کد خبر : 1937634 | 25 اردیبهشت 1402 ساعت 15:30 | 22.9K بازدید | 4 دیدگاه

امیدوار به تورنمنت فراموش‌نشدنی؛

لیگ ملت‌ها: صفر تا صد تیم پر امید و جذاب ایران

تیم ملی والیبال ایران برای تکرار درخشش فصل قبل خود پای به عرصه لیگ ملت‌ها خواهد گذاشت.

لیگ ملت‌ها: صفر تا صد تیم پر امید و جذاب ایران

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی والیبال مردان ایران که در رتبه دهم رنکینگ جهانی قرار گرفته، قصد تکرار درخشش با سرمربی ایرانی خود بهروز عطایی را دارد. تیم ملی که پس از خداحافظی سعید معروف، امیر غفور، پوریا فیاضی و... جوان‌گرایی را آغاز کرده است، می‌خواهد با نتایج خوب رنکینگ اول آسیا را از ژاپن پس بگیرد.

*ستارگان فعلی تیم
از ستارگان فعلی تیم ملی والیبال می‌توان به سید محمد موسوی، امین اسماعیل‌نژاد،‌ امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، محمدرضا حضرت‌پور، جواد کریمی، محمد وادی و بردیا سعادت اشاره کرد.

*غایبین بزرگ فهرست تیم ملی والیبال
میلاد عبادی‌پور به دلیل مصدومیت‌های جزئی و پدر شدن، علی‌رغم بودن در لیست، نمی‌تواند در  تیم ملی حضور داشته باشد، علی اصغر مجرد نیز به دلیل مصدومیت، جواد معنوی‌نژاد به علت قرارداد باشگاهی با تیم اندونزیایی، صابر کاظمی به علت عدم آمادگی و امیرحسین توخته نیز به دلیل دوپینگ از غایبین بزرگ لیست تیم ملی هستند. البته که درهای تیم ملی به روی آنها برای تورنمنت‌های بعدی باز خواهد بود.

*بازیکنان بزرگ سابق تیم ملی والیبال ایران
تیم ملی والیبال ایران بازیکنان بزرگ زیادی در تاریخ خود داشته که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم. حسین کرد، کمال پورهاشمی، سیاوش فرخی، حسین علی امیری، عباس تهرانی، محمود عدل، محمود چایچی، محمد محب، مصطفی ذوقی، هوشنگ ملک‌لو، عزیز پرتوی، فاروق فخرالدینی، شریف‌زاده، مهدی صابرپور، کمال عبدالمنعم، ناصر میرفخرایی، مسعود صالحیه، یدالله کارگرپیشه، ابراهیم امیرحیدری، اصغر نایینی، ایرج مظفری، محمدرضا دامغانی، حسین معدنی، سعید رضایی، امیرحسین منظمی، بهنام محمودی، پیمان اکبری، محمد ترکاشوند، محمد منصوری، عباس قاسمیان،‌ احسن الله شیرکوند، علیرضا نادی، فرهاد ظریف، محمد کاظم، شهرام محمودی، امیر غفور، فرهاد قائمی و تعداد زیادی دیگر از بزرگان تاریخ والیبال کشورمان هستند.

*بازیکنان تاثیرگذار
سعید معروف و امیر حسینی با پاس‌های جادویی خود توانستند سطح ایران را به بالاترین نقطه در والیبال جهان برسانند، امیر حسینی که زمانی ملی‌پوش ایران شد توانست ایران را در سطح آسیا به بالاترین مقام‌ها در بزرگسالان برساند و سعید معروف نیز فوق ستاره والیبال ایران در دهه نود شمسی که والیبال ایران را در سطح جهان مطرح کرد و خود یکی از برترین پاسور‌های جهان شد، و بی‌شک تاثیر این دو بازیکن در درخشش تیم ملی بسیار بیشتر از بقیه بوده است.

*مربیان سرشناس
در سه دهه گذشته مربیان داخلی سرشناسی همچون مسعود صالحیه، مصطفی کارخانه، حسین معدنی، بهروز عطایی و مربیان خارجی همچون ماتسوموتو، پارک کی وون، میلوراد کیاچ، زوران گاییچ خولیو ولاسکو، اسلوبودان کواچ، رائول لوزانو، ایگور کولاکوویچ و ولادیمیر آلکنو بر نیمکت تیم ملی تکیه زده‌اند. که از این بین پارک کی وون و علی الخصوص خولیو ولاسکو تأثیر بسزایی در پیشرفت تیم ملی داشته‌اند و والیبال ایران مدیون آنها خواهد بود. البته نباید از نقش ایوان بوگانیکوف روس که در پایه‌ها بسیار زحمت کشید هم گذشت.

