کد خبر : 2004789 | 07 اسفند 1402 ساعت 07:41 | 35.7K بازدید | 41 دیدگاه

دلایل انتخاب جانشین یحیی؛

اوسمار ویرا، گزینه‌ای از دل انتقادات پرسپولیسی‌ها

سرمربی برزیلی پرسپولیس پس از انتقادات نسبت به انتخابش در مسیری قدم برداشته که فقط با نتیجه‌گیری می‌تواند پاسخگو باشد.

اوسمار ویرا، گزینه‌ای از دل انتقادات پرسپولیسی‌ها

به گزارش "ورزش سه"، فتح سوپرکلاسیکوی فوتبال ایران برای اوسمار لوس ویرای برزیلی به جهت تثبیت جایگاهش به‌عنوان نفر اول نیمکت سرخ‌ها و کنترل سکوها و فضای مجازی ملتهب کافی بود. برخی از صفحات مجازی از لحظه اعلام خبر سرمربی‌گری دستیار اول یحیی گل‌محمدی، با هدف مقابله با کادر مدیریتی باشگاه پرسپولیس لوس ویرا را نشانه رفتند و تا می‌شد به او و تیمش تاختند. حال سوال این است با توجه به مشکلات مدیریتی، مالی و عدم تمایل حضور مربیان نامدار در فوتبال باشگاهی و ملی ایران آیا انتخاب دیگری وجود داشت؟ 

مربیان ایرانی چند وقتی است خیلی مورد پسند کارشناسان خبره فضای مجازی نیستند، حال آنکه مربیان خارجی هم چند وقتی است خیلی اوضاع جالبی بین متخصصان سکوها ندارند.

در بزرگترین باشگاه‌های دنیا که دارای ساختار محکم مدیریتی هستند هم، هواداران به خود اجازه اظهار نظر و بعضاً اعتراض در قبال تصمیماتی که باب میل آنها نیست، می‌دهند.

1993292

فضای آشفته مدیریتی باشگاه پرسپولیس این اجازه را به برخی صفحات مجازی می‌دهد تا در کوچک‌ترین تصمیمات مدیریتی آنها ورود کند و با رفتار هولیگانی (رفتارهای نابهنجار هواداران فوتبال) تمام انرژی خود را بر روی حمله و زدن آنها بگذارند.

واقعیت این است پرسپولیس نه پول و نه زمان کافی برای آوردن یک سرمربی رزومه‌دار خارجی مورد پسند هواداران و منتقدان داشت، و انتخاب اوسمار که بیشتر از یک سال با تیمی که در بدست آوردن سه گانه قهرمانی کنار یحیی بوده اصولا خیلی هم انتخاب بد و عجیبی نیست، هرچند تنها قهرمانی و جام‌های بدست آمده‌اش همان سه گانه فصل قبل لیگ برتر فوتبال ایران باشد. 

کادر مدیریتی باشگاه پرسپولیس به رهبری رضا درویش تمام انرژی خود را برای آوردن پروفسور ایوانکوویچ که خواسته هواداران و متخصصان فضای مجازی و منتقدان کاربلد فوتبال بود را گذاشت، اما برانکو مثل همیشه روی تصمیمی که گرفته بود ایستاد و این همان چیزی بود که از او توقع می‌رفت. یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت ایوانکوویچ در کنار دانش و مهارت او در مقوله فنی فوتبال همراه با جام‌هایی که بدست آورده، صداقت کلام اوست؛ او بدون نقاب با هواداران در پیج اینستاگرامش از دلایل نیامدنش گفت ولی کسی حرف‌های پروفسور را جدی نگرفت، چون این روزها همه پشت نقاب‌های سنگی صورتشان، خودِ واقعی‌شان را پنهان کرده‌اند.

پروسه انتخاب ایوانکوویچ در هفتمین روز ماه بهمن ۱۴۰۲ برای مدیران پرسپولیس تمام شد. آنها به موازات مذاکرات جدی‌ای که با ایوانکوویچ داشتند، در حال بررسی شرایط مربیان رزومه‌دار خارجی در کنار بررسی شرایط لوس ویرا بودند.

1992285

هر کسی را که باشگاه روی او نظر داشت، ادمین‌های کانال‌های هواداری نمی‌پسندیدند و با توجه به آنچه در فضای انتخاب سرمربی برای سرخ‌ها گذشت، انتخاب ویرا یک تصمیم فنی و اقتصادی بود.

ویرا بعد از رفتن حمید مطهری به نساجی و در جهت کمک فکری به یحیی گل‌محمدی به اتاق فکر کادر فنی سرخ‌ها اضافه شد. پس از بررسی چندین دستیار اول خارجی، اوسمار انتخاب گل‌محمدی بود. یحیی همیشه نشان داده در انتخاب دستیاران خود با وسواس عمل کرده و انصافا لوس ویرا نقش خود را به‌عنوان یک دستیار اول در طراحی تمرینات و کمک فکری در مواقع بحرانی در تیمی که دو سالی است مشکل جذب بازیکن خوب را دارد و اسکواد تیمی‌اش هنوز کامل نیست به‌خوبی ایفا کرده است.

عبدالکریم حسن غول قطری در کنار عیسی آل‌کثیر و اورونوف ازبک و بازیکنان دیگری که در نقل و انتقالات زمستانی به ارتش سرخ اضافه شدند، با نظر شخص لوس ویرا و به جز اورونوف به‌جامانده از لیست یحیی گل‌محمدی، سرمربی مستعفی سرخ‌ها، بوده است.

بولت پرسپولیساگر فرض را بر احتمال عدم نتیجه‌گیری در پایان فصل برای هر مربی به جز ویرا که رهبری نیمکت پرسپولیس را بعهده می‌گرفت می‌گذاشتیم، قطعا این جمله کلیشه‌ای را از آن سرمربی می‌شنیدیم:

تیم را من نبسته بودم و این بازیکنان انتخاب من نبودند!

رابطه ویرا با بزرگترهای تیم که در استوری عجولانه علیرضا بیرانوند در همان روزهای ابتدایی مطرح شدن نامش به‌عنوان سرمربی، دیده شد خبر خوبی برای سرخ‌ها بود. کم مربیانی نبودند که با رزومه خوب و کاریزمای قوی وارد چرخه فوتبال ما شدند ولی مورد پسند بازیکنان، سکوها و در عصر فضای مجازی برخی ادمین‌های کانال‌های هواداری نبودند، و کاملا کنترل رختکن و اتمسفر هواداری از دست آنها خارج شد.

لوس ویرا خوب می‌داند شانس فقط یک بار به سراغ کسانی خواهد آمد که خودشان آن را ایجاد کرده‌اند؛ ویرا قطعا نمی‌خواهد این فرصت طلایی را در یکی مهمترین تیم‌های قاره آسیا از دست بدهد. شاید آخر فصل خواسته هواداران تیفوسی ارتش سرخ از کادر مدیریتی باشگاه راضی کردن ویرا برای امضاء قرارداد تمدید باشد.

مجتبی مالکی

دیدگاه‌ها