دبیرکل فدراسیون بر این بود که دپارتمان داوران چیدمان‌ها را پیش‌نویس می‌کند و کمیته‌ای در کمیته داوران تشکیل خواهد شد که آن چیدمان را تایید یا تکذیب می‌کند. اگر تایید شد، ابلاغ می‌شود و اگر نشد، چیدمان جدیدی ارائه می‌شود.

دیدگاه‌ها