کد خبر : 2054013 | 21 تیر 1403 ساعت 03:15 | 8.2K بازدید | 25 دیدگاه

برخی قصد داشتند شرکت را منصرف ‌کنند؛

توضیح جالب در مورد وی ای ار: چینی یا هندی!

علی تارقلی‌زاده می‌گوید برخی قصد داشتند موانعی را بر سر ورود VAR به لیگ برتر ایران ایجاد کنند.

توضیح جالب در مورد وی ای ار: چینی یا هندی!

به گزارش ورزش سه، مسئولیت ورود VAR به فوتبال ایران به شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی واگذار شده اما با این حال این اتفاق تاکنون رخ نداده و استفاده از این سیستم در فصل آینده نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. تارقلی‌زاده، رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال، درباره عملکرد شرکت توسعه و تجهیز توضیح داد: بعد از بیش از 50 جلسه، دیروز جلسه خوبی داشتیم. توافق خیلی خوبی اتفاق افتاد. در بحث واریز پول رئیس شرکت توسعه واقعا همکاری کرد.

وی افزود: این اتفاق با مدیریت تاج افتاد. شرکت توسعه هم محدودیت‌های قانونی دارد ولی مهمترین مساله این بود که لیگ 25 مرداد شروع می‌شود. VAR وسیله‌ای نیست که به برق بزنیم راه بیفتد! در آخرین دربی، بچه‌های VAR، هفتاد و دو ساعت نخوابیده بودند و می‌گفتند کارهای مختلفی مانده است.

او ادامه داد: این وسیله، وسیله پیچیده‌ای است. برای برنامه ریزی، تست، صحت سنجی و... نهادهای مختلفی باید نظارت کنند. برای هر بخش حداقل 7 تا 10 روز وقت می‌خواهیم. در جلساتی آقایان می‌گفتند این کاری ندارد. 2 دوربین می‌گذارید و... گفتم اینطور نیست. کدام 2 دوربین است که 2 تن وزن دارد؟ یک سیستم بالای 2 تن وزن دارد و مشتمل بر وسایل زیادی است. با ساده انگاری مردم را گول می‌زنیم. الان VAR‌ را به یکی از آن 6 شرکت سفارش بدهیم، کمتر از 7 ماه نمی‌توانند آماده کنند چون تقاضا زیاد است. آقایی در تلویزیون می‌گفت من مطمئنم خبرهایی هست! چرا اینطور حرف می‌زنی؟ چه اطمینانی دارید؟ چرا انقدر راحت در رسانه ملی صحبت می‌کنید؟

ویدئو: 347213

تارقلی‌زاده همچنین گفت: اگر راحت است، شما بروید بیاورید. این وسیله در انحضار فیفا است. هزار تومان نمی‌توانیم به بانک خارجی بفرستیم و آن‌ها هم نمی‌توانند. از فرودگاه خودمان بیشتر از 10 هزار دلار نمی‌توانید ببرید یا بیاورید. چگونه به همین راحتی تهمت می‌زنید که فدراسیون حتما منافعی داشته؟ شخصا در این رابطه بالای 200 جلسه رفتم و خیلی هم نگران بودم. کار من هم نبوده ولی دلم می‌خواهد این کار در کشور اتفاق بیفتد. هر دردسری را هم قبول کردم. گفتم هر نهادی می‌خواهد بیاید چک کند. می‌خواهیم سود ورزشی ببریم که برای ما از همه چیز مهمتر است. در این 9 ماه واقعا اذیت شدیم. گفتم نمی‌دانم چه مشکلی هست ولی دیدم اراده‌ای از سمت وزارت ورزش وجود دارد.

وی تاکید کرد: درمورد پولی که باید می‌آمد، این انتقاد وجود داشت که چرا به جای فدراسیون به شرکت توسعه رفته است؟ شاید نمی‌توانستند به فدراسیون بدهند. اگر این اتفاق می‌افتاد 2 ماه پیش آماده کرده بودیم. ممکن است بگویند دستگاه چینی آماده کرده‌اید اما الان اکثر وسائل الکترونیک در هند و شرق آسیا تولید می‌شود. ما که در AFC‌ کار می‌کردیم 99درصد اجناسمان از چین می‌آمد. وقتی کار ما را راه می‌انداز نباید اشکال بیاوریم. افراد زیادی بودند که می‌خواستند بیزینس راه بیندازند اما در مورد VAR‌ کسی برای بیزینس جیبی ندوخته است. اول باید بحث ورزشی را در نظر بگیریم. آقایان هرکدام برای خودشان نظری داشتند. هرکسی می‌تواند بسم الله، انجام بدهد. برای آقایانی که سعی کردند جلوی این پروسه را بگیرند متاسفم. سعی کردند با ایمیل‌هایشان کاری کنند آن شرکت منصرف شود. فکر نمی‌کنم این آدم‌ها ایرانی باشند! نان این کشور را خورده‌اید، 2 روز به خارج رفته‌اید نباید همه چیز را ببازید. بروید به هرکجا می‌خواهید بگویید.

وی افزود: اگر من هستم این دستگاه به ایران می‌آید. حالا بروید به فلان جا بگویید، من را تهدید کنید و... ورزش فوتبال دل و جرات می‌خواهد. فدراسیون فوتبال باید سعی کند تکنولوژی را بیاورد. پول هنوز به فدراسیون نیامده ولی این توافق صورت گرفته و بی انصافی است که بگوییم همان لحظه بیاید. در صدد هستیم لیگ را با VAR شروع کنیم. توان شبانه روزی‌مان را می‌گذاریم و اگر اینکار اتفاق بیفتد کمتر از معجزه نیست. یک اتفاق خارق العاده ممکن است بیفتد. الان قولی داده نمی‌شود چون زمان کمی داریم و ناچاریم لیگ را شروع کنیم.

او گفت: برایمان افتخار است که 15 ورزشگاه را تجهیز کنیم. خیلی از کشورها ندارند. دستگاه یکی دو میلیون دلاری را نمی‌توان در وَن گذاشت و جابه‌جا کرد که زمانی به چاله بیفتد و به مسابقه نرسد. برنامه خوبی داریم. افراد مختلفی هستند که باید آماده باشند. داوران اتاق VAR را به عربستان، قطر و تاجیکستان فرستادیم. الان 2 نفر در مالزی برای مدرسی آموزش می‌بینند. مدرس از پرتغال، اسپانیا، اردن و... آوردیم. ما یک شبه به کشور آدم آوردیم. اگر می‌خواستیم به یکی از کشورهای مربوطه برویم اصلا امکان پذیر نبود. افرادی بودند که شبانه روزی کار کردند. بازی 90 دقیقه‌ای یک برنامه 6 ماهه پشتش است.

دیدگاه‌ها