کد خبر : 2059212 | 12 مرداد 1403 ساعت 13:07 | 164.5K بازدید | 41 دیدگاه

جنجالی جنسیتی در المپیک بالا گرفت

کمیته المپیک الجزایر: حملات به ایمان غیراخلاقی است

جنجال به وجود آمده پیرامون حضور ایمان خلیف، مبارز الجزایری، در مسابقات المپیک پاریس همچنان ادامه دارد.

کمیته المپیک الجزایر: حملات به ایمان غیراخلاقی است

به گزارش "ورزش سه"، نبرد ایمان خلیف با آنجلا کارینی که رقیب ایتالیایی او در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس بود به شکلی عادی و طبیعی به پایان نرسید چون این مبارزه ایتالیایی پس از تنها ۴۶ ثانیه از شروع مبارزه و برخورد دو ضربه به سرش تصمیم گرفت از رینگ خارج شود و این اتفاق جنجال بسیاری را درباره صلاحیت خلیف برای حضور در این مبارزات به وجود آورد.

کارینی پس از ضربه سری که مستقیماً به سرش وارد شد به گوشه رینگ رفت و به مربی‌اش گفت که دیگر نمی‌خواهد این مبارزه را ادامه دهد: «وارد رینگ شدم تا مبارزه کنم و نمی‌خواهم تسلیم شوم اما این مشت بسیار دردناک بود و من فکر می‌کنم که دیگر بس است. بینی‌ام از همان ضربه اول در حال خون‌ریزی است.

این مبارز ۲۵ ساله پس از پایان بازی از دست دادن با ایمان خلیف خودداری کرد و گفت: «من نمی‌خواهم قضاوت کنم یا تصمیمی بگیرم. اگر این زن اینجاست، پس حتما دلیلی دارد.»

خلیف از حضور در مسابقات جهانی سال گذشته در دهلی نو منع شده بود چون معیارهای لازم برای جنسیت اعلامی را نداشت و سطح تستوسترونش بالاتر از حد مدنظر کمیته برگزاری مسابقات بود. اتحادیه بین‌المللی بوکس اعلام کرده بود که او به دلیل نداشتن معیارهای لازم از حضور در این مسابقات خط خورده که دلیلش تستوسترون نبوده، بلکه آزمایشاتی بوده که به صورت محرمانه انجام شده است.

2061984

این مبارز که در مسابقات المپیک ۲۰۲۱ توکیو در جایگاه پنجم قرار گرفته بود، پس از مبارزه روز گذشته به تلویزیون الجزایز گفت: «این پیروزی اول بود و من امیدوارم که بتوانم به این مسیر ادامه دهم تا به مدال دست پیدا کنم. دوست دارم مدال طلا بگیرم. می‌خواهم به مردم الجزایر بگویم که هر کاری که در توانم باشد می‌کنم تا آنها را خوشحال کنم.»

محمد شوا، مربی خلیف، که به مرحله یک چهارم نهایی در وزن ۶۶ کیلوگرم رسیده است تاکید دارد که جنجال‌های ایجاد شده درباره صلاحیت حضور او در این مسابقات انگیزه و قدرت او را برای پیشروی افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، مقامات بین‌المللی و شخصیت‌های شناخته شده هم درباره این موضوع اظهارنظر کرده‌اند. مارک آدامز به‌عنوان سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک گفت: «همه افرادی که در رشته زنان مشغول رقابت هستند از ویژگی و صلاحیت لازم برخوردار هستند. آنها بر اساس شناسنامه‌هایشان زن هستند.»

امنا افرادی مانند جورجیا ملونی که نخست وزیر ایتالیاست هم انتقاداتی را مطرح کرد: «این مبارزه منصفانه نیست. من معتقد هستم که ورزشکاران زن با ویژگی‌های مردانه نباید اجازه داشته باشند که در مسابقات زنان شرکت کنند.»

دونالد ترامپ هم در اظهارنظری جنجالی اضافه کرد: «من مردان را از مسابقات زنان بیرون می‌کنم.»

جی کی رولینگ، نویسنده مشهور انگلیسی هم این وضعیت را ناعادلانه توصیف کرد.

کمیته المپیک الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کمیته ورزش و المپیک الجزایر رفتار غیراخلاقی را که توسط برخی رسانه‌های خارجی، قهرمان برجسته کشورمان، با تبلیغات دروغین، مورد هدف قرار گرفته است، کاملاً غیراخلاقی و نادرست است. او برای مهم‌ترین رویداد حرفه‌ای ورزشی خود آماده می‌شود. کمیته ورزش و المپیک الجزایر تمام اقدامات لازم را برای محافظت از قهرمان ما انجام داده است.

ما از شما می‌خواهیم که تمام دلگرمی خود را به ایمان قهرمان ما بدهید که با سطح بسیار بالای خود باعث بی‌خوابی برخی از افراد شده است. ما تمام اقدامات لازم را برای هر کسی که به قهرمانان ما توهین کند انجام خواهیم داد.»

دیدگاه‌ها