کد خبر : 2051353 | 07 تیر 1403 ساعت 12:27 | 177.3K بازدید | 145 دیدگاه

حضور در جام جهانی آمریکا، چگونه و با چند امتیاز؟

آسیا و 8 سهیمه مستقیم، تقریبا نمی‌شود صعود نکرد!

مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2026 که به میزبانی آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود از شهریور ماه آغاز خواهد شد.

آسیا و 8 سهیمه مستقیم، تقریبا نمی‌شود صعود نکرد!

به گزارش “ورزش سه”، در اولین بازی تیم ملی ایران رودرروی قرقیزستان قرار خواهد گرفت و سپس مسابقه با تیم‌های امارات، ازبکستان، قطر و کره‌شمالی برنامه بازی تیم‌ملی را شکل خواهند داد. نکته مهم و متفاوت این دوره از مقدماتی جام جهانی با دوره قبلی، افزایش ۴ سهمیه جام جهانی برای اسیاست که باعث می‌شود تا برای صعود به امریکا ۲۰۲۶ سهولت بیشتری وجود داشته باشد.

با این حال اگرچه ایران در گروه مرگ قرار نگرفته اما در عین حال برخلاف باور عمومی، کار راحتی هم در این مرحله و برای کسب سهمیه صعود نخواهد داشت، به‌خصوص که حرف‌هایی از زبان بعضی کارشناسان بیرون می‌آید که ممکن است به این جو و ساده‌انگاری دامن بزند. ما هرگز با یک لنگ (پا) به جام جهانی 2026 صعود نخواهیم کرد و بازی‌های دشواری در انتظار ماست، به‌خصوص که ایران تجربه جام ملت‌های آسیا را پیش چشم خود دیده است، جایی که پس از برد مقابل ژاپن مقابل قطر که تیم ساده‌تری به نظر می‌رسید زانو زدیم.

2046093

همین حالا، قطر قهرمان دو دوره آسیا و ازبکستان مهمترین مدعی جدید فوتبال آسیا همگروه ما هستند و یک سفر سخت به کره شمالی هم انتظار ایران را می‌کشد. حتی تیم‌هایی نظیر امارات و قرقیزستان هم می‌توانند استخوان گلوگیری برای تیم‌های مدعی باشند.  

* صعود ایران در گروی عبور از دو مدعی
بازی‌های این مرحله از فیفادی شهریور ماه تا فیفادی خرداد ماه ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی اولیه صعود ایران با یکی دیگر از مدعیان گروه (قطر یا ازبکستان) است. ایران در صورت صعود، چهارمین صعود متوالی خود را برای اولین بار تجربه خواهد کرد. هم گروهی‌های ایران جز امارات و کره شمالی سابقه "صعود" به جام جهانی را ندارند و ازبکستان و قرقیزستان هم فاقد تجربه شرکت در جام‌های جهانی هستند. 
پس از صعود دو تیم اول به جام جهانی 2026، طبق فرمول تیم‌های سوم و چهارم هر گروه، شانس مجدد برای صعود مستقیم خواهند داشت.

1989520

* جدول شانس مجدد برای دو و نیم سهمیه
اگر ایران به هر دلیلی نتواند سهمیه مستقیم را از مرحله اول گروهی کسب کند، به همراه پنج تیم دیگر راهی دور بعدی خواهد شد. این بار بر اساس قرعه‌کشی، دو گروه سه تیمی تشکیل می‌شود و از آنجایی که حتما یکی از تیم‌های مدعی قاره (ژاپن، استرالیا و عربستان) در گروه خود سوم خواهد شد، بر اساس رنکینگ ای اف سی، احتمال دارد ایران در گروهی دشوار با یکی از این تیم‌ها قرار بگیرد!

در این مرحله تیم نخست هر گروه به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تیم سوم گروه C و تیم سوم گروه ایران شانس اصلی صعود برای کامل کردن سهیمه باشند.

2042683

* پلی اف مرگ و زندگی در حد ایرلند
تیم‌های دوم پلی آف اول، در یک بازی دیگر نهمین سهمیه انتخابی آسیا را مشخص خواهند کرد که شاید اردن یا حتی عراق (در صورت ناکامی از صعود مستقیم) یا امارات (تیم چهارم احتمالی گروه ایران) شانس‌های جدی صعود باشند. برنده این بازی به پلی آف نهایی (شبیه به جام جهانی 98) خواهد رفت که به نظر شانس  تیم صعود کننده آسیایی در حداقل باشد. تیم آخر آسیا در این مرحله با تیم‌های بازمانده از صعود در قاره آفریقا، کونکاکاف و سایر کنفدراسیون‌ها رقابت خواهد کرد.

2042674

با توجه به شانس نسبی ایران در قرعه‌کشی جام جهانی 2026 ناکامی در صعود غیرممکن است اما به شرطی که همانطور که مهدی مهدوی‌کیا گفت: با نهایت تلاش برای کشورتان به میدان بروید.

به امید پیروزی.

دیدگاه‌ها