کد خبر : 2027484 | 20 خرداد 1403 ساعت 14:36 | 183.1K بازدید | 378 دیدگاه

قهرمانی آنها را تبریک می‌گویم اما باید عذرخواهی کنند؛

بحث شیرین با امضاکننده نامه جنجالی علیه پرسپولیس!

در یک گفت‌وگوی جنجالی و بی‌پرده، ستاره سابق خط دفاعی استقلال به نمایندگی از هواداران این تیم اظهارات تندی را انجام داد.

بحث شیرین با امضاکننده نامه جنجالی علیه پرسپولیس!

به گزارش "ورزش سه"، یک هفته بعد از قهرمانی پرسپولیس، همچنان جنجال و تنش در این خصوص ادامه دارد و باوجود آغاز مذاکرات و گمانه‌زنی‌ها برای نقل و انتقالات فصل آینده، هنوز درباره تیم قهرمان صحبت می‌شود.

هفته گذشته همچنین یک نامه جنجالی از سوی پیشکسوتان استقلال خطاب به کیومرث هاشمی، وزیر ورزش، منتشر شد که امضای چهره‌های سرشناس از جمله مهدی پاشازاده را زیر خود داشت. در این نامه تاکید شده بود که استقلال قهرمان واقعی فوتبال ایران است و پرسپولیس با ناداوری جام را بالای سر برده است.

در همین خصوص خبرنگار ما با مهدی پاشازاده که یکی از مهمترین مدافعان تاریخ فوتبال ایران و استقلال است، گفت‌وگویی طولانی را انجام داده. پاشازاده که همیشه شخصیتی متفاوت را از خود به نمایش گذاشته، در این مصاحبه نیز با صبر و حوصله به سوالات پاسخ می‌دهد تا یک گفت‌وگوی جالب را شکل بدهد.

این مصاحبه را از دست ندهید:

* آقای پاشازاده، دوست داشتم در ابتدای مصاحبه در مورد کیفیت لیگ صحبت کنید و اینکه نمایش تیم‌ها آیا رضایت شما را جلب کرد؟
نه!

* توضیح بیشتری هم دارد؟
اتفاقات خیلی زیادی افتاد که از کیفیت تیم‌ها خیلی کم کرد. خیلی تیم‌ها تغییرات داشتند و وقتی تغییرات هست، رضایت و کیفیت جلب نمی‌شود. وقتی تغییرات نبود هم، اتفاقات زیادی افتاد مثل تراکتور و سپاهان و پرسپولیس. تا انتهای جدول هم به همین شکل بود، کسر و برگشت امتیاز نظم جدول را بهم ریخت و در آخر هم دیدید که این اتفاقات برای رئیس سازمان لیگ و رئیس کمیته داوران افتاد.

* اگر بخواهیم در مورد استقلال صحبت کنیم، شما در کدام گروه جای می‌گیرید؟ منتقدان یا موافقان جواد نکونام؟
موافق و منتقد به نظر من شاید کلمه درستی نباشد. بنده از روز اول در جریان انتخاب سرمربی بودم. بعد از انتخاب آقای نکونام قطعا باید از او حمایت می‌شد اما در ادامه کار تغییرات مدیریت، دوباره همه چیز را عوض کرد.

1796559

* شما در کمیته فنی بودید دیگر؟
کمیته فنی که... نمی‌خواهم اسم بدی روی آن بگذارم اما فرمالیته بود. فقط یک بار تشکیل شد و همان موقع هم گفتم که به این شکل به درد نمی‌خورد.

* به چه شکل؟
به همان شکلی که دیدید. اصلا جای توضیح ندارد، واضح است.

* ببینید سبک جواد نکونام مورد انتقاد برخی از هواداران استقلال قرار داشت و می‌گفتند استقلال با آن پیشینه مثلا نباید اینطور دفاع کند. سوال من این است که آقای نکونام همیشه اینطوری بوده و ایرادی بر او نیست، شما که در کمیته فنی بودید اصلا در این مورد بحث کردید که سبک او اینطور است و ممکن است همچین نارضایتی‌ای را به دنبال داشته باشد؟
خیلی حرف‌ها زده شد اما شاید گفتنش الان خیلی به درد نمی‌خورد. امیدوارم دوستانی که در آن جلسه بودند حرف‌های من را به‌خاطر داشته باشند. الان دیگر خوب نیست حرف بزنیم. تنها چیزی که در کمیته فنی بحث نشد وضعیت فنی بود، من گفتم اگر کسی را می‌خواهیم بیاوریم باید اول نقدش کنیم، باید ببینیم فنی و اخلاقی و... به درد تیم می‌خورد یا نه.

* جوابم را گرفتم، برسیم به یک موضوع جنجالی دیگر، نامه پیشکسوتان استقلال به وزیر ورزش.
کدام نامه؟

* همان نامه که با «قهرمان واقعی در دل مردم باقی می‌ماند، نه قهرمان غیرواقعی و ساختگی.» شروع می‌شود. 
بله شنیدم همچین نامه‌ای وجود داشته است. البته کامل و دقیق نخواندم اما بله همچین نامه‌ای بود.

