کد خبر : 1818168 | 16 فروردين 1401 ساعت 14:00 | 11.9K بازدید | 5 دیدگاه

فوتبال ایران شده فقط یک کلمه؛ اعتراض و اعتراض

خسروی: کولینا هم باشی با این اعتراضات اشتباه می‌کنی

علی خسروی، یکی از اعضای کمیته داوران دل پردردی از اعتراض تیم‌ها به امر داوری دارد و می‌گوید دلیل اشتباهات داوری در زمین فوتبال بیشتر از اعتراض‌ها نشات می‌گیرد.

خسروی: کولینا هم باشی با این اعتراضات اشتباه می‌کنی

به گزارش "ورزش سه"، شدت و اعتراضات بازیکنان دو تیم در یک مسابقه فوتبال را به وضوح در بازی هوادار – پرسپولیس دیدیم و بی تعارف در این بازی اعتراضات دو تیم به داوری مهم‌ترین صحنه بود. با علی خسروی در این‌باره صحبت کردیم که گزیده‌ای از حرف‌های او در ادامه می‌آید:

فقط پرسپولیس به داوری اعتراض ندارد
تنها پرسپولیس نیست که به امر داوری معترض است و همه تیم‌ها به داوری اعتراض می‌کنند؛ متاسفانه این در فوتبال ما اپیدمی شده است و به نظر می‌رسد اعتراض به داوری به تاکتیک تیم‌ها تبدیل شده است. به نظر من اشتباه را فیفا مرتکب شد که اعلام کرد کسانی که روی نیمکت می‌نشینند مشمول دریافت کارت زرد از داور می‌شوند. الان در بازی‌ها یک بار سرمربی اعتراض می‌کند. یک بار کمک یک؛ یک بار کمک دو؛ یک بار مدیر رسانه؛ یک بار سرپرست؛ یک بار فیزیوتراپ و یک بار هم ..؛ شما تصور کنید داور به 6 عضو تیم روی نیمکت اخطار دهد و به 6 نفر هم از تیم حریف. مجموعا 12 اخطار، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ همه در محوطه فنی به خود اجازه اعتراض می‌دهند و به نظر من کولینا هم باشی عنان اختیار را از دست می‌دهی و اشتباه سوت می‌زنی. بازیکنان وسط زمین به یک اوت اعتراض می‌کنند. به یک ضربه خطا؛ به رفتار سرمربی تیم حریف معترض می‌شوند و حتی به حضور تماشاگران روی سکوها. فوتبال ما همه‌اش شده اعتراض. در حالی که قرار است همه در فوتبال و در هر جایگاهی از آن لذت ببریم.

جرایم داوری را باید بدهیم پلیس راهور
اعتراض تیم‌ها به همین جا ختم نمی‌شود. تیم‌ها حتی به داور چهارم هم اعتراض می‌کنند و حتی نماینده فدراسیون فوتبال! به‌نظرم جرایم داوری را باید بدهیم پلیس راهور. برایتان اتفاق رخ نداده در جایی رانندگی نکرده باشید اما جریمه شده باشید. برای من بارها اتفاق افتاده. مثلا من نمی‌دانم آجودانیه کجاست و یا سرعت بالای 100 نرفته‌ام اما جریمه شده‌ام. در این صورت تیم‌ها چه اعتراض بکنند و چه نکنند جریمه می‌شوند! من فکر می‌کنم این اعتراضات برای همه خسته‌کننده شده حتی برای تماشاگران که حق دارند فوتبال زیبا ببینند. همانند بازی‌های اروپایی اما آن‌چیزی که در هر بازی از نگاه بیننده برجسته است؛ اعتراضات تیم‌ها به داوری است که گفتم شامل تنها تیم پرسپولیس نمی‌شود.

به بازگشت عزیزی خادم فکر نکنیم
الان همه به این فکر می‌کنند که عزیزی خادم بر می‌گردد یا نه. چند ماه دیگر انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود یا نه. به‌عنوان عضوی از کمیته داوران، نه اعضای کمیته انضباطی را می‌شناسم و نه اخلاق و نه کمیته استیناف. همه ما باید دور یک میز جمع شویم و برای چینش داوری در 6 هفته باقی‌مانده از بازی‌ها برنامه‌ریزی کنیم تا شدت و حدت اعتراضات کمتر شود. اتفاقاتی را در فوتبال می‌بینم که عجیب است. مثلا یک کارشناس در کارشناسی داوری بازی هوادار – پرسپولیس گفته داور دو سال پیش رباط پاره کرده. خب این داور رباط پاره کرده و عمل کرده و تست داده و دوباره وارد جمع داوران بازی‌های لیگ برتر شده است. این چه قضاوتی است؟ شما در کجای دنیا می‌بینید مدیر عامل در مورد داوری بازی حرف بزند. مثلا مدیر عامل بارسا یا منچستر در مورد داوری حرف می‌زند؟ اما در اینجا مدیر عامل بعد از مسابقه اولین کاری که می‌کند صحبت در مورد داوری است. متاسفانه در فوتبال ایران جرایم برای تیم‌های پرطرفدار کم است و عدالت را رعایت نمی‌کنیم. در حالی‌که تخلفات تیم‌های پرطرفدار شدت و حدت بیشتری دارد؛ آنها کمتر محروم و جریمه می‌شوند اما تیم‌های کم طرفدار را راحت‌تر و بیشتر جریمه و محروم می‌کنیم.

