کد خبر : 2051830 | 10 تیر 1403 ساعت 12:35 | 24.6K بازدید | 82 دیدگاه

نباید حسرت المپیک را بخوریم؛

بزرگ‌ترین حسرت اکبری: این بازیکن واقعا حیف شد

پیمان اکبری معتقد است که بازیکنی مثل پوریا حسین خانزاده می‌توانست خیلی بیشتر به تیم ملی کمک کند.

بزرگ‌ترین حسرت اکبری: این بازیکن واقعا حیف شد

به گزارش "ورزش سه"، یکی از بازیکنانی که با جدایی پائز احیا شد، پوریا حسین‌خانزاده بود. پدیده والیبال ایران که بازیکن مورد علاقه پیمان اکبری بود و در هفته آخر لیگ ملت‌ها عملکرد درخشانی داشت. پیمان اکبری حالا در بخشی از مصاحبه مفصل خود به تمجید از این بازیکن پرداخته است.

*نباید حسرت المپیک را بخوریم
باید یک برنامه‌ریزی درست کنیم هم از نظر امکانات درست پیش برویم و هم بازیکنان‌ را به‌خوبی هدایت کنیم و فقط این نیست که چندساعت بیاییم و تمرین کنیم و برویم. این‌گونه نیست خیلی مسائل دیگر می‌تواند دخیل باشد. خیلی چیزها را باید یاد بگیریم و الان زمانش را داریم. دیگر نمی‌توانیم بنشینیم و حسرت المپیک را بخوریم. المپیک برای تیم ایران از دست رفته و تمام شده است و نباید به عقب برگردیم که چرا به المپیک نرفتیم. باید ببینیم چه راه‌هایی وجود دارد تا مسیر درست را انتخاب کنیم و به پیش رویم و در آینده بتوانیم حداقل به شرایط قبلی برگردیم و روی سکوی المپیک و جهانی قرار گیریم.

*باشگاه و تیم ملی باید سیستم یکسان داشته باشند
در باشگاه‌های‌مان سلیقه‌ای عمل می‌کنیم. 6-7 ماه بازیکنان در اختیار باشگاه‌ها هستند و معتقدم باید یک هماهنگی خوبی بین مربیان تیم ملی و باشگاهی صورت گیرد تا همه‌چیز در سیستمی یکسان و یک‌پارچه اتفاق بیافتد و پیش بروند. مسئله‌ای که از تیم ملی والیبال برزیل در مدت حضورمان در کمپ اختصاصی تیم برزیل دیدم و تیم‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان همگی در یک سیستم قرار داشتند و تمرین می‌کردند. بازیکنان با استعداد زیادی داریم که اگر سلیقه‌ای عمل کنیم، به آن‌ها آسیب می‌رسد. ممکن است در باشگاهی بازیکنان زیر نظر یک مربی بادانش باشند و مشکلی نباشد اما در برخی باشگاه‌ها دانش مربیان‌ کمتر باشد. بگزارید این‌گونه بگویم ممکن است دانش همه آن‌ها زیاد باشد ولی نوع و سبک تمرین کردن فرق داشته باشد و به نظر من این یکسان‌سازی حتماً نیاز است. بازیکنان ایرانی از نظر شکل تمرینات و حتی از نظر فکری نیاز دارند تا درک کنند که این کار و تکنیک صرفا مختص به باشگاه نیست و برای تیم ملی والیبال نیز همین تکنیک وجود دارد و این هماهنگی حتما باید به‌وجود بیاید.

2031397

*خانزاده حیف شد
بازیکنی مثل پوریا حسین‌خانزاده از پتانسیل بالایی برخوردار است و حیف شد. از لیگ ملت‌های سال گذشته یک‌سری اتفاقات برایش افتاد. در دو هفته ابتدایی لیگ ملت‌های پارسال اکثر رقابت‌ها را فیکس به میدان رفت ولی در هفته آخر این اتفاق رخ نداد. در مسابقات جوانان جهان تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان جهان شد، شخصا در آن‌جا حضور داشتم و تیم ملی جوانان ایران با همکاری تیمی و کمک او توانست قهرمان شود.

