کد خبر : 1611811 | 26 اردیبهشت 1398 ساعت 00:09 | 2.2K بازدید | 0 دیدگاه

ساعت های پراسترس برای پرسپولیس و سپاهان؛

تکرار تاریخ؛ کلیدواژه راز و نیاز شبانه هواداران

کمتر از 24 ساعت تا مشخص شدن قهرمانی هجدهمین دوره لیگ برتر مانده و حالا میزان استرس برای هواداران و شاید بازیکنان به بیشترین حد خود رسیده است.

تکرار تاریخ؛ کلیدواژه راز و نیاز شبانه هواداران

به گزارش "ورزش سه"، 11 سال پس از دوئل زرد و قرمز در لیگ هفتم، پرسپولیس و سپاهان بار دیگر برای قهرمانی تلاش می کنند. از بهار 87 تا اردیبهشت 98 تمام بازیکنان و کادرفنی هر دو تیم تغییر یافته اند اما هوادارانی که آن روز تاریخی را تجربه کردند، اکنون نیز ساعات منتهی به سوت شروع مسابقات هفته پایانی لیگ را با استرس فراوان سپری می‌کنند. همان مسابقه ای که سه بار در طول ۹۰ دقیقه اش قهرمان عوض شد.

 

پرسپولیس و سپاهان لیگ را فوق العاده آغاز کردند و از همان ابتدا نشان دادند که برای پوشیدن شنل قهرمانی تا آخر فصل تلاش خواهند کرد. قرمزها که با برانکو ایوانکوویچ راه خود را پیدا کرده و به عنوان مدافع عنوان قهرمانی پای به لیگ گذاشته بودند، این بار در هفته دوم به صدر رسیدند اما برخلاف سال های قبل نتوانستند جایگاه اولی را حفظ کنند و تا هفته شانزدهم برای بازپس گیری جایگاه خود جنگیدند. با این حال از هفته بیستم تا همین حالا، صدرنشین بوده اند و حالا تا جام قهرمانی فاصله اندکی دارند.

 

این فصل تیم امیر قلعه نویی هم خیلی صدرنشین نبود اما در آخرین هفته های لیگ، تمرکز خود را حفظ کرد و اکنون با 4 هفته صدرنشینی، تنها رقیب پرسپولیس برای قهرمانی به حساب می آید. نکته قابل تامل این است که بیشترین هفته صدرنشینی متوالی در لیگ هجدهم در اختیار تیم پدیده است و پرسپولیس برای عبور از رکورد شاگردان یحیی گل محمدی، باید پنج شنبه شب را هم در رده نخست سپری کند.

پرسپولیس و سپاهان این فصل تیم های شایسته جام قهرمانی بوده اند. سپاهان خط حمله آتشینی را با کی روش استنلی داشته و پرسپولیس در خط دفاع با نفرات همیشگی مستحکم ظاهر شده است. سپاهان به خوبی بر حواشی فائق گشته و پرسپولیس نیز توانسته ثبات را در بدنه تیم خود حفظ کند. شاید هواداران هر کدام از این دو تیم خود را شایسته قهرمانی بدانند اما در بامداد جمعه، جام در دست هر تیمی که باشد، لیاقت آن را داشته چرا که توانسته در ماراتن 30 هفته ای لیگ برتر، فرم خوبش را حفظ کند و تا آخرین ثانیه ها برای قهرمانی بجنگند.

 

نزدیکی کیفیت این دو تیم را می‌توان در این موضوع جستجو کرد که هر دو بازی رفت و برگشت این دو تیم با نتیجه تساوی به پایان رسید. در جدول گلزنان و کلین شیت ها نیز بازیکنان هر دو تیم بسیار نزدیک به هم هستند.

 

1406273

 

پس از گذشت 11 سال از آن فینال تاریخی لیگ، این دومین باری است که هواداران پرسپولیس شب هفته آخر لیگ استرس دارند. آن ها که پس از قهرمانی دراماتیک با افشین قطبی چند سال افت را تجربه کردند، پس از حضور برانکو ایوانکوویچ بار دیگر به کورس قهرمانی لیگ بازگشتند و در لیگ پانزدهم، مدعی جدی عنوان قهرمانی شدند. هفته آخر آن ها هم امتیاز با استقلال خوزستان بودند و برای قهرمانی به یک برد پرگل خانگی مقابل راه آهن نیاز داشتند اما در روزی که 100 هزار هوادار در ورزشگاه آزادی و میلیون ها نفر در سراسر کشور منتظر قهرمانی پرسپولیس بودند، تیم شگفتی ساز استقلال خوزستان قهرمان شد. شب بازی با راه آهن، هواداران پرسپولیس بازی در ورزشگاه آزادی را کنار گزارشگری عادل فردوسی پور قرار دادند و پیراهن زرد راه آهن را هم پیش کشیدند تا نشان دهند همه نشانه ها جمع شده اند تا پرسپولیس مثل لیگ هفتم قهرمان شود. اما در روز مسابقه، راه آهن سفید پوشید و با مربی یونانی خود، فوتبالی تدافعی را ارائه کرد و هم خودش به لیگ یک رفت و هم اجازه نداد پرسپولیس قهرمان شود.

