کد خبر : 2026746 | 17 خرداد 1403 ساعت 04:18 | 83.5K بازدید | 82 دیدگاه

از اوسمار یاد گرفتم حاشیه‌پردازی کمک نمی‌کند

با بوی خداحافظی، دقیقی: به هدفم در شمس آذر رسیدم

مربی شگفتی‌ساز لیگ بیست و سوم در‌ گفتگویی اختصاصی با ورزش سه درباره این دوره از مسابقات لیگ برتر صحبت کرد و به تمجید از اوسمار ویه‌را پرداخت.

با بوی خداحافظی، دقیقی: به هدفم در شمس آذر رسیدم

به گزارش "ورزش سه"، سعید دقیقی در اولین فصل سرمربیگری خود در لیگ برتر ایران توانست همراه با شمس آذر قزوین نتایج خوبی کسب کند و توجهات زیادی را به خود جلب نماید. شمس آذر تحت هدایت او در شرایطی فصل را در رتبه هشتم به پایان رساند که فصل را با سه امتیاز منفی آغاز کرده بود؛ عملکردی که برای تیمی که اولین تجربه حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کرد، دستاوردی قابل‌توجه محسوب می‌شد.

دقیقی امروز در گفتگویی با خبرنگار ما درباره عملکرد تیمش در لیگ بیست و سوم پرداخت و در خصوص اتفاقاتی که طول این فصل برای شمس‌ آذر رخ داد، صحبت کرد. او همچنین در خصوص اهداف بزرگ خود در فوتبال صحبت کرد و گفت مسئولان فوتبال باید فرصت را برای مربیانی که خوب نتیجه گرفتنه‌اند، فراهم کند تا خودشان را به دنیا معرفی کنند.

گفت‌وگو با دقیقی را در ادامه می‌خوانید:

* در اولین فصل حضورتان در لیگ برتر نتایج خیلی خوبی گرفتید و سبک بازی تیم‌تان هم تاثیرگذار و قابل قبول بود و تحسین همه را برانگیخت. جمع‌بندی خودتان از این فصل چیست؟
من دو سال و نیم است که مربیگری می‌کنم. سال اول تیم شانزدهم جدول را در پایان نیم فصل اول تحویل گرفتیم و در پایان فصل تیم را با میانگین نزدیک به ۲ امتیاز رده هشتم جدول قرار دادیم. سال گذشته هم در فاصله پنج هفته تا پایان مسابقات به لیگ برتر صعود کردیم و تمام رکوردها را زدیم؛ بیشترین گل زده و زودترین صعود به لیگ برتر را به نام خودمان ثبت کردیم و آقای گل و آقای پاس گل هم از تیم ما بود. پنج بازی آخر هم با شرافت عمل کردیم و طوری بازی کردیم که هم بالای جدول و هم پایین جدول بر اساس حقانیت باشد. امسال هم با ۳- شروع کردیم و حتی بحث سقوط مطرح بود. یک بحران را در نقل و انتقالات پشت سر گذاشتیم. مدیریت این فضا خیلی سخت است. تیمی که تازه به لیگ برتر صعود کرده، گرفتن تک تک امتیازات برایش سخت است. با سه امتیاز منفی شروع کردیم و در بازی سوم به ما گفتند ۶- شدید که البته آن رای را استیناف برگرداند.

* چطور از این بحران خارج شدید؟
برنامه ریختیم که خیلی زود این امتیاز را صفر کنیم و بعد امتیازمان را بالا ببریم و از منطقه خطر دور شویم. هفته ششم، هفتم این امر محقق شد. در ادامه هدف‌گذاری کردیم که خودمان را به میانه جدول برسانیم. پایان نیم فصل تیم ما با سه امتیاز منفی، رتبه نهم را به دست آورده بود و در واقع اگر آن امتیاز منفی نبود، در رتبه هفتم قرار می‌گرفتیم. علاوه بر کسب امتیاز، بازی باکیفیت هم اولویت ما بود و فکر می‌کنم یکی از بهترین تیم‌ها در این فصل از لحاظ زیبایی بازی، بازی جوانمردانه و رعایت اصول اخلاقی و رفتار اجتماعی، شمس‌آذر بود. ما یک بازیکن اخراجی در طول فصل نداشتیم. یک تیم اخلاق مدار و باکیفیت بودیم و همه از بازی‌های شمس‌آذر لذت بردند. خلق موقعیت زیادی داشتیم و هر چه جلو آمدیم، با کیفیت بیشتری بازی کردیم.

