کد خبر : 2058539 | 09 مرداد 1403 ساعت 12:01 | 240.5K بازدید | 482 دیدگاه

اگر می‌ماند، چه می‌گفتید؟

خطایِ دیدِ پرسپولیس، این فاجعه، تقصیر بیرو نیست!

مجادله طرفین با سوءاستفاده از لغتِ "هوادارانِ پرسپولیس"؛ واکنش غیرضروری باشگاه و ربط دادن یک مناقشه حقوقی به جنبه‌ای احساسی - خون یک هوادار.

خطایِ دیدِ پرسپولیس، این فاجعه، تقصیر بیرو نیست!

به گزارش "ورزش سه"، به نظر می‌رسد ماجرای علیرضا بیرانوند و پرسپولیس تمامی ندارد و حتی چند هفته بعد از جدایی این دروازه‌بان پرافتخار از این باشگاه نیز هر روز اخبار زیادی در این رابطه منتشر می‌شود. عصبانیت پرسپولیس و ارکان این باشگاه از جدایی ناگهانی بیرانوند و البته توافق احتمالا نجومی تراکتور با او، این پرونده را به یکی از جنجالی‌ترین اخبار روزهای اخیر فوتبال ایران تبدیل کرده است. اما به نظر تنها راه حل پایان مناقشه بزرگ بین پرسپولیس و علیرضا بیرانوند، پاک کردن گزاره "هواداران پرسپولیس" از طرفین این معادله است.

در سال‌های اخیر و به‌خصوص این اواخر، بارها علیرضا بیرانوند در تلاش برای بهبود روابط خود با هواداران پرسپولیس و حداقل فرار از آماج حملات احتمالی آنها بود، اما طبیعی است که هواداران باشگاه واکنش مثبتی به جدایی بیرانوند و انتقال یکی از رقبای سنتی پرسپولیس در مسیر قهرمانی نداشته باشند و احتمالاً این روند تا پایان دوران حضور علیرضا بیرانوند در تراکتور و حتی بعد از آن نیز ادامه داشته باشد. باشگاه پرسپولیس در هفته‌های اخیر قویاً معتقد بوده علیرضا بیرانوند دچار تخلف شده و در این مناقشه حقوقی قطعاً بازنده خواهد شد.

حتی رضا درویش روی خط آنتن زنده مدعی شد در صورت باختن در این پرونده از سمت خود در باشگاه پرسپولیس، استعفا خواهد داد. البته در سمت مقابل به نظر می‌رسد مدیران باشگاه تراکتور از اطمینان کافی برای توافق و عقد قرارداد با بیرانوند برخوردار بودند و احتمالاً در این مسیر استعلاماتی نیز گرفته شده است. به هر حال به‌زودی تکلیف این پرونده جنجالی نیز مشخص خواهد شد و ادعای یکی از بین طرفین یعنی پرسپولیس یا بیرانوند نقض می‌شود.

2060493

اما اخیرا باشگاه پرسپولیس با انتشار نامه‌ای عجیب و استناد به مرگ یکی از هواداران این تیم در سال گذشته و بعد از شنیدن شایعه جدایی بیرانوند و انتقال او به استقلال، از نهاد ذی‌ربط درخواست کرد تا علیرضا بیرانوند را محکوم کرده و در واقع حکم برتری باشگاه پرسپولیس در این مناقشه قضایی را صادر کند. رخ دادن چنین اتفاقی به خودی خود بسیار تاسف برانگیز و ناراحت کننده بوده و البته در بسیاری از کشورهای دنیا و به علت علاقه شدید هواداران به فوتبال تکرار نیز شده است.

