کد خبر : 2059373 | 13 مرداد 1403 ساعت 10:47 | 13.2K بازدید | 20 دیدگاه

پایان سر و صدا در ورزشگاه‌ها؛

ممنوعیت استفاده از ووووزلای ایرانی جز چند نفر!

فدراسیون فوتبال ایران اقدام مهمی برای کاهش آلودگی صوتی در ورزشگاه‌ها انجام داد.

ممنوعیت استفاده از ووووزلای ایرانی جز چند نفر!

به گزارش "ورزش سه"، یکی از حاشیه‌های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی صدای آزاردهنده شیپورهای پلاستیکی بلندی بود که به آن «ووووزلا» می‌گفتند. صدای کَرکننده این شیپورها داد همه -به‌جز هواداران آفریقایی فوتبال- را درآورد که خیلی زود فیفا به این موضوع ورود کرد و استفاده از ووووزلا در استادیوم‌ها ممنوع شد.

بوق و شیپور بخشی از فرهنگ هواداری در ایران است و همیشه لیدرها برای تهییج تماشاگران از آن استفاده می‌کنند، اما در فینال آسیایی پرسپولیس و کاشیما، بوق‌های پلاستیکی به‌صورت بسیار گسترده توزیع شد تا به نوعی تمرکز تیم ژاپنی بر هم بریزد؛ آن مسابقه تمام شد و تیم ژاپنی به خانه برگشت، اما بوق‌ها در فوتبال ایران ماندگار شدند؛ بوق‌هایی که عملاً کارکردی جز ایجاد آلودگی صوتی و برهم زدن ریتم تشویق‌ها نداشتند.

احسان محمدی، رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال، در گفت‌و‌گو با ورزش سه گفت: استفاده گسترده از بوق‌های پلاستیکی و شیپورها بارها موجب اعتراض کوبل داوری، کادر فنی و بازیکنان، برخی تماشاگران و حتی لیدرهای روی سکو شده، در واقع هزاران بوق و شیپور دست هواداران است و آنها تمام مدت در آن می‌دمند و کسی به درستی نمی‌داند کارکرد این بوق‌‌ها چیست؟ کسانی که از این بوق‌ها استفاده می‌کنند می‌گویند موقعی که تیم حریف صاحب موقعیت می‌شود برای به هم زدن تمرکز حریف بوق می‌زنیم، اما در حال حاضر تمام وقت به مهم‌ترین صدای استادیوم‌ها تبدیل شده و واقعاً آزاردهنده است.

2062324
2062325

او ادامه داد: در برخی کشورها بوق‌ها و شیپورها در دسته ابزارهای «خطرناک برای سلامت شنوایی» دسته‌بندی شده و حتی در جام ملت‌های آسیا شاهد بودیم که عوامل اجرایی مسابقات با حضور روی سکوها، بوق‌های پلاستیکی را از هواداران ایرانی می‌گرفتند و با توجه به رقابت‌های آسیایی تیم‌های باشگاهی و تیم ملی در مسیر جام جهانی 2026 استفاده از این بوق‌ها تبعات قانونی برای ایران خواهد داشت.

محمدی با اشاره به اقدامات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در فصل جدید لیگ برتر به منظور ایجاد فضای مناسب‌تر برای هواداران گفت: با حمایت دبیرکل فدارسیون و البته همراهی سازمان لیگ و کمیته بین‌الملل مقرر شد در فصل جدید ورود انواع بوق‌های پلاستیکی و فلزی در هر ابعادی به ورزشگاه‌ها ممنوع شود و در بازی‌های لیگ تنها لیدرهای رسمی باشگاه‌ها تعداد بسیار محدودی بوق در اختیار داشته باشند. این تصمیم ان‌شاءالله با حمایت باشگاه‌ها و البته تلاش نیروهای انتظامی و حراست ورزشگاه‌ها اجرایی خواهد شد تا در فصل جدید فوتبال این آلودگی صوتی از استادیوم‌ها حذف شود.

دیدگاه‌ها