2030736

* در نیم فصل هم ستاره‌هایتان ر از دست دادید.
ما بهترین بازیکنان‌مان را از دست دادیم و اعرابی و رحمان جعفری را با ۲۰ میلیارد تومان فروختیم تا بتوانیم ۳۰ درصد قرارداد بازیکنان‌مان را پرداخت کنیم. با یک بودجه ۶۰ میلیاردی برای قرارداد مربیان، کادرفنی، تدارکاتی و بازیکنان فصل را تمام کردیم و سه بازیکن دیگرمان (عرفان قهرمانی و مصطفی احمدی و سعید کریمی) هم در‌ نیم فصل با توجه به اینکه قراردادشان زیاد بود، از ما جدا شدند. هر چه گذشت، بازی باکیفیت‌تری انجام دادیم و با رعایت بیشتر اصول اخلاقی جلو آمدیم. اگر سه امتیاز منفی نبود، فصل را با رتبه پنجم تمام می‌کردیم. ما در زمین ۴۲ امتیاز گرفتیم و رتبه پنجم برای تیم تازه صعودکرده اتفاق خیلی مهمی بود. شمس‌آذر در فصلی که گذشت، خیلی چیزها را ثابت کرد؛ اینکه می‌شود بدون پول و سرمایه مالی و با استفاده از سرمایه جوانان و با رعایت اصول اخلاقی می‌توانی رتبه خوبی به دست بیاوری. این می‌تواند الگویی برای تیم‌ها باید. خوشحالیم که این اتفاق رقم خورده است.

* موضوعی که در سبک بازی درباره تیم شما وجود داشت، نزدیک شدن به دروازه حریف با پرتاب اوت و دوندگی خیلی زیاد بود. آیا این روش بازی را ادامه خواهید داد؟
سرعت بازی ما خیلی زیاد است و در هر توقف بازی سعی می‌کنیم بلافاصله به مسابقه سرعت بدهیم. یکی از ابزاری که خیلی به ما کمک می‌کرد، دوندگی خیلی زیاد بازیکنان‌مان بود، چون همه دنبال پیشرفت بودند. در ضمن اینطور نبود که ما صرفا از اوت استفاده کنیم. اوت خودش یک بحث تاکتیکی جداگانه دارد که شاید از مربیان یک نوع نگاه به اوت انداختن داشته باشند، اما ما چند ترکیب تاکتیکی مختلف از اوت داشتیم که از آن هم واقعا استفاده کردیم. در کنار آن روش نوینی هم داشتیم که بخشی از آن برداشت از مربیان بزرگ و کارهای تاکتیکی بزرگ است و بخشی از آن هم تحلیل است. در واقع شما نمی‌توانی فقط الگوبرداری کنی و کار تاکتیکی مناسب تحویل بدهی. الگوبرداری خوب است، اما اینکه بتوانی تحلیل داشته باشی و یک اثر به جا بگذاری، کاری است که باید مطالعه کنی و با تلاش به دست می‌آید.

