کد خبر : 2024927 | 10 خرداد 1403 ساعت 02:30 | 32.4K بازدید | 29 دیدگاه

پسر آنچلوتی و نقش پررنگ در موفقیت رئال مادرید

وقتی صحبت از رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا می‌شود، انجام کارهای خارق‌العاده، برنامه‌ای روزانه به نظر می‌رسد.

پسر آنچلوتی و نقش پررنگ در موفقیت رئال مادرید

به گزارش ورزش سه، آخرین نمایش رئال مادرید در این زمینه دیدار برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان بود. ۱۰ دقیقه مانده به پایان بازی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، بایرن مونیخ یک بر صفر جلو بود و رئال در آستانه حذف از مسابقات. داویده آنچلوتی مصرانه از پدرش می‌خواست که یک تعویض خاص انجام دهد.

جود بلینگام که وظیفه‌ دویدن‌های متوالی از محوطه جریمه خودی به سوی میانه زمین را به عهده داشت، خسته شده بود. بایرن کاملا روی دفاع متمرکز شده بود و از تمام انرژی‌اش برای مهار قدرت و سرعت وینیسیوس جونیور استفاده می‌کرد.

داویده متوجه شده بود که حضور رئال در محوطه جریمه حریف باید پررنگ‌تر شود و به بازیکنی که حواس مدافعان را پرت کند، نیاز است. او به خوسلو فکر می‌کرد، بازیکنی قد بلند با غریزه گلزنی.

بازیکن سابق استوک و نیوکاسل به طور قرضی از تیم دسته دومی اسپانیول به رئال آمده بود. کمتر کسی پیشبینی می‌کرد که این تعویض دیرهنگام عالی از کار دربیاید. اما هنگامی که آنچلوتی بزرگ ناامیدانه به سوی پسرش چرخید، داویده موضوع را گرفت و گفت: «خوسلو، دای.» «Dai» کلمه‌ای در ایتالیایی است به معنای «بجنب.»

کارلو راضی شد و به این مهاجم گفت که گرم کند. خوسلو در دقیقه ۸۱ به لطف اشتباه مانوئل نویر، دروازه‌بان حریف، گل مساوی را زد و دقایقی بعد با زدن گل دوم، تیم اسپانیایی را یک بار دیگر به فینال لیگ قهرمانان فرستاد. ده دقیقه و دوگل، نشان‌دهنده قدرت یک تعویض بود.

یک بار دیگر داویده پیشنهادی درست داده بود. پسر کارلو، دستیار سرمربی رئال مادرید، به عملکردش به عنوان سلاح مخفی پدر ادامه داد.

2027841
چگونه رئال مادرید در حالی که ظاهرا فلسفه فوتبالی مشخصی ندارد، به فینال‌ها می‌رسد؟

داویده بارها در مصاحبه‌ها گفته است که موفقیت‌های تیم‌شان به دلیل انطعاف‌پذیر بودن آنهاست. آنها خودشان را با موقعیت تطبیق می‌دهند. ایدئولوژی تثبیت شده‌ای در کار نیست. تیم ممکن است بازی را با آرایش ۳-۳-۴ شروع کند اما در طول یک بازی بارها آن را تغییر دهد.

کارلو آنچلوتی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی گاتزتا دلو اسپورت، گفت: «اعتقادی به ایدئولوژی‌ها مانند: گواردیولائیسم، ساریئیسم و... ندارم. من معتقد به هویت تیم هستم.»

بجای چسبیدن به یک شیوه خاص بازی که برای موفقیت در آن نیازمند نوعی خاص از بازیکنان است، سرمربی ایتالیایی تاکتیکش را بر اساس بازیکنانی که دارد، بنا می‌کند.

