کد خبر : 1827404 | 12 خرداد 1401 ساعت 16:17 | 5.1K بازدید | 0 دیدگاه

6 تن از شاگردان بنا به فينال راه يافتند

آوردگاه آلماتی زیر سلطه فرنگی‌کاران ایرانی

در نخستین روز از تورنمنت رنکینگ دار بولات تورلیخانوف قزاقستان 6 فرنگی کار ایرانی به دیدار نهایی راه پیدا کردند.

آوردگاه آلماتی زیر سلطه فرنگی‌کاران ایرانی

به گزارش ورزش سه، دومین تورنمنت رنکینگ دار سال 2022 کشتی جهان درحالی از صبح امروز در آلماتی قزاقستان شد که کاروان کشتی فرنگی ایران با 12 کشتی گیر در این رقابت‌ها شرکت کرده است که 9 نفر از آنها امروز به روی تشک رفتند که حاصل کارشان حضور در 6 فینال و 2 دیدار رده بندی بود.

*نماینده ایران در وزن 55 کیلوگرم پویا دادمرز بود که در نخستین گام به مصاف اسلام جان عزیز اف 21 ساله تاجیک و نفر پنجم سال گذشته جوانان جهان رفت. قهرمان جوانان جهان، در حالیکه به سرعت 7 بر0 از حریف خود پیش افتاد، نتوانست تا پایان کشتی امتیاز دیگری بگیرد و حتی در لحظات پایانی یکبار نیز خاک شد تا در نهایت 7 بر 2 به پیروزی رسیده و راهی نیمه نهایی شود. حریف دادمرز در این مرحله آرجون هالاکورکی هندی بود که با شکست 11 بر 7 خورلان ژاکانشای قزاق و نایب قهرمان جهان به این مرحله رسیده بود. نایب قهرمان سال گذشته امیدهای جهان، توانست در همان ابتدا نخستین اخطار را از نفر سوم آسیا بگیرد و در حالت خاک هم یکبار او را بارانداز کرده تا با پیروزی 3 بر 0 وقت نخست را پشت سر بگذارد. در وقت دوم و درحالی که حریف چند بار تا آستانه گرفتن امتیاز پیش رفت، دادمرز در یک غافلگیری و به زیبایی هر چه تمام تر یک فیتو 4 امتیازی را اجرا کرد و در ادامه حریف را نیز به بیرون برد که به او 2 امتیاز دیگر هم دادند که با اعتراض مربیان هندی، این دو امتیاز پس گرفته شد تا کشتی 7 بر 0 شود. در حالی‌که حریف تلاش خود را بیشتر کرده بود، دادمرز در یک ضد حمله، حریف را از تشک بیرون کرد و 8 بر 0 به پیروزی رسید تا به نوعی انتقام شکست یک ماه پیش علی نوربخش را از این کشتی گیر بگیرد. حریف دادمرز در فینال، مرلان موکاشف قزاق است که با شگفتی سازی و ضربه فنی کردن اورتیکبوئف ازبک به این مرحله رسیده است.

*در وزن 60 کیلوگرم شاهد یک فینال تمام ایرانی بین علیرضا نجاتی و پویا ناصرپور خواهیم بود. علیرضا نجاتی که مجدداً به وزن 60 کیلو بازگشته، در همان گام نخست در برابر الهام بهرام اف ازبک و قهرمان 2019 آسیا قرار گرفت که در همان وقت اول کار را تمام کرد و با خاک و سالتو بارانداز 9بر 0 این ازبک کشتی بلد را در هم کوبید. نفر سوم جهان در سال 2019، در کشتی نیمه نهایی نیز کار سختی نداشت و در برابر قهرمان جوانان آسیا از ازبکستان یعنی محمدکودیر یوسوپوف با نتیجه 9 بر 0 به پیروزی رسید و راهی دیدار پایانی شد. در آن سوی جدول نیز یک ایرانی دیگر قرار داشت. پویا ناصرپور که به تازگی به وزن 60 کیلو آمده، ابتدا 10 بر 0 از سد فیروز میرزا رجب اف تاجیک گذشت که سابقه کسب مدال برنز جوانان جهان را در کارنامه دارد. دیدار بعدی قهرمان جوانان جهان در برابر یرنور فیداخمتوفی بود که یک ماه پیش به مدال برنز قهرمانی آسیا رسیده بود؛ دیداری که چندان هم راحت نبود و ناصرپور در یک کشتی حساب شده توانست 9 بر 4 از سد نماینده میزبان عبور کند تا در دیدار پایانی رو در روی علیرضا نجاتی قرار بگیرد.

*قهرمان 2021 جهان در وزن 63 کیلو یعنی میثم دلخانی، تنها نماینده ایران در وزن 67 کیلو بود که ابتدا برابر کالی سلیمان اف قرقیز، قهرمان 2016 جوانان جهان، قرار گرفت. این کشتی گیر اهل استان فارس توانست به راحتی و در همان تایم اول با خاک و بارانداز مسابقه را 8 بر 0 کرده و حریف را شکست دهد. حریف نیمه نهایی دلخانی، ابرار آتابائف ازبک و قهرمان نوجوانان جهان بود. در حالی که حریف نتوانسته بود در خاک از دلخانی امتیاز بگیرد و میثم با اجرای فن در خاک، 3بر 1 پیش افتاده بود، کشتی به 30 ثانیه پایانی خود رسید و این جوان ازبک پس از یکی دو تلاش ناموفق، بالاخره توانست با استفاده از فن سنجاب پرنده کمر دلخانی را گرفته و در یک ثانیه به پایان او را بتاباند و با نتیجه 3بر3 قهرمان جهان را شکست داده و به دیدار فینال برسد. دلخانی که در حین اجرای این فن آخر از ناحیه آرنج آسیب دید، به بیمارستان منتقل شد و احتمالاً به دیدار رده بندی برابر سلطان آستولی قزاق هم نخواهد رسید.