* موضوع دوندگی زیاد در فوتبال ایران خیلی زود به مباحثی مثل دوپینگ گره می‌خورد. آیا شما هم در طول فصل از این بابت فشاری از طرف تیم‌های حریف حس کردید؟
من خیلی به این موضوعات فکر نمی‌کنم. بازیکنی که خوب می‌دود، باید به صورت ژنتیکی دونده باشد. در واقع شما باید بر اساس شیوه بازی‌ات بازیکن بگیری. مولفه سرعت و مولفه توان هوازی و بی هوازی، به ژنتیک بستگی دارد. شما می‌توانی این موضوعات را افزایش بدهی، اما در نُرم صد درصدی خودش. یک بازیکن پاس آخر خوب می‌دهد، یکی پلی میکر خوبی است، یکی بازی تخریبی می‌کند، یکی خوب می‌دود، یکی خوب توپ می‌گیرد و...؛ شما باید ببینی در شرایط و پازل تاکتیکی‌ و بودجه‌ای که داری، چه بازیکنی به کارت می‌آید. آیا بازی مالکانه مدنظرت است؟ آیا بازی تخریبی به نفعت است؟ آیا بازی با کمترین تعداد پاس مهم است؟ باید بر اساس نوع بازی و بودجه‌ات تیم می‌بندی و ما سعی کردیم با داشته‌هایی که از لیگ یک داشتیم، پیش برویم و بر اساس سبک بازی و اهداف‌مان بازیکن بگیریم. بالغ بر ۸۰ درصد بازیکنان من، بازیکنان فصل گذشته‌ام بودند. بر اساس ابزاری که داشتیم، تاکتیک تعریف کردیم و بازیکن گرفتیم.

* یک نکته‌ای که در مصاحبه‌های این فصل شما خیلی جلب نظر کرد، صحبت درباره دیگران بود. مثلا شما درباره سرمربیان خارجی یا جواد نکونام صحبت کردید. با توجه به اینکه معمولا مربی‌ها زیاد درباره یکدیگر حرف نمی‌زنند، درباره این ویژگی خودتان توضیح بدهید.
من فکر نمی‌کنم خیلی درباره مربیان دیگر صحبت کرده باشم. من همیشه برای تمام همکاران عزیزم احترام قائل بودم و اگر جایی هم بحثی بوده، در جواب صحبت‌های عزیزی بوده است. البته اسم کسی را نمی‌آورم. سعی کردم اگر‌ مربی‌ای تحلیلی دارد و حرفی می‌زند، خیلی محترمانه و در چارچوب قانون و بر اساس اصول اخلاقی برخورد کنم و از منافع تیمم دفاع کنم. مصاحبه‌های من موجود است. یک‌بار توسط کمیته اخلاق و کمیته انضباطی به ما تذکری داده نشده و حتی یک‌بار هم یک داور از ما شکایت نداشته است. همیشه در کنفرانس‌های خبر رعایت کردیم. من معتقدم شما زمانی که در جایگاهی قرار می‌گیری که تریبون در اختیارت است، باید نقطه اثر باشی و فقط بحث فنی نکنی، چون مخاطب شما شامل همه اقشار می‌شود و شما مسئول هستی که به همه آنها خوراک خوب بدهی تا از حرف‌ها و صحبت‌های شما برداشت مثبت داشته باشند. نباید بی اخلاقی را رواج بدهیم. وظایف کسی که فوتبالیست و مربی می‌شود، فقط مختص زمین فوتبال نیست و باید روی جامعه اثر مثبت بگذارد.

2019973

* شما مربی جوان و جاه‌طلبی هستید و این موضوع کاملا در رفتارها و صحبت‌هایتان مشخص است. با توجه به اینکه یک‌بار هم در میانه فصل قصد داشتید تیم‌تان را ترک کنید و به مس رفسنجان بروید، چه برنامه‌ای برای آینده‌تان دارید؟
اول باید بگویم من خودم میانه فصل نرفتم. باشگاه ما نیاز مالی داشت و در آن مقطع باشگاه‌های دیگر بیشترین توجه را به منِ سعید دقیقی داشتند و می‌گفتند ما سعید دقیقی را می‌خواهیم. البته تاکید می‌کنم هنوز اول کار من است و فوتبال غرور و من بلدم و از همه بهترم نمی‌پذیرد و هر روز مطالعه می‌خواهد. در آن زمان هم برای اینکه بتوانیم هزینه‌های باشگاه را مدیریت کنیم، باشگاه این اجازه را به من داد تا بتواند از فروش من و دو بازیکن ۲۰ میلیارد پول به دست بیاورد. در ادامه یک پیشنهاد بهتر برای دو بازیکن‌مان آمد و بدون جدایی سعید دقیقی، ۲۰ میلیارد ما جور شد.