ولی از آن‌جا که تیم جوانان برگشت و خانزاده به اردوی تیم بزرگسالان اضافه شد، اولین تورنمنتش قهرمانی آسیا در ارومیه بود که او کلا به میدان نرفت، سپس رقابت‌های آسیایی در چین بود که در نبود تیم اصلی ژاپن با نفرات ذخیره و تیم دوم نیز می‌توانستیم قهرمان شویم از خانزاده جوان استفاده نکردیم و در انتخابی المپیک نیز از او استفاده نکردیم. با توجه به پتانسیلی که پوریا داشت باید در این رقابت‌ها به میدان می‌رفت تا تجربه‌‍‌اش بیشتر می‌شد و اشتباهات و ترسی که برابر بازیکنان بزرگ وجود دارد با حضور در این تورنمنت‌ها برطرف شود و تجربه کسب کند و امسال هم حتی هفته اول و دوم لیگ ملت‌ها با وجود پیشنهاد چندباره‌ای که به پائز دادیم که او در شرایط خوبی است از پوریا استفاده نکرد و حیف شد، ولی من با توجه به شناختی که از توانایی‌های پوریا داشتم بلافاصله از همان ابتدای دیدار با آمریکا او را در ترکیب قرار دادم.

*کسی کم کاری نمی‌کند
در مواقعی که داریم می‌بازیم می‌دانیم که مردم ایران نسبت به تیم ملی والیبال ایران حساس هستند و نتایج تیم بر مردم تاثیرگذار است ولی تمام تلاشمان این است که بهترین نتیجه را بگیریم. تمام بازیکنانم برای کسب بهترین نتیجه تمام تلاش خود را کردند و این‌گونه نیست که کسی کم‌کاری کند و در این شرایط که فشار زیادی روی آن‌هاست، باز تلاش می‌کنند که برنده از زمین خارج شوند ولی برخی مواقع برابر تیم‌هایی قرار می‌گیریم که از تیم ایران بهتر تمرین کردند و شرایط‌شان بهتر است و وقتی شرایط نابرابر است باید توقعات‌مان را در همان سطح نگه داریم و اعتقادم این است که باید گذشته را فراموش کنیم.

بازگشت به گذشته می‌تواند درس و تجربه‌ای برای تیم باشد، ولی باید از الان برای یک برنامه‌ریزی بهتر و ساختن بازیکنان جدید استارت بزنیم و روندی را برای ساختن یک تیم رویایی جدید آغاز کنیم البته این مهم، نیازمند یک برنامه‌ریزی خوب از سوی فدراسیون والیبال، کادرفنی خوب و بازیکنان باانگیزه است و از مسئولان رده بالای کشورمان نیز انتظار می‌رود تا از والیبال حمایت کنند. فکر می‌کنم فدراسیون والیبال جزء 3-4 فدراسیون برتر کشور است و از آن‌ها انتظار می‌رود که به نحو احسنت از فدراسیون والیبال حمایت کنند و اگر می‌خواهیم در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم باید این اتفاق رخ دهد. زمان کولاکوویچ این اتفاق رخ داده بود و او در این کار موفق بود و تنها مدال جهانی که داشتیم با او به دست آمد و قهرمانی آسیا و رقابت‌های آسیایی بدست آمد و حتی در یک دوره از لیگ ملت‌ها پنجم شدیم ولی در قهرمانی جهان نتایج خوبی نگرفتیم.

2031502

*سال قبل نباید به قهرمانی آسیا فکر می‌کردیم
نکته مهمی که از زمان بازیگری خود و در طول 10-15 سال حضور در تیم ملی و 3 سال دستیاری کنار کولاکوویچ یاد گرفتم و بارها به مسئولین فدراسیون والیبال گفتم این بود که تیم ملی والیبال را به دو تورنمنت نزدیک به هم اعزام نکنید. اتفاقی که پارسال افتاد و تیم ملی والیبال پس از قهرمانی در رقابت‌های آسیایی مستقیم به انتخابی المپیک در برزیل اعزام شد. در چنین شرایطی اصلا به قهرمانی آسیا نباید فکر می‌کردیم و باید این‌ها را تفکیک کنیم.

