کد خبر : 2059831 | 15 مرداد 1403 ساعت 06:30 | 19.6K بازدید | 13 دیدگاه

مهم‌ترین درسی که فن‌نیستلروی از فرگوسن یاد گرفت

رود فن‌نیستلروی، اسطوره هلندی فوتبال، در بازگشت به منچستر یونایتد به عنوان دستیار اریک تن‌‌هاخ، از اهمیت روابط فردی به عنوان کلید اصلی موفقیت در مربیگری پرده برداشت؛ درسی که از الکس فرگوسن بزرگ آموخته است.

مهم‌ترین درسی که فن‌نیستلروی از فرگوسن یاد گرفت

به گزارش "ورزش سه"، نیستلروی 48 ساله که بین سال‌های 2001 تا 2006 در اولدترافورد توپ می‌زد، در 219 بازی موفق به زدن 150 گل شد و با شیاطین سرخ به قهرمانی لیگ برتر، جام حذفی و جام لیگ دست یافت. او پس از ترک منچستر، راهی رئال مادرید شد. این مهاجم سابق هلندی که زیر نظر سر بابي رابسون افسانه‌ای نیز در پی اس وی بازی کرده، معتقد است که اساس مربیگری، برقراری ارتباط فردی با هر بازیکن است.

او در گفتگو با گاردین می‌گوید: «مهم‌ترین چیزی که از کار کردن با سر بابي رابسون و سر الکس فرگوسن آموختم، روابط فردی آن‌ها با بازیکنان بود. آن‌ها با بازیکن به عنوان یک انسان برخورد می‌کردند. وقتی به این ارتباط دست پیدا می‌کنید، بهترین عملکرد را از افراد می‌گیرید و از آن نقطه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا مسیر حرفه‌ای خود را بسازند. من هیچ‌گاه این فکر را از ذهن خودم دور نکردم.»

2025790

نیستلروی می‌افزاید: «بعضی وقت‌ها باید با آن‌ها سختگیر باشید و بعضی وقت‌ها هم باید دست روی شانه‌شان بگذارید. این ترکیب مهم است، اما مهم‌ترین چیز صداقت و رک‌گویی است. وقتی شما دانش بازی و آنچه در بالاترین سطح لازم است را دارید، باید آن را به اشتراک بگذارید. به عنوان یک مربی، شما فقط سعی می‌کنید به بازیکنان کمک کنید تا به اهدافشان برسند و وقتی می‌بینید بازیکنان جوان پیشرفت می‌کنند، احساس غرور می‌کنید.»

رود فن‌نیستلروی در سال 2022 هدایت پی‌اس‌وی آیندهوون را برعهده گرفت و در طول یک سال حضورش در این تیم، توانست در 51 بازی، 33 پیروزی کسب کند. او با پی‌اس‌وی قهرمان جام حذفی هلند شد و در لیگ اردیویسه نیز نایب قهرمان شد و با هشت امتیاز اختلاف نسبت به فاینورد در رده دوم قرار گرفت.

اما دوایت یورک، هم‌تیمی سابق فن‌نیستلروی در منچستر یونایتد و قهرمان سه‌گانه با این تیم، از بازگشت این هلندی به اولدترافورد انتقاد کرد.

یورک گفت: «به نظر من چیزی در این قضیه درست نیست، هرچند او فرد بسیار حرفه‌ای است. مطمئنم او تمام تلاشش را برای کمک به مربی و موفقیت تیم انجام خواهد داد، اما من تصویر بزرگتری را می‌بینم.

من صادقانه می‌گویم که ترجیح می‌دادم او به عنوان یک مربی تمام‌وقت جایی مستقل داشته باشد. فکر می‌کنم این محیط برای او مناسب نیست، حتی اگر او برای موفقیت تیم تلاش کند. اما اگر اوضاع خوب پیش نرود، تنها کسی که مقصر شناخته می‌شود و اخراج خواهد شد، اوست. مگر اینکه فن‌نیستلروی تصمیم بگیرد در صورت اخراج تن‌هاخ، خودش هم از تیم جدا شود، اما شخصا دوست ندارم در موقعیت او باشم.

من این شرایط را قبلا با روی کین دیده‌ام، زمانی که زیر نظر پل لامبرت و مارتین اونیل کار می‌کرد. کین هم دوست نداشت دستیار باشد. فکر می‌کنم فن‌نیستلروی هم چنین شخصیتی دارد، با این حال، نمی‌توان منکر شد که حضور در منچستر یونایتد فرصت بزرگی است و هر کسی به راحتی نمی‌تواند آن را رد کند.»

دیدگاه‌ها