* شما می‌دانید این نامه را چه کسی نوشته؟
نه خیر.

* چون نامه را امضا کردید می‌پرسم، یعنی نظر شما این است که قهرمان از بیرون تعیین شده؟
این که قهرمان تعیین شده، باید مدرک داشته باشیم. اما در این چند ساله، لطف‌هایی که شده، همه یادشان است. اینکه در این بازی، اتفاقی افتاد که می‌توانست در بازی‌های دیگر بیفتد، شکی نیست و این منطق فوتبال است. این صحنه خیلی سخت بود.

* وی ای آری بود دیگر؟
نه، صحنه سختی است اما عقبه اتفاقات باعث می‌شود ما به شک بیفتیم. یک مثال ساده بزنم در سریال پایتخت آقای پنجعلی به میوه فروشی می‌رود و میوه فروش طلبی را از برادر نقی می‌خواهد. بعد می‌گویند این چه طلبی است؟ می‌گوید پدر شما هر روز می‌آمد موز می‌خورد، برادر نقی هم گفت پدرم آلزایمر دارد. میوه فروش هم گفت اگر آلزایمر دارد چرا یک بار پیاز نخورد، همیشه موز برداشت؟ اینجا هم اگر مشکل داوری هست، چرا یک بار به نفع استقلال نیست؟ چطور چند سال پیش یک درگیری بسیار شدید بین مدیرعامل پرسپولیس و سرمربی این تیم پیش آمد اما سریع جمع و جور شد؟

* منظورتان آقای رسول پناه و گل‌محمدی است؟
بله.

* شاید این توانایی باشگاه پرسپولیس است که می‌تواند بحران‌ها را سریع‌تر حل کند.
نه! متولی وزارت ورزش بوده. ببینید یک مثال دیگر بزنم، یک پدری دو شرکت تاسیس می‌کند و خودش را بازنشسته می‌کند. به هر دو شرکت هم یک اندازه پول می‌دهد اما بهترین مدیر و حسابدار را می‌گذارد در شرکت اولی، طبیعی است که آن شرکت موفق‌تر شود.

* یعنی شما می‌گویید الان آقای درویش...
نه منظورم آقای درویش نیست.

1640466

* پس چه؟
من می‌گویم همیشه پرسپولیس هیئت مدیره قدرتمندی داشته اما این‌طرف چطور؟

* من که فکر می‌کنم واقعا هر دو طرف مدیران خوبی حضور نداشتند یا اگر بودند هم تقریبا مساوی بوده. مثلا آقای خطیر که کم مدیری نیستند اما دیدید چه اتفاقی برایشان رخ داد.
حضور مدیر خوب باید به موقع باشد. ما تمام تایم‌ها را از دست دادیم و بعد رسیدیم به ایشان. پرسپولیس پیارسال وقتی استقلال در حال قهرمانی بود، در حال تیم بستن بود.

* اما وقتی پرسپولیس قهرمان شد، نه تنها استقلال در حال تیم بستن نبود بلکه کل اعضای تیم و پیشکسوتان مشغول مصاحبه و تهمت به تیم حریف بودند.
بله درست است اما آنجا که برای استقلال بازی در نیاوردند و اگر بود حتما صدایشان درمی‌آمد. من می‌گویم صحنه سختی است و حداقل کمیته داوران بیاید عذرخواهی کند.

* روز گذشته رئیس کمیته داوران گفت آن صحنه آفساید بوده اما قبلش حامد لک باید اخراج می‌شد.
اصلا مشکل همین است که می‌آیند مقایسه می‌کنند. آن یک صحنه دیگر بوده و این هم یک صحنه دیگر. بحث این است که داوران شما اشتباه کردند و لاپوشانی نکنید، در هر دو صحنه داوران اشتباه کردند. شما کارتان را درست انجام بدهید تا اشتباهات تاثیرگذار کم شود یا حداقل وی ای آر بیاورید که اشتباهات کاهش پیدا کنند.

* ولی در دو برنامه تلویزیونی نشان داده شد که اشتباهات تاثیرگذار علیه تیم‌ها تقریبا مساوی بوده.
سود و ضرر را باید با کارشناسی درست حساب کنیم. یک موقع دقیقه 1 برای شما پنالتی اشتباه می‌گیرند و یک موقع دیگری دقیقه 80. این‌ها ریزه کاری است که شاید هواداران عامه متوجه نشوند اما اهالی فوتبال می‌دانند. یک داور که نباید پنالتی بگیرد داور می‌تواند با سوت ممتد بازی را خراب کند. داور می‌تواند با یک سوت اشتباه وسط زمین بازی را خراب کند.

