کد خبر : 2054021 | 20 تیر 1403 ساعت 21:19 | 9.1K بازدید | 13 دیدگاه

کومان: کرویف مهم‌ترین آدم زندگی من بود

رونالد کومان، پیش از دیدار مهم در نیمه نهایی با انگلیس در مورد یوهان کرویف صحبت کرد.

کومان: کرویف مهم‌ترین آدم زندگی من بود

به گزارش "ورزش سه"، کومان در دهه های 80 و 90 میلادی تحت مربیگری کرویف در هر دو تیم آژاکس و بارسلونا بازی کرد. در این دوران، کرویف فلسفه‌ی فوتبال خود را که شامل "فوتبال کامل" و حرکات سیال و پاسکاری دقیق بود، به کومان منتقل کرد. کومان به یکی از ستون‌های کلیدی این سیستم تبدیل شد و به موفقیت‌های تیمی مانند قهرمانی در جام اروپا با بارسلونا در سال 1989 دست یافت.

چشمان آبی-خاکستری او برق می‌زند وقتی که از یوهان کرویف صحبت می‌شود. رونالد کومان، سرمربی تیم ملی هلند، در گفتگو با اسپورت بیلد می‌گوید: "او مهم‌ترین فرد زندگی من بود، هم به عنوان یک فوتبالیست و هم به عنوان یک مربی. او مربی و انسانی با قلبی بزرگ بود. من از او چیزهای زیادی یاد گرفتم و بابت آن بسیار سپاسگزارم."

کومان در دهه‌های 80 و 90 میلادی در آژاکس آمستردام و بارسلونا زیر نظر کرویف بزرگ بازی می کرد و امروز به عنوان سرمربی تیم ملی، دانش خود را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کند. او در این مسیر از آموزه‌های این ستاره سابق فوتبال و مربی برجسته که مبدع سبک "فوتبال کامل" بود، بهره می‌برد.

این سبک که در آن بازیکنان دائماً در حال جابجایی هستند، توسط رینوس میشل، اسطوره مربیگری هلند، در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی معرفی و تکمیل شد و کرویف به عنوان بازیکن با آن به بزرگترین افتخارات خود دست یافت.

کومان می‌گوید: "متاسفانه او خیلی زود از دنیا رفت." کرایف در 24 مارس 2016 بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. با این حال، او هنوز در ذهن کومان حاضر است. او گاه به گاه، مانند قبل و در طول مرحله یک چهارم نهایی مقابل ترکیه (2-1)، از روش‌های مربی سابق خود برای رسیدن به موفقیت استفاده می‌کند.

2052602

کومان می‌گوید: "یوهان کرویف فوتبال را متحول کرد. او نماد زیبایی بازی بود. به همین دلیل برای من مهم است که ما هم فوتبال زیبایی ارائه دهیم. فقط داشتن بازیکنانی که 100 متر را در 9 ثانیه می‌دوند، فوتبال نیست."

اما کومان چیزهای بیشتری از بهترین فوتبالیست قرن اروپا آموخت. به خصوص در مورد نحوه برخورد با بازیکنان. کومان می‌گوید: "اگر خوب بازی نمی کردی، مورد سرزنش قرار نمی گرفتی. در عوض، او به تو می گفت که بد بازی می کنی چون زیاد دویده‌ای. او می‌گفت که باید توپ را به جایی که می‌خواهی بفرستی، نه اینکه دنبالش بدوی. او راه حل داشت."

و او ادامه می‌دهد: "ما با یوهان کرویف فوتبال را بهتر درک کردیم. نصایح او بسیار مهم و مثبت بود. او به ما یاد داد که به غرایز خود اعتماد کنیم تا تصمیم بگیریم. او چشمان ما را باز کرد و گفت: "اگر از غرایز خود پیروی کنی، هرگز نمی.توانی اشتباه کنی."

کومان این کار را انجام می‌دهد. و او به چیزی که کرویف برایش ارزش قائل بود نیز پایبند است: نه اینکه 24 ساعت شبانه روز فقط به فوتبال فکر کنی. کومان که در این یورو می‌تواند تاریخ سازی کند، می‌گوید: "در دوران حضورم در بارسلونا به دلیل اینکه تقریباً همسایه بودیم، اغلب در اوقات فراغت به خانه او می‌رفتم. وقتی از استادیوم یا زمین تمرین بیرون می‌آمد، دیگر در مورد فوتبال صحبت نمی‌شد. این برای روان مهم است."

اگر هلند با هدایت کومان قهرمان شود، او پس از برتی فوگلز (77 ساله) دومین بازیکنی خواهد بود که به عنوان بازیکن و مربی به این مهم دست یافته است. کومان در سال 1988 در آلمان، زمانی که تنها عنوان قهرمانی هلند به دست آمد، حضور داشت. او دومین قهرمانی در یورو را به کرویف تقدیم خواهد کرد.

کومان چه برنامه‌ای برای آینده خود دارد؟ قرارداد او تا سال 2026 اعتبار دارد. دیگر بازگشت به عنوان مربی باشگاهی برای او مطرح نیست، به این دلیل که همسرش بارتینا به سرطان مبتلا شده است.

او می‌گوید: "نه، دیگر به بازگشت به یک باشگاه فکر نمی‌کنم. من الان سرمربی تیم ملی هستم و به این موضوع افتخار می‌کنم. این یکی از مهم‌ترین شغل‌ها در هلند است. و در مقایسه با کار مربیگری باشگاهی، هر روز تحت فشار نیستید."

دیدگاه‌ها