کد خبر : 1813175 | 10 اسفند 1400 ساعت 12:58 | 50.8K بازدید | 22 دیدگاه

از امتيازات استفاده کردید، به قانون احترام بگذارید

دستور به مرادمند و یزدانی؛ در یگان‌هایتان حاضر شوید

گفتند ما در حال پیگیری بحث "سرباز قهرمان" هستیم. این عزیزان کدام قهرمانی را در مسابقات جهانی یا آسیایی کسب کرده‌اند که می‌خواهند از قانون سرباز قهرمان استفاده کنند؟

دستور به مرادمند و یزدانی؛ در یگان‌هایتان حاضر شوید

به گزارش ورزش سه، حسین زاهدی، معاون اجتماعی نظام وظیفه شب گذشته در گفت‌وگویی مفصل با برنامه فوتبال برتر به حواشی ایجاد شده در خصوص خدمت سربازی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند پرداخت و گفت مشکل ایجاد شده برای این دو بازیکن نتیجه مشاوره غلطی است که به آنها داده شده است؛ او همچنین اعلام کرد هیچ فشاری از سوی فضای مجازی و حتی تماس با مقامات بالا نمی‌تواند باعث عدم اجرای قوانین شود.

زاهدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از تعویق زمان خدمت پنج بازیکن ملی‌پوش خبر داد و درباره صحبت‌های مطرح شده در خصوص معافیت وحید امیری هم توضیحاتی را ارائه داد.

این گفت‌وگو را در ادامه مرور می‌کنیم:

* به لباس مقدس سربازی احترام بگذارید 
در روزهای اخیر درباره بحث سربازی و خطاب به نیروهای مسلح، سازمان نظام وظیفه مطرح شده و عزیزان جایگاه مقدس سربازی را تضعیف کرده‌اند در صورتی‌که همین عزیزان زمانی به همین لباس سربازی افتخار می‌کردند. هزاران سرباز‌ به شکل‌های مختلف و در قالب سرباز نخبه، سرباز معلم، پزشک و معلم در حال خدمت هستند. همه این عزیزان به قانون احترام گذاشتند و تمکین کردند و به خدمت اعزام شدند و لباس مقدس سربازی را پوشیدند. این لباس تقدس دارد و باید به این موضوع احترام گذاشت؛ احترام گذاشتن به این موضوع از عزیزانی که در این حوزه‌ها فعالیت کرده‌اند بیشتر توقع می‌رود. موضوعات و مباحثی در خصوص عدم رعایت قانون توسط نیروهای مسلح و سازمان وظیفه مطرح شده و بحث چراغ راهنمایی و سایر موارد مطرح شده که اگر دوستان عینک قانون‌مداری بزنند رنگ چراغ‌های راهنمایی را درست می‌بینند و نیاز به پرسیدن ندارد.

* صادقانه رفتار می‌کنیم و ترسی نداریم
سازمان وظیفه عمومی همیشه بر مدار قانون حرکت کرده و جاهایی هم که مشکلی پیش آمده حتما اصلاح انجام شده و با متخلفین برخورد شده است‌. با توجه به ابلاغ ستاد کل در سال ۹۷ و ۹۸ موارد به‌صورت همگانی در اختیار مشمولان ورزشکار سه رشته ورزشی قرار داده و تا الان هم سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند عملا از این موضوع استفاده کرده‌اند و‌ مشکلی هم نداشته‌اند. ما حتی واکنش‌هایی از طرفداران برخی تیم‌ها داشتیم که گفتند درست است ما طرفدار این تیم هستیم ولی اصل اجرای قانون است. دوستان اطلاع دادند که مباحثی مطرح شده که می‌گویند نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی به‌خاطر فضای مجازی ‌اینطور برخورد کرده‌اند؛ خیر، وظیفه عمومی از فضای مجازی هیچ ترسی ندارد چون با صداقت رفتار می‌کند و خدا را شکر بازخورد خوبی هم از صداقتی که با رسانه‌ها در خصوص اجرای مقررات داشته‌ایم، گرفتیم. ‌‌دوستان هم همکاری کردند؛ من از وزارت ورزش و سازمان لیگ تشکر می‌کنم که هماهنگی کافی در این زمینه دارند. ما مشمولان را به شکل مناسبی کنترل و رصد می‌کنیم و زمان‌های مربوطه را تنظیم‌ می‌کنیم. این موضوعات را متوجه سازمان وظیفه و نیروهای مسلح کردند و با استفاده از فضای مجازی و این صحبت ها شروع به فشار آوردن و زنگ زدن کردند تا مشکل را حل کنند. اگر کسی به قانون عمل کند نیاز به زنگ زدن به مقامات بالا ندارد. قانون مشخص است و دستورالعمل مشخصی دارد و اگر همه به قانون و مقررات مربوطه رجوع کنند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود و هیچ حاشیه‌ای هم برای این موضوعات ایجاد نمی‌شود.