آنچلوتی گفت: «مربی باهوش کسی است که بازی را با شخصیت بازیکنانی که دارد، تطبیق دهد. یک مربی احمق است اگر با در اختیار داشتن مهاجمی مثل وینیسیوس جونیرو، که انگار سوار موتورسیکلت است، از ضد حمله استفاده نکند. یک مثال دیگر: اگر من کریستیانو (رونالدو) را داشتم، راهی پیدا می‌کردم که توپ را به او برسانم و از او نمی‌خواستم که برگردد.»

2027844

آنچلوتی از زمان بازگشت به رئال مادرید بیشتر از همیشه روی این تمرکز کرده که تیم خودش را با شیوه بازی حریفان وفق دهد، نظم‌شان را بهم بریزد، وادار به اشتباه‌شان کند و کارشان را بسازد.

بایرن مونیخ اولین تیمی نبود که قربانی تغییر سریع شیوه بازی رئال مادرید شد.

بخش عمده موفقیت این رویکرد مدیون داویده است، مردی که بار فنی نیمکت را بالا می‌برد و کارش به چالش کشیدن تاکتیک‌های پدرش است.

ژاوی مارتینز، هافبک سابق بایرن، هم برای آنچلوتی و هم برای گواردیولا بازی کرده است. او در مورد نقش داویده در ادامه موفقیت‌های پدرش می‌گوید: «فرآیند تکامل هرگز متوقف نمی‌شود و تطبیق با آن برای مربیان قدیمی سخت است.»

2027842
گل‌های دیرهنگام خوسه‌لو موجب تغییر روند نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان شد؛ بازیکنی که با پیشنهاد داویده وارد زمین شد.

«داویده، کارلو را تکمیل و به او کمک می‌کند که فرآیند تکامل فوتبال را بهتر درک کند. داویده باورنکردنی است: آماده، جدی و شخصیتی بزرگ مثل پدرش.»

داویده که خودش هم زمانی فوتبال بازی می‌کرد، خیلی زود فهمید که می‌خواهد مثل پدرش وارد دنیای مربی‌گری شود. او درک تاکتیکی بالایی دارد و از همان دوران جوانی می‌توانست یک تیم را سازماندهی کند.

او که فارغ‌التحصیل تربیت بدنی است، در پاری‌سن‌ژرمن به کادر فنی پدرش ملحق شد. در بایرن مونیخ، دستیار پدرش شد و همان طور که اغلب می‌گوید، نقش اصلی‌اش دادن پیشنهاداتی متفاوت با رویکرد تاکتیکی پدرش است. در رئال مادرید ارزش او برای تیم بالاتر هم رفته است.

داویده می‌خواهد هر چیز ممکن راجع به فوتبال را بداند. او بی‌نهایت فوتبال‌های اروپایی نگاه می‌کند، حریفان را تحلیل می‌کند و آنها را بر داده‌هایی که از بازیکنان خودی گردآوری شده، منعکس می‌کند. او تمرینات را زیر نظر می‌گیرد، برخی تمرین‌های روزانه را اجرا می‌کند و الگوهای ثابتی از بازی را به کار می‌گیرد.

با این حال ارزش واقعی او برای رئال، توانایی‌اش در نگاه به بازی و پیدا کردن راه پیروزی در سریع‌ترین شکل ممکن است. در اولین مسابقه فصل ۲۳-۲۰۲۲ رئال مادرید گلی زودهنگام از آلمریا خورد. زدن گل مساوی تا دقیقه ۶۱ طول کشید، ولی رئال از آن بازی پیروزی می‌خواست.

لوکا مودریچ یک ضربه کاشته از حریف گرفت و داوید آلبا، بازیکنی که بازی را از روی نیمکت ذخیره‌ها آغاز کرده بود، نقش اصلی را در برنامه‌ از پیش تمرین شده داویده داشت. کریم بنزما و تونی کروس پشت توپ ایستادند و آماده زدن ضربه ایستگاهی بودند. داویده با پدرش صحبت کرد و گفت که چرا باید آلبا که تازه واره زمین شده، پشت این ضربه قرار بگیرد.