* احتمال دارد فصل آینده در شمس آذر بمانید یا قصد دارید حتما این تیم را ترک کنید؟
فعلا در حال استراحت و بررسی فصل گذشته هستیم. سعی می‌کنم در این زمانی که تا شروع فصل باقی مانده است، مطالعه کنم و در زمان خودش، تصمیم درست را بگیرم. به اعتقاد من رتبه‌ای که ما به دست آوردیم، برای باشگاهی مثل شمس‌آذر در سال اول، افقی است که می‌شود به دست آورد. شاید با شرایطی که باشگاه دارد، بالاتر از این شدنی نباشد. هدف ما باید به سمتی برود که بتوانیم عنوان و افتخار کسب کنیم. با توجه به شرایطی که باشگاه دارد و پیش‌بینی‌ای که از آینده تیم می‌بینیم، این هدف شدنی نیست. فعلا تصمیم قطعی نگرفتم اما فکر می‌کنم تا حدود زیادی به اهدافی که در باشگاه شمس‌آذر داشتم، رسیدم.

* پیشرفت را برای خودتان در حضور در چه تیم‌هایی می‌دانید؟ آیا فکر می‌کنید می‌توانید یک پرش بلند به سمت تیم‌های مدعی داشته باشید یا فعلا دنبال تیمی هستید که ثبات بیشتر و شرایط بهتری داشته باشد؟
من بسیار بلندپرواز هستم و چشم‌اندازم قهرمانی در لیگ ایران و در سطح آسیا و حتی مربیگری در لیگ‌های بسیار مطرح است. این‌ چشم‌انداز من است، اما با شعار نیست؛ باید تلاش و کار و مطالعه کنیم. فوتبال انتها ندارد. هر کسی که فکر کند از همه بیشتر بلد است، آن روز اولین روز اشتباهات کاری‌اش است. قطعا دوست دارم در تیم‌های بزرگ کار کنم. با توجه به کارنامه‌ای که من داشتم، اگر در لیگ‌های اروپایی بودم، شرایط را فراهم می‌کردند تا از چهره جوانی که کار کرده و نتیجه گرفته و مشخص است برای فوتبال احترام قائل است و سعی می‌کند به روز باشد، استفاده شود‌. در فرانسه، انگلیس و آلمان چهره‌هایی را دیده‌ایم که در یکی دو سال اول چنین کارنامه‌ای داشتند و سپس در بهترین و بزرگترین تیم‌ها به آنها فرصت مربیگری داده شده است. یکی از نیازهای اصلی مربیگری در بحث قهرمانی، این است که شما از لحاظ سخت افزار (امکانات)، نرم افزار (بازیکنان) و بودجه مناسب برای جذب نیازها شرایط خوبی داشته باشید. من هم دوست دارم به تیمی بروم که این ابزار را داشته باشد و قطعا به دنبال این هستم که پله بعدی مربیگری‌ام رتبه پنج به بالا باشد. دنبال تیمی می‌گردم که در این شرایط قرار بگیرم. اگر تیمی که رتبه‌ای بالاتر از پنجم داشته، به من فرصت بدهد، قطعا می‌رویم برای قهرمانی. اگر تیم‌های دهم به پایین باشند، می‌رویم تا رتبه پنجم را به دست بیاورم و اگر تیم‌های پایین جدول باشند، می‌رویم تا تک رقمی شویم. هر مربی‌ای نسبت به تیم و سخت و افزار و نرم افزار هدف‌گذاری خواهد کرد. من هم خیلی دوست دارم تیم بزرگ بگیرم، اما در کشور ما سخت است و یک مافیایی وجود دارد که سخت اعتماد می‌شود. انشالله به مربیان جوانی که کار کرده و خودشان را ثابت کرده‌اند، این فرصت داده شود.