 

1494867

همه به رفتار خود فکر کنیم
ماه مبارک رمضان است. زمان خوبی است. خدا به نخوردن و نیاشامیدن ما نیازی ندارد و این ما هستیم که باید یک‌سری از مسایل را درک کنیم؛ سر سفره افطار در کنار خانواده بنشینیم و در کنار هم غذا بخوریم. سحر زمان خوبی است. حتما نیاز نیست قرآن بخوانیم. چه خوب که با خدا خلوت کنیم. آیا من به‌عنوان عضو کمیته داوران درست رفتار می‌کنم؟ یا به‌عنوان رئیس کمیته داوران. آیا من به‌عنوان داور خوب سوت زده‌ام یا به‌عنوان مربی، خوب تیم را اداره کرده‌ام یا به‌عنوان بازیکن خوب بازی کرده‌ام؟ همه ما نیاز داریم با خودمان خلوت کنیم. من رفتار یحیی گل محمدی را در دربی تایید نمی‌کنم اما او پیشنهاد خوبی داد که نشست مشترکی با اعضای کمیته داوران داشته باشد. من به شخصه از این موضوع استقبال می‌کنم. یحیی گل محمدی در دوران بازیگری بازیکن پرخاشگری نبوده بلکه بازیکن آرامی بوده است. این موضوع باید کالبد شکافی شود که چرا به مربی معترضی تبدیل شده است. من فکر نمی‌کنم او در دوران بازیگری یکی دو اخطار هم گرفته باشد. یا فرهاد مجیدی با هر سوتی تکان می‌خورد. این‌ها باید آسیب شناسی شود و چه بهتر که نشست بگذاریم و این مربیان با اعضای کمیته داوران روبه‌رو شوند و حرف‌های خود را بزنند و دردِ دل‌های اعضای کمیته داوران را هم بشنوند.

11 مربی را در یک فصل اخراج کردم
گراهام پل در جام جهانی 2006 در یکی از بازی‌ها به دفعات از کارت زرد و قرمز خود استفاده کرد. بعد کارشناسی شد و گفتند همه کارت‌هایی که داده درست بوده اما فیفا بعد از این مسابقات او را کنار می‌گذارد. در ایران اگر داور قاطعانه برخورد کند می‌گویند داوری است که بیش از حد اخطار می‌دهد و اگر به دنبال مدیریت بازی باشد می‌گویند بازی از دستش در رفته؟ خب دقیقا داور باید چه کاری انجام دهد؟ من فکر می‌کنم در سال 81 بود که نظری، رئیس کمیته داوران گفت با اعتراض مربیان قاطعانه برخورد کنید، 11 مربی را اخراج کردم. فکر می‌کنم جیوانی می بود، مظلومی، فرهاد کاظمی و ... یادم است در بازی با سایپا وقتی جیووانی می را اخراج کردم گزارشگر بازی گفت خسروی منتظر بود که کارت قرمز بدهد و بعد به من گفتند کمتر کارت بده!  

در مورد داوری دربی باید روشنگری می‌شد
روزهای زیادی است که از دربی می‌گذرد. فدراسیون فوتبال باید در این‌باره روشنگری می‌کرد. به واقع باید آنالیز داوری این بازی از سوی فدراسیون فوتبال اطلاع رسانی می‌شد تا مشخص شود سید‌علی خوب سوت زده یا نه. به واقع خود ما هم مقصر هستیم. این‌طور نیست که تنها تیم‌ها مقصر باشند. گفتم همه ما باید در ماه مبارک و در خلوت فکر کنیم آیا کار خود را درست انجام می‌دهیم؟ هر کس در این اندیشه باشد کار خود را به‌صورت شایسته انجام دهد مشکلات حل می‌شود و همه از فوتبال لذت می‌بریم. چه در روز برد و چه در روز باخت. رسانه‌ها نقش تاثیرگذاری در بهبود وضعیت داوری دارند. برخی طوری سوال می‌کنند که دوست دارند جواب‌ها همانی باشد که در ذهن دارند. این رفتار درست نیست و نباید رسانه سمت و سو داشته باشد. الان سوال می‌کنم ساعت برگزاری بازی‌ها درست است؟ من خودم روزی در یک مسابقه از دقیقه 65 چیزی نمی‌دیدم؛ در ادامه هر موقع مسابقه داشتم آن روز روزه نمی‌گرفتم. ساعت بازی‌ها هم باید درماه مبارک رمضان اصلاح شود.

 

دیدگاه‌ها