* همه قوانین در گروی سن تعیین شده هستند
در خصوص اعلام وضعیت سربازان و دستورالعمل مربوطه موادی در صدر دستورالعمل وجود دارد این موضوع را تعیین تکلیف کرده است. در ماده یک بخش ضوابط و مقررات حداکثر زمانی که برای فعالیت عزیزان تعیین شده حداکثر تا سن ۳۰ سالگی برای بازیکنان عضو در تیم ملی است و در توضیحات این بخش ذکر شده "اشتغال در تیم ملی". دوستان مطرح کردند در سطح تیم ملی؛ ممکن است هر کسی بگوید من در سطح تیم ملی فوتبال بازی می‌کنم اما این مطرح نیست و ملاک عضویت در تیم ملی است و ملاک سن مشمولیت است. در لیگ برتر هم تا سن ۲۸ سالگی این مساله وجود دارد‌ اما سایر بندهایی که قید در قواره این تاریخ و سن است. این قانون در سال ۹۷ ابلاغ شده ولی عزیزان دیگری هم از این موضوع استفاده می‌کنند. شرط این موضوعات سنی است که تایید شده است. آقای مرادمند از سال ۹۸ تاریخ اعزامشان در حال تمدید شدن است؛ از ۱۹ اسفند ۹۸ (که آن زمان تاریخ اعزاممان نوزدهم بود) اعزام‌ ایشان در حال تمدید شدن است؛ مگر ایشان تا الان با مشکلی مواجه شده‌اند؟ از طرفی چون مدتی اسم ایشان به عنوان عضو تیم ملی به سازمان وظیفه عمومی اعلام شده، از مدت اضافه تری برای تمدید استفاده کردند؛ تا یک اسفند. آقای یزدانی هم تا پایان سن ۳۰ سالگی از این قانون استفاده کردند؛ ما یکم هر ماه اعزام داریم و پایان ۳۰ سالگی ایشان در اسفند ماه است و یکم اسفند هم که اعزام مشمولان ما است. مثل سایر مشمولانی که باید به خدمت اعزام شوند، تاریخ اعزام ایشان هم تعیین شده است.

 

1693372

 

* از آبان ماه مسئولان استقلال را در جریان گذاشتیم
خود این عزیزان به نظر ما مقصر نیستند اما مشاوره‌های اشتباهی به این عزیزان داده شده. در آبان ماه این دو عزیز به همراه نماینده باشگاه در سازمان حضور پیدا کردند و در قسمت مرکز عملیات مشمولین که کار مشمولین ورزشکار تهران را انجام می‌دهد توجیه شدند که تا نیم فصل باید تعیین تکلیف شوند و ما تاریخ اعزام یک اسفند هم به همین دلیل تعیین کردیم. می‌دانستند تا تاریخی که تعیین می‌کنیم فرصت دارند و این مساله را سازمان لیگ و فدراسیون و وزارت ورزش هم به آنها می‌گوید و این را مشخص کرده‌ و ما هم به عزیزان اعلام کردیم. ضمن اینکه یک تماس تلفنی هم یکی از عزیزان ما با مدیرعامل داشت و به ایشان هم گوشزد شد اما دوستان‌ ‌ابراز بی اطلاعی می‌کردند. دی ماه با آقای محمودزاده صحبتی شد اما لازم نبود ما در آن برنامه صحبتی داشته باشیم چون موضوع ورزشی بود و توضیح کاملی داده شد و نیاز نبود سازمان وظیفه عمومی به این موضوع ورود پیدا کند. پس این عزیزان از گذشته اطلاع داشتند و حضوری هم به آنها اعلام شد.

* باید از پنجره نیم فصل استفاده می‌کردند
صدر ماده که مربوط به تعیین تکلیف این عزیزان است (بند ۱ ماده ۱) گفته که ورزشکاران مشمول تیم ملی حداکثر تا سن ۳۰ سالگی تمام و لیگ برتر تا سن ۲۸ سالگی تمام. کسی که ۲۵ ساله است می‌تواند از بند ۵ یا سایر بندها استفاده کند ولی پایان این موضوع آن سن است. ما تا حدی که مقدور باشد برای تیم ملی مساعدت می‌کنیم اما تیم ها باید خودشان تنظیم کنند. سن افراد که تغییر نمی‌کند و قرار نیست سن افراد را کسی به آنها ابلاغ کند؛ باشگاه استقلال باید نیم فصل از پنجره نقل و انتقالاتی استفاده می‌کرد و با توجه به اینکه تاریخ اعزام بازیکنان هم مشخص شده بود طبق قانون به یکی از نیروهای مسلح اعزام می‌شدند و تربیت بدنی نیروهای مسلح مشخص کرد یکی از عزیزان در نیروی دریایی و یکی دیگر از عزیزان در سپاه. این عزیزان می‌توانند داخل یکی از تیم ها بروند و هر زمانی که یکی از این عزیزان به تیم ملی دعوت شوند در اختیار تیم ملی هستند و نیروهای مسلح این سرباز را در اختیار تیم ملی قرار می‌دهد و مدت اردو و مسابقات هم جزو خدمت فرد محسوب می‌شود و از خدمت او کسر می‌شود.