* در نشست مطبوعاتی آخرتان ظاهرا ناراحت بودید که چرا برای برخی بابت عدم توقف پرسپولیس، شمس آذر را تحت فشار قرار داده‌اند. درباره این موضوع توضیح بدهید.
نه، فشاری روی ما نبود. همیشه گفتم من در باشگاه شمس‌آذر در سطح مربیگری به فوتبال ایران معرفی شدم و همیشه برایم عزیز بوده است. مردم قزوین هم بسیار عزیز و قابل احترام هستند‌. من حتی شب قبل از بازی گفتم نه برای آبی بازی می‌کنیم و نه برای قرمز. بعد از بازی یک مصاحبه کردم و به باشگاه پرسپولیس به خاطر بردی که به دست آوردند، تبریک گفتم. در بازی پرسپولیس سه نوع تماشاگر داشتیم؛ تماشاگر واقعی شمس‌آذر، تماشاگر استقلال که دوست داشت شمس‌آذر ببرد و تماشاگر پرسپولیسی. من بعد از بازی گفتم اگر نتوانستیم تماشاگران استقلال و شمس‌آذر را خوشحال کنیم، معذرت‌خواهی می‌کنم. صحبت‌های من تقطیع شد شد و برخی روی این بحث مانور دادند. متاسفانه خیلی جاها خوبی‌ها و کارهای اخلاقی را نمی‌بینند و مصاحبه‌ها را تقطیع می‌کنند. در مجموع چیز خاصی نبود. فوتبال حاشیه دارد و باید قوی‌تر کار کنیم و حواس‌مان باشد که هر صحبتی ممکن است برخی را آزرده و برخی را خوشحال کند.

2027740

* کار کدام مربی رو در این فصل پسندیدید و سبک کدام مربی ایرانی را تعقیب می‌کنید؟ فور می‌کنید کدام یک از همکاران‌تان ویژگی‌های جالبی دارند؟
قطعا کار خودم و تیمم را از همه بیشتر قبول داشتم. اگر کار خودت را قبول نداشته باشی، نمی‌توانی موفق شوی. اما آدم می‌تواند از هر مربی‌ای یک چیزی یاد بگیرد؛ می‌تواند از آقای اوسمار اخلاق حرفه‌ای و بازی مالکانه یاد بگیرد، از آقای نکونام نوع بازی در مواقعی که می‌خواهی با حداقل موقعیت به گل برسی و سپس آن گل را حفظ کنی، یاد بگیرید، از آقای مورایس تلفیقی از سبک بازی مالکانه و استفاده از ضربات ایستگاهی را یاد بگیرید، آقای تارتار در بحث انتقال خیلی قوی است، آقای ربیعی سبک فوتبال خوبی دارد، آقای حسینی فوتبال مالکانه بازی می‌کند و در عین حال سعی دارد راه‌های نفوذ حریف را ببندد. آدم می‌تواند از هر کسی یاد بگیرد و همه اینها برای ما قابل احترام هستند و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنیم. من از همه مربیان یاد می‌گیرم اما رفتار آقای اوسمار را در بحث فنی خوب دیدم. مربیان دیگر هم خوب بودند اما ایشان حاشیه پردازی نمی‌کردند و فقط تمرکزشان روی کار خودشان بود. پیش‌ از آن هم که آقا یحیی به عنوان یکی از بهترین مربیان حال حاضر فوتبال ایران، در بحث فنی نکات خوبی را برای یادگیری داشتند.

* آیا به عنوان مربی ایرانی نسبت به مربی خارجی گاردی ندارید؟
نه، من گاردی ندارم. مربیان خارجی باکیفیت می‌تواند بر اندوخته‌های شما و فوتبال ایران اضافه کند. بحث این است که یک مربی خارجی می‌آوریم، سخت افزار را برایش تامین می‌کنیم، امکانات آنچنانی می‌دهیم، قرارداد خیلی بالا می‌بندیم و به او فرصت می‌دهیم اما زمانی که نتیجه نمی‌گیرد، باز هم دنبال مربی خارجی می‌رویم. یک مربی ایرانی که نتیجه گرفته کجا باید چشم انداز فوتبالی‌اش را به ثمر برساند؟ مثلا الان یک تیم قرارداد دلاری بسته و تیم هم نتیجه نگرفته اما باز هم می‌خواهد دنبال سرمربی خارجی برود. این موضوع جای سوال دارد.‌ چرا به امثال نویدکیا، شجاعی، دقیقی و مربیان جوان فرصت ندهیم؟ چرا به آنها امکانات خوب ندهیم تا بتوانند خودشان را به فوتبال ایران، آسیا و دنیا معرفی کنند؟

* اگر قدرت این را داشته باشید که یک ایراد بزرگ را از فوتبال ایران رفع کنید، اولین مسئله‌ای که به نظرتان می‌رسد، چه چیزی خواهد بود؟
چند موضوع وجود دارد؛ در بحث مدیریت فوتبال باید برنامه‌ریزی خیلی بهتری داشته باشیم. هر خانواده‌ای که می‌خواهد در استادیوم فوتبال تماشا کند، باید بداند یک لیگ چطور است. در طول هفته یک نفر کار می‌کند و درس می‌خواهد و می‌خواهد آخر هفته فوتبال ببیند. برنامه‌ریزی خوب هم برای مخاطب و هم برای کسی که در بطن فوتبال است، می‌تواند تمرکز و انرژی و هدف بدهد تا بدانی با چه شکل و شمایلی دنبال کنی. در خصوص مسائل فنی هم اعتقاد دارم فوتبالیست‌ها و مربیان ایرانی باید روی کار خودشان تمرکز کنند و به حاشیه نپردازند. به اعتقاد من هر کسی که روی کار خودش تمرکز کند، قطعا موفق می‌شود.

2012672

* صحبت پایانی؟
از مالکین عریز که در این شرایط اقتصادی فضا را طوری فراهم کردند تا مردم استان قزوین خوشحال باشند، تشکر ویژه‌ای دارم. از مدیرعامل جوان باشگاه ممنونم؛ فاصله کم سنی بین من و مدیرعامل، عاملی شد که خیلی از نگاه‌ها و اهداف‌مان نزدیک به ما باشد. از کادر سرپرستی و مدیریتی تشکر می‌کنم که کنارمان بودند و از کادرفنی هم که هر زمانی مشکل مالی بود، اولویت را روی بازیکنان گذاشتند، ممنونم. از کادر پزشکی و تدارک تیم سپاسگزارم و از بازیکنان هم تشکر می‌کنم که تلاش کردند و کمبودها را ندیدند تا بتوانند پیشرفت کنند. هواداران عزیزمان هم امسال شیرینی لیگ بودند و تعصب‌شان برای تیمی که سه سال قدمت دارد، بی نظیر بود. ما تبدیل واژه تماشاگر به هوادار را به بهترین شکل نهادینه کردیم. در آخر از رئیس هیئت فوتبال، مدیرکل ورزش و جوانان و استاندار عزیزمان که پیگیر هستند تا بتوانیم درآمد پایداری برای باشگاه ترتیب بدهند، ممنونیم. چه سعید دقیقی در این باشگاه و چه نباشد، هیچوقت تیمی را که در آن پیشرفت کرد، فراموش نمی‌کند و برای این تیم آرزوی موفقیت دارد؛ البته انشالله هر جایی که می‌رود، اصول حرفه‌ای را رعایت کند و اولویتش باشگاهی باشد که با آن قرارداد دارد.‌ امیدوارم در نبود من کل استان در کنار استاندار قرار بگیرند. خیلی از استان‌ها آرزوی این افتخار را که نصیب استان قزوین شده، دارند. باید همه تمام تلاش‌شان را بکنند که مردم را خوشحال کنند و این نهالی که رشد کرده، در ادامه تناورتر شود و به بار هم برسد.

دیدگاه‌ها