کد خبر : 1615972 | 16 خرداد 1398 ساعت 11:49 | 2.7K بازدید | 0 دیدگاه

سرخپوشان پایتخت در عملیات 351 روزه؛

10 لحظه مهم پرسپولیس برای دبل قهرمانی (گزارش)

قرمزهای تهران در حالی به دبل قهرمانی رسیدند که فرآیند دستیابی به این مهم، از 26 خرداد 97 آغاز شد و تا 12 خرداد امسال ادامه داشت.

10 لحظه مهم پرسپولیس برای دبل قهرمانی (گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، کسب دوباره جام قهرمانی لیگ برتر، هدفی دور و برای خیلی از هواداران پرسپولیس نشدنی بود اما شاگردان برانکو، زودتر از پایان لیگ هفدهم به آن رسیدند اما دستیابی به هت تریک قهرمانی شاید هدفی بود که برخی از بازیکنان نیز در زمان امضای قرارداد با پرسپولیس به آن امیدی نداشتند چه برسد به هوادارانی که در ایران عموما با توهم توطئه برای ناکامی تیم محبوبشان، روزهای فوتبالی را سپری می کنند. اما پرسپولیسِ برانکو به هت تریک قهرمانی نیز دست یافت و چند هفته بعد، جام حذفی را هم فتح کرد تا پر جام ترین دوران پرسپولیس را رقم زده باشد. در راه کسب هت تریک قهرمانی و دبل در 97-98، لحظات تاریخی زیادی برای پرسپولیسی ها رقم خوردند اما 10 لحظه مهم در این راه کدام ها بودند؟!

 

1) به استقبال لیگ هجدهم با 36 تمرین و 7 بازی

 

پرسپولیس استارت کار خود را زمانی زد که دیگر تیم ها هنوز مشغول یارگیری بودند و حتی خیلی ها سرمربی شان را نیز مشخص نکرده بودند. اما برانکو از روز 26 خرداد، تمام نفراتش را در ورزشگاه شهید کاظمی گرد هم آورد و با 21 بازیکن تمرین کرد. سرخ ها در روزهای جام جهانی نیز با جدیت هرچه بیشتر تمرین می کردند و تا شروع لیگ 36 جلسه تمرینی را انجام دادند و در 7 بازی دوستانه هم شرکت کردند. این نخستین فریم از پرسپولیس 97-98 است.

 

 

 

2) بازگشت به لیگ با سوپرگل آدام

 

تیم محروم پرسپولیس با برد برابر پدیده و فولاد لیگ را آغاز کرد. قرعه کشی لیگ هجدهم برای قرمزها آسان به نظر می رسید اما توقف مقابل استقلال خوزستان، نفت مسجد سلیمان و صنعت نفت آبادان سبب شد تا آن ها در شرایط سختی قرار بگیرند. پیروزی مقابل نساجی نتیجه قابل قبولی به شمار می رفت اما در بازی بعدی دوباره کار به مشکل خورد. تا دقیقه آخر مسابقه ی پرسپولیس و سپیدرود، تیم علی کریمی مقاومت کرد اما سرانجام آدام همتی بازیکن تعویضی برانکو با شوتی سرکش دروازه سپیدرود را باز کرد تا پرسپولیس به لیگ بازگردد و دوباره مدعی شود.

 

 

 

3) تساوی سرنوشت ساز در دربی تهران

 

تیم پرسپولیس پس از سپیدرود به مصاف استقلال رفت. تیم وینفرد شفر برای رسیدن به کورس قهرمانی امیدوار به پیروزی بود و پرسپولیس هم می خواست با شکست استقلال به صدر جدول برسد اما در پایان یک دربی کسل کننده، دو تیم به نتیجه صفر صفر رضایت دادند. در آن مقطع هواداران پرسپولیس ، از تساوی برابر استقلال ناراضی بودند اما در پایان همان نتیجه یکی از عوامل قهرمانی این تیم شد چرا که در صورت شکست، استقلال می توانست به عنوان قهرمانی برسد (در واقع هفته آخر بسیار پیچیده می شد و پرسپولیس برای قهرمانی باید پارس را می برد).

 

 

 

4) پنالتی نجات بخش علیپور در دقیقه 89

 

تیم پرسپولیس باوجود محرومیت از نقل و انتقالات عملکرد خوبی در نیم فصل اول داشت اما شاید یکی از مهم ترین بازی های این تیم در هفته دوازدهم مقابل سپاهان بود. آن ها با گل دقیقه 74 پورقاز عقب افتادند اما در دقیقه 89 صاحب یک ضربه پنالتی شدند. در شرایطی که پیش بینی می شد علیپور برای گل کردن پنالتی در مقابل هواداران پرتعداد سپاهان دچار مشکل شود اما او به راحتی دروازه نیازمند را باز کرد تا پرسپولیس شکست ناپذیر باقی بماند. این نتیجه در نهایت منجر به هم امتیاز شدن دو تیم در پایان نیم فصل شد.

