کد خبر : 2048537 | 25 خرداد 1403 ساعت 13:30 | 23.7K بازدید | 62 دیدگاه

مس رفسنجان، لیگ نخبگان یا لیگ دو!

بررسی یک شایعه: آیا احتمال سقوط مس رفسنجان به دسته پایین‌تر وجود دارد؟

مس رفسنجان، لیگ نخبگان یا لیگ دو!

به گزارش "ورزش سه"، این روز‌ها مهم‌ترین خبر ورزش ایران موضوعات مربوط به باشگاه مس رفسنجان است که با عنوان کلی "فساد در فوتبال" هر روز دامنه جدیدی پیدا می‌کند. 

موضوعی که موجب دستگیری چند تن از مدیران ارشد فدراسیون نیز شده است. البته هنوز این پرونده در مرحله تحقیقات است و قطعا نمی‌توان تا صدور احکام نهایی و مشخص شدن تمامی ابعاد این فساد گسترده تحلیل دقیقی از سرنوشت خاطیان و باشگاه‌های درگیر با این فساد ارائه نمود. 

اما سوالی که برای بسیاری از اهالی فوتبال ایجاد شده است این است در صورت اثبات تخلفات، سرنوشت مس رفسنجان یا سایر باشگاه‌ها متخلف چه می‌شود؟ سوالی که امروز باعث نگرانی مسئولین فعلی و افشاکننده مس رفسنجان هم شده است. آنان معتقدند که این فساد از درون خود باشگاه اطلاع‌رسانی و افشا شده است و نباید باشگاه نیز با مجازات احتمالی روبه‌رو شود و از افشا این موضوع متضرر شود. از طرفی شاید سایر باشگاه‌ها در رقابت یا حتی برای سود بردن از احکام انضباطی انتظار مجازات باشگاه مس رفسنجان را دارند.   

حال باید دید احکام قضایی فدراسیون فوتبال در این باره چه م‍ی‌گوید: 
با توجه به آیین‌نامه‌های کمیته انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال می‌توان تا حد زیادی به این ابهامات پاسخ داد.  

در مورد ادعا مسئولین مس رفسنجان که مدعی هستند که خود این اطلاعات را افشا کردند و باشگاه نباید مجازات شود باید گفت طبق ماده 8 آیین‌نامه اخلاق فدراسیون فوتبال تمامی افراد شاغل در حوزه فوتبال وظیفه دارند هرگونه تخلف احتمالی بلافاصله به مقامات قضایی گزارش دهند و در واقع افشا این فساد لطف مسئولین مس رفسنجان نبوده بلکه وظیفه آنان بوده است. 

از طرفی مواد 72 و 73 آیین‌نامه انضباطی به صراحت در مورد فساد، رشوه، تبانی و انواع اقسام آن اشاره کرده است و جرایم باشگاه‌های متخلف را اعلام کرده است. در بند ب آیین‌نامه انضباطی آورده شده است: در صورتي‌که مقامات رسمی یا بازیکنان یک باشگاه در تخلف فوق مداخله داشته باشند، رکن قضایی، باشگاه مذکور را به پرداخت حداقل پانصد ميليون ریال جریمه نقدی محکوم می‌نماید. در صورت شدت اقدامات یا اهميت فراوان موضوع، علاوه بر جریمه نقدی فوق باید حداقل یکی از مجازات‌های اخراج از رقابت‌ها، سقوط به دسته پایين‌تر، کسر امتياز یا استرداد جوایز و عناوین یا ترکيبی از آنها را برای باشگاه در نظر گرفت. 

به نظر می‌رسد پرونده فساد باشگاه مس رفسنجان دارای صفت اهمیت فراوان بوده است که موجب دستگیری بسیاری از مدیران ارشد فدراسیون و مسئولین وقت باشگاه مس رفسنجان شده است و طبیعتا در صورت اثبات تخلفات باشگاه مس رفسنجان حداقل مجازات آن کسر امتیاز در فصل آینده است ولی قطعا با توجه به ابعاد وسیع این پرونده فساد، ترکیب چند مجازات برای مس محتمل خواهد بود 

البته نباید فراموش شود بسیاری از اخبار مربوط به این پرونده تنها در حد حدس و گمان است و حتی تعدادی از آنان غلو شده و رنگ‌ و بوی تسویه حساب‌های شخصی دارد و باید برای ارائه تحلیل دقیق از مجازات خاطیان تا پایان مرحله تحقیقات و اعلام نتیجه نهایی توسط مراجع قضایی صبر نمود.

مس در حال حاضر در نیمه‌نهایی جام حذفی حاضر است و شانس بدی برای فتح این تورنمنت و حتی صعود به لیگ نخبگان آسیا ندارد. 
عادل عابدجوی – وکیل ورزشی

دیدگاه‌ها