کد خبر : 2057061 | 03 مرداد 1403 ساعت 10:59 | 5.7K بازدید | 0 دیدگاه

بعد از ناکامی میلی‌متری در لیگ ملت‌ها؛

پاریس ۲۰۲۴: به وقت مدال برای پدیده والیبال دنیا

شاید تیم ملی والیبال اسلوونی در المپیک پاریس همه را شگفت‌زده کند.

پاریس ۲۰۲۴: به وقت مدال برای پدیده والیبال دنیا

به گزارش "ورزش سه"، چند سالی است که تیم ملی اسلوونی را با استحکام و ثبات خوبی در مسابقات دیده‌ایم. اما چه کسی فکرش را می‌کرد که دارندگان مدال برنز قهرمانی اروپای دوره گذشته، برای اولین بار در تاریخ به عنوان یک کشور مستقل در بازی‌های المپیک شرکت کنند؟

از مسائل مربوط به ترس و استرس تیم ملی والیبال اسلوونی در المپیک که برای اولین بار در آن شرکت می‌کنند بگذریم، تیم اسلوونی نسبتاً می‌تواند در پاریس غوغا کند.

تیم ملی اسلوونی تقریباً یک دهه است که تیم باثباتی تلقی می‌شود. طی ۹ سال گذشته، تیم دریای آدریاتیک در اروپا به سطح یک والیبال جهان صعود کرده است. تیم اسلوونی از سال ۲۰۱۵ در مجموع چهار مدال از مسابقات قهرمانی قاره اروپا به ارمغان آورده است. اسلوونیایی‌ها سه بار به فینال بزرگ رسیدند و سال گذشته برای اولین بار در تاریخ خود مدال برنز را کسب کردند.

حال باید شاهد حضور اسلوونی در بازی‌های المپیک باشیم. این رویداد که به زودی آغاز می‌شود، اولین المپیک برای والیبالیست‌های اسلوونی و فدراسیون اسلوونی خواهد بود.

2057625

پس از سال ۱۹۹۲ که اسلوونی مستقل شد، آنها مرتباً از راهیابی به المپیک محروم می‌شدند و در چند دوره نیز در مسابقات انتخابی اصلاً شرکت نمی‌کردند.

بنابراین، سال ۲۰۲۴ یک پیشرفت بزرگ برای والیبال ملی اسلوونی است. این تیم می‌تواند با کسب مدال المپیکی در همین اولین دوره حضورش نگاه جهان را به خود خیره کند. این تیم به لطف رنکینگ جهانی FIVB به مسابقات المپیک راه یافته‌اند و در حال حاضر رتبه پنجم رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال را در اختیار دارند.

در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۵ شاهد مربیان نسبتاً بومی در تیم ملی اسلوونی بودیم. تنها استثنا وسلین ووکوویچ از مونته‌نگرو بود. موفقیت واقعی در سال ۲۰۱۵ رخ داد، زمانی که آندره‌آ جیانی مدیریت این تیم را بر عهده گرفت. این ایتالیایی نه تنها دوران مربیان خارجی را در اسلوونی آغاز کرد، بلکه یک دوره منظم موفقیت در مسابقات قهرمانی اروپا را نیز شروع کرد. یک سال برای آندره‌آ جیانی کافی بود تا بازیکنان آن زمان خود را به فینال مسابقات قهرمانی قاره کهن برساند. از آن زمان، اسلوبودان کواچ و آلبرتو جولیانی که به ترتیب یک و دو سال سرمربی‌گری تیم اسلوونی را بر عهده داشتند، توانستند اسلوونی را به نقره اروپا برسانند.

مارک لبدیو در سال ۲۰۲۲ دوام زیادی نداشت، زیرا او تنها مربی از سال ۲۰۱۵ تاکنون بود که هیچ موفقیتی برای تیم اسلوونی کسب نکرد.

در حال حاضر گئورکی کرتو رومانیایی سرمربی تیم ملی والیبال اسلوونی است. او آنها را به مدال برنز قهرمانی اروپا رسانده است و حالا اولین سرمربی تاریخ اسلوونی است که این تیم را در المپیک کوچ خواهد کرد. او اخیراً در مصاحبه‌ای گفته است: "در مسابقات المپیک هر بازی برای ما حکم فینال را دارد و ما می‌خواهیم بهترین نتایج را کسب کنیم."

دیدگاه‌ها