کد خبر : 2059151 | 12 مرداد 1403 ساعت 00:08 | 104.3K بازدید | 114 دیدگاه

در ستايش تيمى كه از المپيك طلبكار ماند

اشک فرانسه از پیروزی مقابل ایران سرازیر شد!

شمشيربازى ايران براى سومين المپيك متوالى در حين شايستگى دستش از با ارزش‌ترين مدال ممكن كوتاه ماند.

اشک فرانسه از پیروزی مقابل ایران سرازیر شد!

به گزارش "ورزش سه"؛ براى تاريخ‌سازى و كسب اولين مدال تيمى ورزش ايران در بازي‌هاى المپيك يك مجارستان تا فينال راه باقى بود، جايى كه در ضربه‌هاى آخر على پاكدامن كاپيتان سابر كشورمان در حال فرياد زدن بود اما داور مسابقه دستش را به سمت ژيلاگى اسطوره مجارستان بالا برد و حكم بر فيناليست شدن حريف داد، نتيجه ٤٥ بر ٤٣ به سود مجارها و رفتن ايران به رده بندى.

طبعا بردن مجارستان قدرتمند در نيمه نهايى بى‌شك راحت‌تر از فرانسه‌ى ميزبان در پاريس و بازى رده‌بندى بود.ميزبان با تماشاگران و نيم نگاه داوران خيالش براى كسب برنز راحت بود و شمشيربازان ايران بى‌تعارف هنوز در نيمه‌نهايى جا مانده بودند.

عكس‌هاى مخابره شده كاملا گواه مطلب است كه فرانسوى‌ها شمشيرهاى خود را بال پرواز مى‌ديدند و تيم شمشيربازى ايران روح و انگيزه و توان خود را به واسطه شکست ناباورانه مقابل مجارها تا حد زیادی از دست داده بودند درحالی‌که مدال برنز برای فرانسوی‌ها ارزشی فوق‌العاده و استثنایی داشت و آنها نمی‌خواستند زیر طاق زیبای سالن برگزاری مسابقات دست خالی میدان را ترک کنند. آنها قاطعانه تیم شمشمیربازی ایران را شکست دادند و جایی را برای بهانه باقی نگذاشتند اگرچه سرمربی و کاپیتان ایران با حرف‌هایی نه‌چندان سنجیده به استقبال این شکست رفتند و سعی کردند موضوع را از گردن خود باز کنند.

2061852
تصویر شمشیربازان فرانسه روی ساختمان‌های بزرگ پاریس. جشن مدال و تقدیر از ورزشکاری که از این رشته خداحافظی کرد.
2061846
2061847
2061842
2061845
2061850
جشن چهار شمشیرباز فرانسوی پس از کسب مدال برنز.

واقعیت این است که ایران فرصت بي‌نظيرى را از دست داد و حسرتى كه يك المپيك ديگر براى مرهم نهادن بر آن بايد صبر کرد. فرصتی که شاید بخشی از آن به واکنش ما به شکست مقابل مجارها برمی‌گردد و البته ذهنیت قوی ورزشکاران میزبان که برد مقابل ایران را مثل قهرمانی جشن گرفتند. بله، برنز المپیک هم افتخار بسیار بزرگی است.

2061843
2061844

• باز هم داورى؟!

المپيك ٢٠١٦ ريو با ناداورى دست مجتبى عابدينى از مدال انفرادى شمشيربازى سابر كوتاه ماند و ٢٠٢٠ توكيو داور ديدار ايران و ايتاليا محروم شد تا باز هم مدال نگيريم البته در توكيو مدال تيمى بيخ گوشمان بود. در ٢٠٢٤ پاريس هم بارها از گزارشگر، كارشناس، ورزشكاران و دست اندركاران تيم سيبل داورى را هدف قرار دادند و حتی صفحات اینستاگرامی داوران مسابقه مجارستان در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری شد تا مردم انتقام خود را از آنها بگیرند، اگرچه دیگر گوش کسی آنقدر بدهکار این موضوع نیست و احتمالا تیم شایسته ما هنوز فاصله‌ای میلی‌متری با کسب عنوان و مدال در المپیک دارد که همین باعث از دست رفتن مهم‌ترین بخت ما شد.

2061863

• شمشيربازى سرشكسته نيست

شمشيربازى ايران باز هم مى‌توانست مدال بگيرد به مانند هر دو المپيك قبلى، عملكرد آنها بى‌شك ستودنى و قابل ستايش است اما باز اين حسرت است كه بر دل ماند. فاصله على پاكدامن و محمد رهبرى با دو بازيكن ديگر تيم از لحاظ فنى بيشتر بود كاش يك مجتبى عابدينى هم عضو تيم بود شايد امروز حتى اولين طلاى كاروان ايران توسط شمشيربازى كسب شده بود.

2061849
ایران مقابل فرانسه در مسابقه رده‌بندی. حریف کاملا برتر و از نظر ذهنی برنده بازی بود.
2061851
چهره علی پاکدامن شمشیرباز شایسته ایران پس از باخت در آخرین بازی. او حق داشت با مدال عکس بیندازد.

براى قهرمان شدن ثبات بسيار اهميت دارد، نفرات تيم شمشيربازى ايران را مى توان تا ٤ سال ديگر و المپيك ٢٠٢٨ لس آنجلس با سرمربيگرى پيمان فخرى كه از لحاظ كوچينگ و فنى نابغه است حفظ و تقويت كرد شايد اين بار در آمريكا شمشير بال پرواز ايران شود.

2061848

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها