کد خبر : 2025065 | 09 خرداد 1403 ساعت 22:13 | 140.5K بازدید | 393 دیدگاه

فوت و فن‌های امتیازگیری نکونام

یادداشت: استقلال یک یار بیشتر در زمین دارد!

استقلال این فصل، جایگاه فعلی و امتیازاتش را مدیون استراتژی سرمربی جوانش است.

یادداشت: استقلال یک یار بیشتر در زمین دارد!

به گزارش "ورزش سه"، شاید هیچ یک از خوشبین‌ترین هواداران آبی‌های پایتخت فکرش را هم نمی‌کرد تیمی که اغلب روزهای حساس نقل و انتقالات تابستانی را از دست داده بود و خریدهای اصلی‌اش خیلی دیر به ترکیب اضافه شد بتواند تا آخرین هفته از رقابت‌های لیگ بیست و دوم مدعی فتح جام باشد و برای قهرمانی بجنگد.
جواد نکونام اما با اتخاذ تدابیر تاکتیکی منطبق بر داشته‌های فنی‌اش کاری کرد که استقلال هفته‌های بسیاری در طول فصل به عنوان صدرنشین شناخته شود. ایجاد انگیزه مضاعف در بین بازیکنان، خط دفاعی مستحکم، قدرتمند در بازی هوایی، استفاده از امتیاز بازی‌های خانگی و مدیریت جریان بازی از کنار زمین... درواقع او توانسته در اولین فصل حضورش روی نیمکت آبی‌ها تمام خواسته‌هایش را در تیم پیاده کند و البته هرچه از قلم افتاده یا در حین بازی نیاز است از کنار خط به شاگردانش منتقل کند.

2028076

نمونه بارز این اثرگذاری حداکثری در دیدار استقلال مقابل گل‌گهر سیرجان در یک هفته مانده به پایان رقابت‌ها نمایان بود. مسابقه فوق‌العاده حساسی که نکونام مثل بیشتر بازی‌های این فصل تمام ۹۰ دقیقه را از کنار خط دنبال کرد و تا تیمش به گل نرسید اصرار به استفاده از ارسال‌های بلند به داخل محوطه جریمه میهمان داشت. جایی که مهره هدفش بلانکویی بود که با یک پاس گل حرفه‌ای کلاس کاری بالایش را به نمایش گذاشت. حربه‌ای که در طول فصل بارها و بارها به کار گرفته شده و امتیازات بسیاری نصیب استقلال کرده است.

2028075

سرمربی آبی‌ها البته نیمه دوم را باتوجه به نتیجه همزمان در دیدار دیگر مدعی قهرمانی، برتری با یک گل و استرس بسیار زیاد ۴۵ دقیقه دوم جلوی تماشاگران خودی برابر تیم سیرجانی، کاملا مدیریت شده پیش برد. نکونام برای حفظ ۳ امتیاز نه تنها به شاگردانش اجازه نداد به بازی سرعت ببخشند بلکه با ابزارهایی که در اختیار داشت از هیجان کاذب آن نیز کاست تا حرص و جوش‌هایش در کنار زمین امیدهای قهرمانی را برای او و شاگردانش همچنان حفظ کند. کاری که پس از توقف بدموقع برابر نساجی از نظر روحی سخت به‌نظر می‌رسید.

با این حال آمار درخشان کسب ۲.۲ امتیاز و هر دو بازی تقریبا یک گل خورده باوجود از دست دادن تاثیرگذارترین و بهترین نفرات یعنی یامگا و سهرابیان و مهدی‌پور در میانه‌های فصل کارنامه نکونام را در اولین فصل حضور به عنوان سرمربی استقلال قابل قبول و حتی فراتر از انتظار کرده است. 

2028074

شاید تنها بدشانسی آنها این بود که وقتی شاگردان نکو لغزش بدموقعی در راه قهرمانی داشتند پرسپولیس آماده‌ی نیم فصل دوم در دیداری عجیب و به‌یاد ماندنی شکست ۳ هیچ و گول زننده نیمه اول را با نتیجه ۴ بر ۳ عوض کرد تا روی بی‌رحم فوتبال، آبی‌هایی که ۲۰ هفته از لیگ را صدرنشین بودند به بدترین شکل مجازات کند. هرچند هنوز ۹۰ دقیقه تا تعیین قهرمان باقیست و توپ فوتبال گِرد!

مهدی بشکنی

دیدگاه‌ها