* یک جمله در نامه پیشکسوتان بود که از رو می‌خوانم: «البته برای ما و قطعا اهالی منصف فوتبال، استقلال قهرمان پاک است و آن جامی که در روز آخر لیگ در ورزشگاه آزادی بالا رفت، چیزی جز یک نمایش ساختگی نبود.» شما به این جمله اعتقاد دارید؟
(چند ثانیه فکر می‌کند)

* لطفا صادقانه بگویید.
با این ادبیات و منطق نه! ادبیات من این نیست. تیم حریف یکی از تیم‌های خوب ده سال اخیر است؛ از لحاظ مهره و مدل بازی کردن. اما این هم دلیل نمی‌شود که ما خیلی چیزها را نادیده بگیریم. به نظر من در زمین هر تیمی می‌تواند هر مدلی بازی کند، البته اگر تیمتان زیبا بازی کند و پرگل ببرد، بهتر است اما این‌ها دلیل نمی‌شود که یک‌سری اشتباهات داوری و مسائل کلان‌تر را نادیده بگیریم.

* من امروز یک بریده روزنامه می‌دیدم از اسفند 1350 که بعد از باخت 4-1 تاج (استقلال) در شهرآورد، تیمسار خسروانی یک تاج گل برای آقای عبده فرستادند و برد پرسپولیس را به شکلی ویژه تبریک گفتند. اما اینجا از این خبرها نیست. مثلا چه ایرادی دارد ضمن اینکه به داوری اعتراض داشته باشیم، قهرمانی حریف را هم تبریک بگوییم؟
قطعا قطعا قطعا با حرفتان موافقم. ما متاسفانه روح فوتبال را می‌کُشیم، زیبایی‌های فوتبال را می‌کشیم. من یک چیزی را بعد از آن شب گفتم که خجالت می‌کشم فوتبالیستم.

* چرا؟
به‌خاطر درگیری‌های لفظی که اتفاق افتاد.

* فوتبال برتر منظورتان است.
بله، خیلی از نوجوانان و بچه‌ها آن را گوش کردند. الان هم که دیگر همه چیز وایرال می‌شود و حتی اگر برنامه را نبینی، توی چشمت می‌کنند.

* خب چرا الان قهرمانی رقیب تبریک گفته نمی‌شود؟ منظورم فقط استقلال نیست، از طرف پرسپولیس هم همینطور بوده.
قطعا اگر این‌ها باشد بهتر است و باید هم باشد. اما گاهی انقدر این جو سنگین می‌شود و انقدر غیرفوتبالی‌ها می‌آیند کنار فوتبال و تاثیرگذار می‌شوند که دیگر جایی برای فوتبالی‌ها نیست.

1888580

* شما حاضرید به عنوان یک چهره فوتبالی تبریک بگویید؟
به عنوان فوتبال قطعا قطعا قطعا، این که چیزی نیست. مبارک هواداران پرسپولیس.

* این واقعا شجاعت می‌خواهد.
بله من نسبت به تیمم و استقلال هم مسئولم و باید از حق استقلال دفاع کنم. هواداران انتظار دارند ما از تیم دفاع کنیم و پیشکسوت اینجا گیر می‌کند. مشکل من با جامعه این است که نباید کورکورانه دفاع کنیم. یک جا دیدم گفتند کارشناسان داوری گفتند فلان صحنه پنالتی نیست در حالی که من می‌بینم توپ به دست می‌خورد، انگار دارند به شعور ما توهین می‌کنند! الان شرایط فوتبال عادی نیست وگرنه ما شخصیت داریم و جوانمردی داریم و باید تبریک بگوییم اما امسال واقعا چه چیزی جای خودش بود؟

* صحبت پایانی؟
یک‌سری اتفاقات افتاده و باید پیگیری شود. امیدوارم شرایط داوری فوتبال ایران تغییر کند، داوری باید در ایران یک شغل باشد. ما رفته رفته از این هم بدتر خواهیم شد. ما متاسفانه هیچ داور بین‌المللی طراز اول نداریم. وقتی آقای فغانی گذاشته و رفته، حالا باید دنبال این باشیم که تبریک بگوییم یا نگوییم؟ شما مگر نمی‌دانستید که ممکن است قهرمانی به هفته آخر بکشد، پس چرا برنامه طوری شد که استقلال در ورزشگاه خالی به میدان برود؟ این اتفاقات بیفتد و بعد بگوییم تبریک؟

* به نظر از موضع خودتان پایین نمی‌آیید؟
این منطق من است و تا صبح هم بخواهید بحث می‌کنم، موضوع موضوع هوادار و باشگاه من است. قطعا همه باشگاه‌ها مورد احترام هستند اما دوست دارم حق به حق‌دار برسد. قطعا اشتباه داوری همیشه خواهد بود اما چرا یک وی ای آر نمی‌آورید؟ حالا شما می‌گویید چرا تبریک نگفتی و نوشتی سال سیاه فوتبال؟ بله خُب سال سیاه فوتبال بود. متاسفانه...

دیدگاه‌ها