کد خبر : 1961891 | 09 شهریور 1402 ساعت 05:00 | 11.9K بازدید | 35 دیدگاه

واکاوی رکورد تاریخی سپاهانی‌ها؛

یادداشت: صاعقه زرد در صدر جدول لیگ

سپاهان در چهارمین هفته از فصل جدید لیگ برتر با وجود 10نفره‌شدن توانست پیکان را شکست دهد تا رکورد صددرصد پیروزی خود را در هفته‌های ابتدایی فصل جدید حفظ کند.

یادداشت: صاعقه زرد در صدر جدول لیگ

به گزارش "ورزش‌ سه"، این تیم حالا با 12 امتیاز از 4 بازی، صدرنشین لیگ و تنها تیمی است که هنوز امتیاز از دست نداده است. این بهترین شروع سپاهان در تاریخ لیگ برتر و البته در تاریخ لیگ‌های کشور است، چون زردپوشان در سال‌های پیش از راه‌اندازی لیگ برتر اساسا آنقدرها تیم بزرگ و قدرتمندی نبودند که بخواهند لیگ را به این خوبی و با 4 برد متوالی آغاز کنند. 
تا 22 سال پیش که لیگ حرفه‌ای در ایران راه‌اندازی شد، سپاهان هرگز به چنین آماری نرسیده بود و البته هرگز سابقه قهرمانی در لیگ برتر را هم نداشت. فصل 82-1381 که نخستین قهرمانی تاریخ این تیم در دومین دوره لیگ برتر رقم خورد، سپاهان فرهاد کاظمی از 10 بازی اول خودش صاحب 9 برد و یک مساوی شد اما مساوی در همان هفته دوم رقم خورد و به این ترتیب آمار سپاهان بعد از 4 هفته، 3 برد و یک تساوی بود. 
سال 94 سپاهان که تازه با حسین فرکی قهرمان لیگ چهاردهم شده بود، لیگ پانزدهم را هم با 3 پیروزی آغاز کرد اما تیم فرکی بعد از غلبه بر استقلال خوزستان، ذوب‌آهن و پرسپولیس، در گام چهارم مقابل فولاد خوزستان با تساوی یک-یک متوقف شد. جالب اینکه سپاهان با وجود این شروع توفانی در پایان آن فصل به مقام یازدهم رسید، اما استقلال خوزستان و پرسپولیس که در هفته‌های ابتدایی مغلوب این تیم شده بودند، به مقام‌های اول و دوم رسیدند!

1918218

*  ذوب‌آهن، ذوب‌آهن، پرسپولیس
در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران، تیم ذوب‌آهن 2 بار و پرسپولیس یک‌بار توانسته‌اند لیگ برتر را با 4 برد آغاز کنند و جالب اینکه تفاضل گل تیم‌ها در هر 4 شروع با هم برابر بوده است. سال 1382 و در آغاز سومین دوره لیگ برتر، ذوب‌آهن 4 برد به دست آورد و تفاضل گل این تیم 7+ بود. ذوبی‌ها در آن فصل 9 گل زده و 2 گل خورده داشتند؛ یعنی دقیقا مساوی با سپاهان امسال. سال 84 و در ابتدای لیگ پنجم باز هم ذوب‌آهن هر 4 بازی ابتدایی‌اش را برد؛ این‌بار ذوبی‌ها 8 گل زده و یک گل خورده داشتند. سال 86 و در شروع فصل هفتم، یعنی همان فصلی که پرسپولیس با افشین قطبی به مقام قهرمانی رسید، سرخپوشان 4 بازی را بردند و گل‌های زده و خورده این تیم 10 بر 3 بود. همین شروع با توجه به گل‌های زده بیشتر می‌تواند عنوان بهترین شروع تاریخ لیگ برتر را در 4 هفته ابتدایی از آن خودش کند و ذوب‌آهن و سپاهان پشت سر سرخپوشان قرار می‌گیرد. اما همه اینها در صورتی است که فقط 4 هفته ابتدایی را ملاک مقایسه قرار دهیم. اگر هفته پنجم را هم به این آمارها اضافه کنیم، پرسپولیس قطبی و ذوب‌آهن لیگ پنجم از دور خارج می‌شوند و فقط ذوب‌آهن لیگ سوم است که با حداکثر امتیاز در صدر می‌ماند. ذوبی‌ها در فصل 83-82 با هدایت رسول کربکندی بعد از اینکه 4 بازی ابتدایی را از فجرسپاسی، پیکان، سپاهان و استقلال اهواز ‌بردند، در هفته پنجم مقابل استقلال تهران هم 2 بر یک ‌پیروز‌ شدند. آنها تنها تیم تاریخ لیگ برتر هستند که 5 بازی ابتدایی را برده و حالا سپاهان در کمین رسیدن به رکورد آنهاست.

1918217

* بهترین تیم 10‌ نفره لیگ
سپاهان علاوه بر اینکه 4 هفته ابتدایی را با 4 برد متوالی آغاز کرده صاحب بهترین خط حمله و بهترین گلزن لیگ برتر نیز هست. تیم مورایس در 4 بازی به 9 گل رسیده و بالاتر از تمامی تیم‌ها قرار گرفته است. جالب اینکه سپاهان در 4 بازی 3 اخراجی داده که در نوع خودش یک رکورد محسوب می‌شود اما این اخراج‌ها و 10 نفره‌شدن مقابل رقبا هم نتوانسته مانع موفقیت زردپوشان شود. در همین بازی آخر مقابل پیکان، اصفهانی‌ها یک نیمه کامل را 10 نفره بازی کردند اما 2 گل برتری خود را دقیقا در همین نیمه به حریف زدند. این نخستین بازی فصل سپاهان بود که تیم مورایس امید گل کمتری نسبت به حریفش داشت (1.19 به 1.31) اما با وجود این 3 امتیاز را کسب کرد و رکورد صددرصدی خودش را حفظ کرد. سپاهان در هفته پنجم میزبان فولاد خواهد بود و برای رسیدن به رکورد قدیمی ذوب‌آهن باید خوزستانی‌ها را با سرمربی جدیدشان شکست دهد.

دیدگاه‌ها