2027845

این ضربه کاشته در سمت راست زمین بود و این موقعیتی ایده‌آل برای زدن یکی از ضربه‌های پای چپ مطلوب آلبا فراهم می‌کرد. مدافع رئال آن ضربه را گل کرد و پیروزی حاصل شد.

داویده که به پنج زبان صحبت می‌کند، رابطه شخصی خیلی خوبی با اکثر بازیکنان رئال دارد. او اغلب در حال برنامه دادن به آنها دیده می‌شود. داویده ساعت‌ها با بازیکنان وقت می‌گذراند تا عملکردشان را بهبود بخشد.

برای مثال عملکرد دفاعی کریم بنزما هنگام کرنرها بود. این موردی بود که مهاجم فرانسوی با داویده تمرین کرد تا شرکت بیشتری در کارهای دفاعی داشته باشد و موجب شد رئال گل‌های کمتری از حریفان روی این ضربات دریافت کند.

اورلین شوامنی، پس از تمام شدن تمرین، با داویده ساعت‌ها وقت می‌گذراند تا درک بهتری از دریافت توپ پیدا کند؛ این که چگونه بدنش را بچرخاند و در چه وضعیتی قرار دهد و به این ترتیب بتواند در پست‌های مختلف بازی کند. این موضوع کمکی بزرگ برای رئال مادرید بود که این فصل چند مدافع وسط خود را به دلیل مصدومیت از دست داد.

مرحله بعدی برای داویده آنچلوتی چیست؟
به لطف تشخیص نقاط ضعف حریفان و دانستن چگونگی تغییر نقطه اوج بازی، رئال اخیرا موفقیت‌هایی در اروپا بدست آورده است.

این تیم سال ۲۰۲۲ در مجموع دو بازی رفت و برگشت با دو گل از پاری‌سن‌ژرمن عقب بود، اما بازگشتی تاریخی داشت. آغاز ماجرا به این شکل بود که از بنزما خواسته شد، هنگامی که توپ به پای جان‌لوئیجی دوناراما می‌‌رسد، او را کمی تحت فشار قرار دهد.

کارلو آنچلوتی به این دلیل سراغ این تاکتیک رفت که از ضعف دروازه‌بان پاریس در بازی با پا آگاه بود. فشار بنزما موجب اشتباه بازیکن حریف شد، رئال گل زد و سرنوشت کل بازی تغییر کرد.

ثابت شده که بررسی حریفان برای پیدا کردن نقاط ضعف‌شان از مهارت‌های داویده است. او با کمک داده‌های آنالیزورها و دانشی که دارد به پدرش در مورد رویکرد به بازی مشورت می‌دهد.

2027843

این داویده بود که از تساوی بدون گل آرسنال و منچستر سیتی در لیگ برتر الهام گرفت. او متوجه شد که چطور دفاع متراکم در زمین خودی سیتی را مستاصل می‌کند. دو هفته و نیم بعد که رئال برای بازی برگشت یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان به ورزشگاه اتحاد سفر کرد، نقشه بازی چیده شده بود.

مالکیت توپ به سیتی داده شد و دفاع فشرده رئال، منچستر سیتی را به دردسر انداخت. تیم اسپانیایی کماکان برای صعود به پنالتی نیاز داشت، ولی از عهده آن برآمد.

داویده را از مدت‌ها قبل به سود بردن از فامیل‌بازی متهم می‌کنند، اما حالا او به عنوان مربی، مشتری پیدا کرده است. چند روز پیش باشگاه رنس که در لیگ یک فرانسه بازی می‌کند، با او ارتباط برقرار کرد. هنوز مشخص نیست او برای آینده‌اش چه تصمیمی می‌گیرد، ولی قبل از آن باید خودش را برای یک فینال دیگر لیگ قهرمانان اروپا آماده کند. رئال می‌تواند برای دومین بار در سه سال اخیر قهرمان این تورنمنت شود؟

منبع: بی بی سی

دیدگاه‌ها