اگر قرار باشد یک مربی 2-3 ماه بیاید و با ما کار کند و به کشورش برگردد و دوباره سال بعد با همین روند بیاید، این مسئله هیچ کمکی به والیبال‌ ایران نمی‌کند. اگر می‌خواهیم این کار را بکنیم باید شناخت خیلی خوبی نسبت به لیگ کشورمان و بازیکنان داشته باشیم و رقابت‌های لیگ را نیز رصد کنیم این‌گونه نباشد که بگوییم بازیکنان بروند و رقابت‌های‌شان در لیگ را انجام دهند و بعد از لیگ آن‌ها را بیاوریم. این شناخت به نظر من به زمان زیادی نیاز دارد.

شرایط لیگ ایران با بقیه کشورها فرق می‌کند. اکثر مربیان بزرگ مانند بلینجینی و دیگر دوستانی که در باشگاه‌ها کار می‌کنند، همه بازیکنان‌شان در لیگ‌ ایتالیا و لهستان به میدان می‌روند که دو لیگ خوب دنیا هستند و بازیکنان جلوی چشم همگان حضور دارند ولی بازیکنان‌ ایران آن‌جا نیستند که شناخت‌مان کامل باشد و اکثرشان در دل لیگ خودمان هستند. کیفیت لیگ ایران با آن‌ها زیاد است و نباید خودمان رو گول بزنیم مثلا در فاکتور سرویس، تیمی برنده است که سرویس‌هایی با سرعت بالای 120 کیلومتر بزند و به این مرز نرسیدیم، چون هنوز این اتفاق در لیگ‌مان نیفتاده است. اگر قرار باشد این اتفاق رخ دهد باید یک نفر باشد که صفر تا صد لیگ ایران را بداند. اگر مربی خارجی باشد حداقل به زمانی 3-4 ساله نیاز دارد تا بتواند شناخت پیدا کند.

2046791

*باید از همین الان برای 4 سال آینده آماده شویم
از سال 2015 در سطح سرمربی تیم ملی با هفت تغییر، در بین تیم‌هایی که نتیجه گرفتند بیشترین تغییر را داشتیم. برزیل با آن عظمتش کلا تیم تغییر داشت رزنده سرمربی بود، سپس یک مربی دیگر و دوباره رزنده آمد. فرانسه نهایتاً دو مربی جابه‌جا کرده، آمریکا دست به تغییر نزده چون آن شناخت به وجود آمده، اما در ایران همیشه به دنبال تغییر هستیم. به شما قول می‌دهم اگر مربی بعدی بیاید و نتیجه نگیرد بلافاصله به‌دنبال برکناری او و آوردن مربی جدیدی خواهیم رفت. باید زیرساخت‌ها را درست کنیم و اگر زیرساخت درست باشد هر مربی که بیاید می‌تواند موفق باشد. ولاسکو مربی بزرگی است، در زمان حضور او تمام امکانات لازم را داشتیم اما با ولاسکو نیز به المپیک راه پیدا نکردیم و در انتخابی المپیک باختیم ولی یک‌سری زیرساخت‌های‌مان داخلی بود که واقعا درست بود یک‌سری بازیکنان آن‌موقع بودند که برای حضور در تیم ملی و شناخته شدن در سطح مسابقات جهانی انگیزه زیادی داشتند و این همکاری به نتیجه‌ای  برد-برد برای ولاسکو و ایران تبدیل شد، چون او تا قبل از آمدن به ایران در چند تیم از جمله اسپانیا و چک نتیجه نگرفت ولی کمک زیادی به والیبال ایران کرد و طرز فکر بازیکنان را تغییر داد. فدراسیون نیز از این فرصت استفاده کرد ولی بعد از ولاسکو دنبال راه بهتری نبودیم. باید رو به جلو حرکت کنیم. این‌گونه نیست که در والیبال هزینه صورت نگیرد. امسال همه چیز در اختیار تیم قرار گرفت و جا دارد از تقوی تشکر کنم. ولی الان 4 سال زمان داریم و نباید بگوییم تا  4 سال دیگر چگونه می‌شود و باید از همین الان برای 4 سال آینده آماده شویم.

دیدگاه‌ها