 

 

 

5) ادامه شکست ناپذیری 1000 روزه مقابل تراکتور

 

دیدار پرسپولیس و تراکتور نیز یکی از حساس ترین بازی های نیم فصل بود. این دو تیم در دیداری حساس مقابل هم قرار گرفتند. تیم محمد تقوی شاید در آن مقطع شرایط بهتری نسبت به پرسپولیس محروم داشت اما یک اتفاق مهم سبب شد تا اوضاع تغییر کند. آنتونی استوکس و لی اروین چند هفته پیش از این بازی به تعطیلات رفتند و هر کدام دچار مشکل شدند و برنگشتند. البته استوکس بازگشت اما راضی به انجام مسابقه نبود. بی تردید حضور استوکس می توانست تراکتور را به برد برساند اما این اتفاق رخ نداد تا شاگردان برانکو ایوانکوویچ شکست ناپذیری 1000 روزه خود را برابر تراکتور ادامه دهند.

 

6) سرِ طلایی شجاع در دقیقه +93

 

نکته جالب از لیگ گذشته این بود که پرسپولیس با تیم های هر شهر به صورت متوالی دیدار می کرد. آن ها پس از بازی پرحاشیه با تراکتور راهی تبریز شدند و مقابل ماشین سازی قرار گرفتند. در آن دیدار شاگردان برانکو حملات نسبتا زیادی را انجام دادند و در چند موقعیت نیز خوش شانس بودند که دروازه شان باز نشد اما در نهایت در دقیقه 93 روی سانتر امید عالیشاه و ضربه سر شجاع خلیل زاده به گل رسیدند. پرسپولیس با این گل تیمی را شکست داد که در نیم فصل اول پدیده، سپاهان و استقلال موفق به شکست آن نشدند.

 

 


7) پشتک برزای و چیپ علیپور برای حذف یحیی

 

در آخرین روزهای بهمن 97 پرسپولیس به مصاف پدیده شهر خودرو رفت. در این بازی مهدی خانی برای پدیده و مصلح برای پرسپولیس گلزنی کردند و بازی در وقت های قانونی برنده نداشت. ضربه پنالتی اول را رسن از دست داد تا ناامیدی ورزشگاه آزادی را فرا بگیرد. سپس نوبت برزای بود که دروازه بیرانوند را باز کند و پشتک های معروفش را بزند. اما این پایان کار نبود. در ادامه بازیکنان پدیده همه ضربات را از دست دادند و پرسپولیس با گل های نوراللهی، بودیمیر و علیپور به برتری رسید.

 

 

 

8) لحظه تاریخی در دربی؛ گل یا پنالتی؟!

 

استقلال و پرسپولیس در حالی دربی را برگزار کردند که در صورت برد استقلال، رنگ صدر به آبی تغییر می کرد. بازی با حملات تیم استقلال و ضربات خطرناک ایسما و منشا آغاز شد اما سانتر استثنایی مهدی ترابی سبب شد تا نوراللهی دروازه استقلال را باز کند. چند دقیقه مانده به پایان نیمه اول، کمال به استقلالی ها پنالتی داد اما ضربه را اسماعیلی به صورت چیپ به بیرون زد تا پرسپولیس برنده شود. انتخاب این که لحظه تاریخی بازی گل نوراللهی بود یا پنالتی فرشید، کاری بسیار سخت است.

 

 

9) قهرمانی در آزادراه تهران - شمال

 

پرسپولیس در هفته بیست و سوم توانست پیکان را شکست دهد. شاید برد مقابل پیکان اتفاق خیلی مهمی برای پرسپولیس نباشد اما این نتیجه در هفته ای رقم خورد که استقلال مقابل سایپا و سپاهان برابر نساجی متوقف شدند. هفته بعد نوبت تراکتور بود که اسیر تیم های شمالی شود. آن ها 3-1 به سپیدرود باختند و از همان زمان از کورس قهرمانی عقب افتادند؛ به نوعی پرسپولیس در این دو هفته خود را قهرمان کرد.

 

10) لحظات تاریخی در نقش جهان

 

برای قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی، دیدارهای یک چهارم نهایی و نیمه نهایی اهمیت بیشتری داشتند. سرخ ها در دیدار نیمه پایانی مقابل سپاهان، یک مسابقه دراماتیک را تجربه کردند. تساوی در 90 دقیقه، اخراج دو بازیکن سپاهان، از دست دادن پنالتی توسط کیانی و شوت احمد نوراللهی که با برخورد به سیاوش یزدانی وارد دروازه شد. از بین این اتفاقات شاید فرصت سوزی کیانی اتفاق مهم تری بود چرا که هم نتیجه بازی را تغییر نداد و هم اگر بازی به پنالتی می کشید، روحیه سپاهانی ها را کم می کرد.

 

 

10+1) خرید 7 ستاره در تابستان و زمستان

 

اگرچه قهرمانی پرسپولیس با تدبیر برانکو ایوانکوویچ رقم خورد اما در این میان نمی توان از نقش بازیکنان نیز گذشت. در ابتدا باید از بازیکنانی نوشت که در نیم فصل اول با تمام وجود برای پرسپولیس بازی کردند و سپس باید از مهره هایی گفت که در تابستان و زمستان خریده شده و از نیم فصل دوم در زمین بازی کردند. مهدی شیری و محمد نادری به خوبی جای محمد انصاری را پر کردند، ترابی در خط هافبک بسیار موثر عمل کرد، بودیمیر گل قهرمانی را زد، سروش نیز به تیم یاری رساند و سعید کریمی جوان هم گل صعود در جام حذفی را زد تا پرسپولیس با کمک این بازیکنان 47 بازی را به سلامت بگذارند و به قهرمانی در لیگ و حذفی برسد.

دیدگاه‌ها