1870032

*بعضی از افتخارات و بازی‌های تاریخی دو دهه گذشته تیم ملی
والیبال ایران در دو دهه گذشته کم افتخار و بازی تاریخی و هیجان‌انگیز نداشته که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.
بازی‌های آسیایی بوسان: پیروزی تاریخی برابر چین و رفتن ایران به فینال بازی‌های آسیایی و کسب اولین مدال نقره والیبال پس از انقلاب
۲۰۰۳: مسابقات جام ملت‌های آسیا که ایران در یک بازی تاریخی استرالیا را شکست داد و مدال برنز را پس از سه دهه از آن خود کرد.
۲۰۱۱: کسب قهرمانی جام ملت‌های آسیا برای اولین بار با سرمربیگری خولیو ولاسکو در تهران با پیروزی سه بر یک برابر چین
۲۰۱۳: قهرمانی آسیا برای دومین بار و همچنین صعود به لیگ جهانی برای اولین بار با غلبه بر ژاپن با درخشش شهرام محمودی
۲۰۱۴: قهرمانی در بازی‌های آسیایی برای اولین بار و کسب مقام ششم قهرمانی جهان در لهستان
۲۰۱۶:صعود به المپیک برای اولین بار پس از غلبه بر لهستان و صعود به مرحله یک چهارم نهایی این مسابقات
۲۰۱۷: کسب اولین مدال جهانی (برنز) در رده بزرگسالان در ورلد کاپ
۲۰۱۸: کسب قهرمانی برای دومین بار در بازی‌های آسیایی
۲۰۱۹: کسب سومین قهرمانی در جام ملت‌های آسیا با سرمربی‌گری ایگور کولاکوویچ
۲۰۲۰: پیروزی بر تیم ملی چین و حضور برای دومین بار در المپیک توکیو
۲۰۲۱: قهرمانی در جام ملت‌های آسیا برای چهارمین بار با یک مربی ایرانی به نام بهروز عطایی برای اولین بار
از دیگر افتخارات تاریخ تیم ملی می‌توان به دو نقره در سال‌های ۱۹۵۸ و ۲۰۱۰ و یک برنز در بازی‌های آسیایی، دو نقره در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ در جام ملت‌های آسیا، چهار مدال طلا در کشورهای اسلامی، سه مدال طلا و‌‌ دو نقره در کاپ آسیا اشاره کرد.

*عجیب‌ترین اتفاق در تاریخ تیم ملی
در جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۵ که در سوفانبوری تایلند برگزار می‌شد تیم ملی والیبال که در یک گروه سخت با تیم‌های ژاپن، استرالیا و کره جنوبی همگروه بود، پس از غلبه بر استرالیا و ژاپن در دو بازی اول، در حالی که مسئولین و سرپرست وقت و حتی اخبار ورزشی صدا سیما خبر از صعود ایران به نیمه نهایی داده بودند و بازی سوم ایران برابر کره جنوبی را تشریفاتی می‌دانستند، باعث شد کادر فنی تیم ملی در بازی با کره جنوبی با تمام قوا حاضر نشود و باشکست برابر کره جنوبی ناباورانه به دلیل ندانستن قوانین که آن زمان پوئن شماری مبنا بود، حذف شدیم تا تیمی که باید قهرمان آسیا می‌شد در نهایت ششم شود. تیمی که برای اولین و آخرین بار امیر حسینی و سعید معروف، دو ستاره پاسوری ایران، را در یک تورنمنت در کنار هم داشت.

*هدف تیم ملی والیبال ایران
هدف اصلی تیم ملی در سال ۲۰۲۳ قطعا کسب سهمیه المپیک خواهد بود که با توجه هم گروهی با تیم‌های سرسختی همچون برزیل، ایتالیا،‌ کوبا، جمهوری چک، اوکراین، آلمان و قطر بسیار دشوار است، دیگر هدف تیم ملی قهرمانی در بازی‌های آسیایی و جام ملت‌های آسیا است و البته حضوری پرقدرت در لیگ ملت‌ها تا حداقل بتوانیم رنکینگ یک آسیا را از چنگ ژاپن خارج کنیم، در نهایت باید دید شاگردان بهروز عطایی در این سال سخت چه خواهند کرد.

دیدگاه‌ها