* باید طبق قانون عمل شود
ما تا نیم فصل به این عزیزان اجازه دادیم و تاریخ اعزام یک اسفند هم این اجازه را به آنها می‌داد و هیچ مشکلی هم نداشتند. یک اسفند چیزی اضافه تر از نیم فصل است و نیم فصل ما برای بهمن ماه است. اگر ما به ایشان اجازه بدهیم تا پایان فصل بازی کند و مدیرعامل یکی از تیم ها از ما سوال کند چرا دو ماه اجازه دادید و سه ماه اجازه ندادید چه اتفاقی می‌افتد؟ باید جلوی این موارد بسته شود و طبق قانون رفتار شود و اعلام هم شود که ما به دوستان اعلام کردیم و باید برنامه ریزی می‌کردند. از طرفی بحث اشتغال مطرح شد که ما یک ماده ۱۰ قانون داریم که کارت پایان خدمت را مطرح نمی‌کند و می‌گوید مدارکی دال بر رسیدگی به وضعیت خدمت وظیفه عمومی که یکی از آنها نامه وظیفه عمومی است که ایشان تا این تاریخ اجازه دارد و می‌تواند گواهینامه بگیرد یا کارهای دیگر انجام بدهد در صورتی‌که غایب نباشد.

* ابتدای ماه رسیدن به سن مشمولیت ملاک است
در خصوص آقای یزدانی صحبتی را مطرح کرده بودند که تاریخ تولد ایشان هشتم است. طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی خدمت وظیفه عمومی ملاک عمل ابتدای ماهی است که فرد مشمول به سن مشمولیت می‌رسد. ایشان ۱۲ سال است در قالب تیم بازی می‌کنند که بخشی برای معافیت تحصیلی بوده و برای تحصیل هم یک سال بیش از حد سقف سنوات تحصیل کرده و یک مجوزی گرفته و در مهلت معرفی تحصیل کرده است؛ کسی که در مهلت معرفی فارغ التحصیل شود به استناد ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی قانون معافیت تحصیلی اجازه تحصیل در مقطع بالاتر را ندارد‌. دوستان می‌توانند به سایت مراجعه کنند و تمام این قوانین را بخوانند. مثلا برای دوره کارشناسی پنج سال سنوات تعیین می‌کنند و یک سال هم سازمان بر اساس قانون سنوات ارفاقی به این عزیزان می‌دهد؛ اگر در سنوات ارفاقی فارغ التحصیل شدند می‌توانند به مقطع بالاتر بروند اما اگر در سنوات ارفاقی فارغ التحصیل نشوند نمی‌توانند به مقطع بالاتر بروند.

* "سرباز قهرمان" به‌واسطه کدام قهرمانی؟
مشاوره اشتباهی داده شد و گفتند ما در حال پیگیری بحث "سرباز قهرمان" هستیم. این عزیزان کدام قهرمانی را در مسابقات جهانی یا آسیایی کسب کرده‌اند که می‌خواهند از قانون سرباز قهرمان استفاده کنند؟ مشاوره های غلط باعث شده این عزیزان با مشکل مواجه شوند. باید اعلام کنند چه کسی مشاوره غلط داده؛ او مسئول این کار است نه سازمان وظیفه عمومی. من به دوستان استقلال ارادت دارم اما مشکل عدم برنامه قبلا هم وجود داشته است. مثلا در شهریور ماه ما یک مشکلی داشتیم که عزیزان شب به فرودگاه رسیده بودند و تازه یادشان افتاده بود برای مشمولان ورزشکارشان درخواست مجوز خروج نکرده‌اند.‌ دوستان ما ساعت ۱۰ شب به سازمان وظیفه عمومی برگشتند و برای این عزیزان مجوز خروج زده‌اند. ثمره و نتیجه این مسائل همین می‌شود که دوستان در نهایت با چنین چالش هایی مواجه می‌شوند. در خصوص سرباز قهرمان اشتباه راهنمایی شدند، در خصوص اینکه شما فعلا باشید و ما برایتان مجوز می‌گیریم اشتباه راهنمایی کردند، این عزیزان خودشان باید پاسخگو باشند.