 

ولی دو فصل بعدی پرسپولیسی ها با کمترین میزان استرس به دو عنوان قهرمانی رسیدند و حالا می خواهند سومی را به دست بیاورند تا مثل سپاهان در لیگ هت تریک کنند و همچنین تعداد قهرمانی های خود را به عدد 12 برسانند. آن ها روز چهارشنبه در عسلویه با استقبال باورنکردنی طرفداران خود مواجه شدند و حالا در اقامت‌گاه پازارگاد، شب بازی را حداقل در ظاهر با آرامش سپری می کنند و می خواهند جام جدید لیگ برتر را به نام خود بزنند. اما برخلاف دو سال اخیر، این بار یک رقیب جدی به نام سپاهان هست که می خواهد جشن پرسپولیسی ها را به هم بزند. سپاهانی که پرافتخارترین تیم لیگ محسوب می‌شود و سرمربی اش دوست ندارد یک نفر دیگر هم مثل او در لیگ هت تریک کند.

 

1406274

 

تیم امیر قلعه نویی، چند صد کیلومتر آن طرف تر، مثل پرسپولیس لیگ پانزدهم از برد خود در هفته پایانی اطمینان دارند. هواداران سپاهان بیش از آن که نگران غلبه بر استقلال خوزستان باشند، به دیدار پرسپولیس و پارس جنوبی چشم خواهند دوخت. جایی که یک تیم زردپوش بر علیه شاگردان برانکو قیام می کند و در روزی که نتیجه برایش اهمیتی ندارد، برای سپاهان بازی خواهد کرد تا از حیثیت فوتبالی خود نیز دفاع کند. دقیقا مثل استقلال خوزستانی که پرسپولیسی ها امیدوارند مثابل سپاهان شگفتی سازی کند تا آن ها بازهم با اختلافی بیش از 3 امتیاز بر بام فوتبال ایران بایستند.

 

علاوه بر هواداران پرسپولیس و سپاهان، طرفداران دیگر تیم ها نیز شب را با اضطراب سپری می کنند. سپیدرودی ها و مسجد سلیمانی ها که می خواهند حداقل یک سال دیگر در سطح اول فوتبال ایران بمانند، یا تراکتوری ها که می خواهند به لیگ قهرمانان آسیا بازگردند یا شاگردان یحیی گل محمدی که خیلی خوب می دانند طعم کسب سهمیه در تبریز چقدر شیرین است یا استقلالی هایی که در این روزها فقط ناکامی رقیب می تواند حالشان را خوب کند... اما با وجود تمام این دغدغه های شخصی، هر کدام از هواداران غیر پرسپولیسی و سپاهانی، موضع مشخصی هم درباره قهرمان لیگ دارند. به جز استقلالی ها، شاید هواداران چند تیم دیگر نیز دوست نداشته باشند یکه تازی پرسپولیس ادامه یابد یا برخی از هواداران تیم های شهرستانی، به قهرمانی سپاهان حسودی کنند و راضی به فتح جام توسط پرسپولیس باشند.

 

 

1406275

 

به هر حال کمتر از 24 ساعت دیگر، قهرمان لیگ مشخص می شود و در بامداد روز جمعه، از بین سیدجلال حسینی و مهدی کیانی، یکی جام را بر بالای سر می برد. کیانی در لیگ چهاردهم به فتح جام بسیار نزدیک شد اما در هفته آخر سپاهان جام را از آن ها قاپید و اجازه نداد نماینده شهر تبریز قهرمان لیگ شود. سیدجلال اما داستان دیگری دارد؛ کاپیتان پرسپولیسی ها امسال اگر ششمین لیگ برتر خود را به دست آورد، به تنهایی پرافتخارترین مرد لیگ برتر خواهد بود و تا مدت ها در دفتر تاریخ فوتبال ایران جاودانه خواهد شد.

 

هم پرسپولیسی ها و هم سپاهانی ها، تکرار تاریخ را می خواهند. قرمزها امیدوارند مثل لیگ هفتم با غلبه بر تیمی زردپوش جام را بالای سر ببرند و سپاهانی ها نیز امیدوارند همانطور که پرسپولیس در وقت های اضافه ناباورانه جام را از تیمشان گرفت، این بار آن ها دست به چنین کاری بزنند.

 

محمد همتی

دیدگاه‌ها