کد خبر : 2059446 | 14 مرداد 1403 ساعت 02:30 | 37.2K بازدید | 79 دیدگاه

با نابغه 38 ساله کره‌‎ای و یک طرح نامتعارف؛

آغاز ساخت خاص‌ترین استادیوم جهان در عربستان

تائه‌ون پارک معمار شاغل در بریتانیا، مسئول فضای داخلی استادیوم جدید مورابا در عربستان است که به تازگی ساخته شده است.

آغاز ساخت خاص‌ترین استادیوم جهان در عربستان

به گزارش "ورزش‌سه"،  عربستان سعودی اخیرا طرحی برای ساخت 11 استادیوم جدید را به فیفا ارائه کرده است. در میان هشت استادیوم در حال ساخت در پایتخت ریاض تائه‌ون پارک 38 ساله که در بریتانیا کار می‌کند، طراحی داخلی "استادیوم جدید مرابا" را بر عهده خواهد داشت که ظرفیت 45000 نفری دارد.

پارک برای ارائه یک طراحی داخلی ارگانیک و نامتقارن با الهام از دشت‌های بیابانی و گیاه اقاقیا که یک گونه گیاهی کشور عربستان است، در مسابقه‌ای که برای این منظور برپا شده بود، برنده شد و در واقع محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به صورت مستقیم در انتخاب و پذیرفته شدن این طرح خاص دخالت داشته است. 

2062454

معمار پارک درباره طرح خود می‌گوید: «ما از طراحی معمول استادیوم جدا شدیم و برای ایجاد یک تجربه فضایی شبیه به آنچه در یک موزه یا گالری یافت می‌شود، کار طراحی را پیش بردیم.»

این استادیوم قرار است در سال 2032 تکمیل و دو سال پیش از آغاز جام جهانی مورد بهره برداری قرار بگیرد.
معمار پارک پس از فارغ التحصیلی از دپارتمان معماری در دانشگاه آجو در سال 2014، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد معماری را در کالج سلطنتی هنر (RCA)  انگلستان در سال 2017 را آغاز کرد. این مهندس کره‌ای 38 ساله پس از آن دوره معمار سلطنتی را در دانشکده معماری بارتلت در دانشگاه کالج لندن (UCL) که بهترین مدرسه معماری در بریتانیا محسوب می‌شود، به پایان رساند. 

2062455

البته پارک برای گرفتن این پروژه عظیم به طور علنی نام شرکت خود را فاش نکرده و دلیل آن به رابطه شرکت او با عربستان بازمی‌گردد. با این حال این شرکت که در سال 1946 تأسیس شد، مقر آن در انگلستان است و عمدتاً با معماران مشهور برای انجام کارهای مهندسی در پروژه‌های عظیم همکاری می‌کند. جالب اینکه گفته می‌شود برای پروژه استادیوم جدید مورابا، از طراحی گرفته تا مهندسی، پارک به صورت مستقیم تمام مسئولیت آن را برعهده گرفته است. 

2062456

معمار پارک در مورد طرح خود می‌گوید: «این پروژه الهام بخش و چالش بزرگی برای من به شمار می‌رود. من از فرصتی برای تحقق بخشیدن به رویاها و افکارم استفاده می‌کنم. می‌خواهم پروژه‌های معماری بزرگ و جدیدی را در سراسر جهان ایجاد کنم. دوست دارم فضای سنتی معماری را به چالش بکشم و با جدا شدن از روش‌های متعارف تفکر و خلق ارزش‌ها، طرح‌های جدیدی را برپا کنم.»

عربستان سعودی قصد دارد جام جهانی 2034 را در 15 استادیوم فوتبال در پنج شهر از جمله ریاض میزبانی کند.

دیدگاه‌ها