 

1693949

 

* استقلال فدراسیون و تیم ملی کجاست؟
جالب بود که دوستان می‌گفتند عضویت تیم ملی را برایشان گرفتیم. مگر مدیران باشگاه‌ ها هستند که عضویت تیم ملی را می‌گیرند؟ پس استقلال فدراسیون و سرمربی کجاست؟ اینها راهنمایی هایی است که اشتباه صورت می‌گیرد و منجر می‌شود که افراد با توجه به اعتمادی که دارند دچار چالش شوند و سازمان هم به‌خاطر احترام به سایر تیم ها مجبور است که قانون را اجرا کند. تاریخ اعزام این عزیزان مشخص شده و بنابر قانون باید از طریق یگان هایشان اعلام حضور شوند.

* یزدانی و مرادمند مشمول غایب هستند و اجازه فعالیت ندارند
تا الان اعلام حضوری این دو بازیکن توسط یگان ها اعلام نشده است؛ البته رسانه ها اعلام کردند که آقای مرادمند مراجعه کرده اما در سامانه وظیفه عمومی که ملاک عمل است هیچگونه اعلام حضوری انجام نشده است و به همین سبب به استناد ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی چون این عزیزان در موعد مقرر حضور پیدا نکردند به عنوان مشمول غایب محسوب می‌شود و قانون هم برای مشمول غایب محرومیت هایی در نظر گرفته است؛ بحث اضافه خدمت دارد و دیگر هم فعالیتی در لیگ نمی‌توانند داشته باشند‌ یا در حقیقت اجازه هیچگونه اشتغالی را ندارند. ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی برای مشمولان غایب محرومیت هایی لحاظ کرده است. با شرایطی که الان وجود دارد این عزیزان غایب هستند و اجازه فعالیت ندارند مگر اینکه با غیبت به یگان هایشان معرفی شوند و فعالیت ورزشی‌شان را انجام بدهند و یگان خدمتی می‌تواند تصمیم بگیرد در تیم استفاده کند یا در قسمت های دیگر.

* از امتيازات استفاده کردید؛ به قانون احترام بگذارید 
تعداد زیادی از مشمولان از ضوابط دوره های قبل استفاده کرده‌اند و بهره‌مند شدند. ما یک ویترین نمایشی داریم که کارت پایان خدمت بعضی عزیزان فوتبالیست را داریم و به چند نفر هم که مراجعه کرده بودند نشان دادیم. این عزیزان به قانون احترام گذاشتند و در موعد مقرر حضور پیدا کردند. ابلاغیه فعلی واقعا کمک بزرگی بوده است و امتیازاتی هم که در این دستورالعمل وجود دارد؛ ۱۲ سال اجازه فعالیت به بازیکنان تیم ملی و ۱۰ سال اجازه فعالیت به بازیکنان لیگ برتری می‌دهد و این نکته کمی نیست. وقتی عزیزان از این امتیازات استفاده می‌کنند باید به قانون هم احترام بگذارند و ادای دینی که باید انجام بدهند را انجام بدهند.

* اگر بازیکنی مشکل دارد باشگاه‌ها اقدام کنند
مباحثی که مطرح می‌شود که در حد مدارس ابتدایی و دبستانی است؛ می‌گویند چرا یک نفر مشمول شده و یک نفر نشده است. راجع به پرونده یزدانی و مرادمند سازمان وظیفه به شکل قانونی اقدام کرده یا نه؟ اگر انجام داده دیگر بحثی روی این عزیزان نداریم. در سایر موارد مثل وحید امیری ما محرمانگی را مطرح کردیم اینطور نیست که طبقه بندی خیلی محرمانه و سری وجود داشته باشد اما این موارد اطلاعات شخصی اطراف است. موضوع یزدانی و مرادمند را مگر سازمان وظیفه عمومی مطرح کرده است؟ باید از کسانی که در فضای مجازی مطرح کرده‌اند سوال کنید.

* دقت کنید تا با مشکل مواجه نشوید
از عزیزان و تیم ها خواهش می‌کنم در زمان بستن قرارداد‌ها و تنظیم تاریخ ها و دریافت مجوز خروج دقت کنند. سازمان وظیفه عمومی آمادگی همکاری دارد و مشاوره هم می‌دهد تا با باشگاه ها این مشکلات مواجه نشوند که مجبور به فشار آوردن از طریق فضای مجازی شوند؛ مطمئنا این کارها ثمره ای ندارد.