اینکه به چه علت یک هوادار بعد از شنیدن فقط شایعه انتقال علیرضا بیرانوند به استقلال دچار حادثه تلخ شده، خود یک مسئله جداست، اما استناد باشگاه پرسپولیس برای تهییج افکار عمومی و البته به نظر وکلا و قضات این پرونده نیز رفتاری عجیب و مختص مدیریت فوتبال در ایران است. اگر درواز‌ه‌بان سابق پرسپولیس مرتکب جرم و تخلفی شده که باشگاه باید با تمام توان در مسیر محکومیت او و پیروزی در این پرونده حقوقی گام بردارد. استناد به مرگ یک هوادار و تلاش برای جریحه‌دار کردن احساسات عمومی، دیگر مضحک و بی‌دلیل بوده و البته امیدواریم در رای نهایی بی‌تاثیر باشد.

2060491

همچنین رضا درویش در مصاحبه جدید خود مدعی شده مرگ این هوادار سال گذشته و بعد از انتشار شایعه "احتمال" انتقال علیرضا بیرانوند به استقلال رخ داده است و چگونه می‌توان به چنین موضوع مهمی واکنش نشان نداد؟ پس در واقع خود مدیر پرسپولیس نیز مدعی شده این حادثه تلخ در سال گذشته صورت گرفته و حتی بعد از آن نیز توافق با علیرضا بیرانوند حاصل شده و دوران حضور این سنگربان در پرسپولیس ادامه یافته است.

پس با فرض غیراخلاقی بودن رفتار فصل قبل بیرانوند و اهمیت خون هوادار، باید رضا درویش فصل گذشته با او قطع همکاری می‌کرد. در حقیقت سوال اینجاست که اگر تابستان امسال نیز به نحوی توافق با علیرضا بیرانوند شکل می‌گرفت و او به جای تراکتور، حالا در تمرینات پرسپولیس حاضر بود، تکلیف خون آن هوادار چه می‌شد؟ حتی رضا درویش ادعا کرده امسال نیز پدر فرد متوفی از تالمات روحی شدید از دنیا رفته و در واقع دومین حادثه تلخ را نیز به شکلی به تصمیم قطعی علی بیرو ربط داد.

در سال‌های اخیر بارها شاهد انتشار فیلم‌هایی عجیب در مورد واکنش تند هواداران در سراسر دنیا به صحنه‌ای از به ثمر رسیدن یک گل یا از دست رفتن پنالتی یا چیزی مشابه منتشر شده و حتی گاهی نیز اتفاقاتی تلخ رخ داده است. اما رخ دادن یک فاجعه فقط به علت انتشار یک شایعه در مورد احتمال انتقال یک بازیکن بسیار عجیب است. این حجم از احساسات و تندی در اهمیت دادن به فوتبال، چیزی ورای عرف بوده و هرگز نباید عادی‌سازی شود. همانطور که گری لینه‌کر چند سال قبل و هنگام اوج شیوع ویروس کرونا، به تقبیح جمله مشهور بیل شنکلی پرداخته و تاکید کرد به هیچ وجه فوتبال مهم‌تر از مرگ و زندگی نیست.

2060492

انتشار نامه‌ای از سمت رضا درویش و ربط دادن خون یک هوادار به فقط انتشار شایعه جدایی بیرانوند، تنها راه حلی برای فرار از برخی ابهامات جدی در مورد دلایل جدایی این سنگربان ارزشمند و به حاشیه بردن متن است. کسی که البته به وقتش و همین چند هفته قبل با لحنی تند و طلب‌کارانه، خطاب به همین هوادار مدعی می‌شود که نیازی به توضیح دادن در مورد تصمیماتش نمی‌بیند. فصلِ گرمِ تابستان، فصل مناقشه و درگیری مالی برای به دست آوردن امتیازات مالی بیشتر بین بازیکن و باشگاه است، از قدیم هم بوده. این وسط فقط یک مشکل وجود دارد؛ این سوءاستفاده موضعی از عباراتی چون "هواداران پرسپولیس" که کاش از ادبیات طرفین حذف شود. چرا که طرفین معادله به خوبی می‌دانند چنین عباراتی پشت درهای بسته و هنگام چانه زدن باشگاه و بازیکن سر مبلغ و آپشن و سال قرارداد، حتی چیزی نزدیک به شوخی هم نیست.

آریا فاطمی‌مقدم

دیدگاه‌ها