*یکی از دو نماینده ایران در وزن 87 کیلو رامین طاهری بود که برای جبران اتفاقات نروژ گام به این مسابقات گذاشته بود. نخستین حریف طاهری آتابک عزیزبکوف قرقیز بود که 3 نقره آسیا و دو عنوان پنجمی جهان را در کارنامه دارد. نخستین اخطار مسابقه سهم طاهری بود که باعث شد در خاک حریف بنشیند اما به سرعت بلند شد و امتیازی به حریف نداد. پس از اینکه در تایم دوم اخطار را از حریف گرفت، یک بارانداز نیز اجرا کرد و 3 بر 1 پیش افتاد و این نتیجه را تا پایان نیز حفظ کرد.

دیدار نیمه نهایی نیز برای طاهری شرایط تقریبا مشابهی داشت و در برابر عظمت کاستوبایف قزاق و دارنده برنز بازیهای آسیایی جاکارتا با نتیجه 3 بر 1 به برتری رسید و تنها وجه تمایز دو طرف، باراندازی بود که طاهری در خاک اجرا کرد. حریف طاهری در دیدار نهایی، آیونگو ریکادزه گرجستانی خواهد بود که با پیروزی قاطع 9 بر 1 برابر جالگاسبای بردیموراتوف قدرتمند به فینال راه پیدا کرده است.

*تنها حذف شده روز اول ایران، علی شریفی بود که در دیدار نخست خود در وزن 87 کیلو، 5 بر 3 از سد ملیس آیتبکوف قرقیز گذشت اما در دوم و در مصاف با جالگاسبای بردیموراتوف ازبک، نفر سوم جهان و قهرمان آسیا که در فینال قهرمانی آسیا 2022 مغلوب ناصر علیزاده شده بود، نتوانست کاری از پیش ببرد و با نتیجه 9بر0 شکست خورد و با توجه به شکست این کشتی گیر برابر ریکادزه گرج، از دور رقابت ها کنار رفت.

*در غیاب ساروی و بالی، نماینده ایران در وزن 97 کیلو مهدی فلاح بود. او در گام نخست با نتیجه 4 بر 1 از سد اومالت دادوف قزاقستانی گذشت تا به مرحله نیمه نهایی برسد. حریف فلاح در این مرحله رستم آساکالوف کهنه کار و دارنده یک نقره و یک برنز جهان و 3 طلای آسیا بود. این کشتی گیر 38 ساله که یک ماه قبل در قهرمانی آسیا مغلوب مهدی بالی شده بود، این بار نیز نتوانست کاری را در برابر ایرانی ها پیش ببرد و با نتیجه  3 بر 1 مغلوب مهدی فلاح شد تا کشتی گیر 27 ساله ایرانی راهی دیدار فینال برابر متهان باشار ترک و قهرمان دو دوره جهان در یک وزن پایین تر بشود.

*جذاب ترین وزن مسابقات اما وزن 130 کیلو بود که دو ستاره ایران یعنی امین میرزازاده و علی اکبر یوسفی در مرحله نیمه نهایی برابر یکدیگر قرار گرفتند. ابتدا، امین میرزازاده که در المپیک توکیو به مقام پنجم رسید، در برابر ساتیش هندی قرار گرفت و توانست با باراندازهای بی نقص خود این کشتی گیر را 9 بر 0 شکست دهد. علی اکبر یوسفی 22 ساله نیز که در جهانی 2021 نروژ به عنوان قهرمانی رسید، با سخت ترین قرعه ممکن، در همان دور نخست برابر نفر اول رنکینگ و نایب قهرمان المپیک توکیو یعنی یاکوبی کاجایا گرجستانی قرار گرفت. حریف گرجی با اخطار داوران در خاک نشست و یوسفی نیز به نحو احسن از این فرصت استفاده کرد و با یک بارانداز، حساب کار را 3 بر 0 کرد. در تایم دوم نیز دو بار این حریف گرجستانی را خاک کرد تا با احتساب یک چلنج رد شده مربیان گرج، با نتیجه 8 بر 0 نفر سوم جهانی اسلو را از پیش رو بردارد. دیدار نیمه نهایی این دو جوان آینده دار با اخطار به یوسفی آغاز شد و میرزازاده نتوانست از این فرصت استفاده کرده و در خاک امتیاز بگیرد تا وقت اول با همان نتیجه 1 بر 0 به پایان برسد. یوسفی وقت دوم را جنگنده تر آغاز کرد و توانست اخطار را از حریف بگیرد ولی او هم کار خاصی را در خاک انجام نداد. یوسفی پر نفس که در جهانی اسلو نیز با از نفس انداختن حریفان خود به قهرمانی رسیده بود، توانست پای قهرمان گتوندی را از تشک خارج کند تا 2بر 1 جلو بیافتد. در حالیکه تصور می شد یوسفی در این مسابقه به پیروزی می رسد، میرزازاده از کوچک ترین فرصت نهایت استفاده را برده و با زیرکی تمام پای یوسفی را به بیرون از تشک برد تا کشتی را 2 بر 2 مساوی کرده و به دلیل گرفتن امتیاز آخر برنده کشتی باشد. قهرمان 2020 آسیا توانست در زمان باقی مانده کشتی را به خوبی مدیریت کند و جدال قهرمانان امیدهای جهان را به سود خود به پایان برساند و فرصت انتقام را از یوسفی بگیرد. حریف امین در دیدار پایانی، عثمان ایلدریم ترک خواهد بود که در جهانی اسلو به مقام پنجم رسید.

دیدگاه‌ها