کد خبر : 1553046 | 20 شهریور 1397 ساعت 18:05 | 10.6K بازدید | 0 دیدگاه

همیشه رفیق اینبار رقیب؛

برانکو-نکو؛ 16 سال پس از حضور غیرمترقبه

پس از جام جهانی 1998 و در شرایطی که برانکو دستیار بلاژویچ روی نیمکت ایران شده بود، به یکبار شاهد حضور نکونام 22 ساله در ترکیب اصلی ایران برابر عربستان بودیم.

برانکو-نکو؛ 16 سال پس از حضور غیرمترقبه 

به گزارش "ورزش سه"، پس از پایان جام جهانی 1998 و انتخاب میروسلاو بلاژویچ به عنوان سرمربی تیم ملی، تا پیش از اولین دیدار مقدماتی جام جهانی 2002 و با توجه به خداحافظی بازیکنانی نظیر نادر محمدخانی، خاکپور، زرینچه، استیلی، عزیزی و برخی چهره های دیگر، نسبت به ترکیب تیم ملی در چند پست ابهاماتی وجود داشت؛ یکی از این ابهامات در مورد زوج کریم باقری در مرکز زمین بود که به یکباره و در اولین دیدار ایران برابر عربستان شاهد حضور جواد نکونام 22 ساله در ترکیب اصلی تیم بلاژ در شرایطی بودیم که حامد کاویان پور با نمایش های خود دل رسانه های آن زمان را برده بود و انتظار حضور او را در زمین می کشیدند.


در بازی های بعدی مقدماتی جام جهانی 2002 که با ناکامی بلاژویچ پایان تلخی برای فوتبال ایران داشت، نکونام کمتر مورد استفاده قرار گرفت ولی از همین دوره بود که این بازیکن که فوتبال را ساده کرده بود، تا پایان سال 2015 خود را رفته رفته به مهره بدون جایگزین تیم ملی تبدیل کرد. ناکامی بلاژ در راهیابی به جام جهانی کره و ژاپن باعث شد تا برانکو اولین مسئولیت جدی خود را در فوتبال ایران برعهده بگیرد و در شرایطی به مقام سوم آسیا دست یافت که نکونام جایگاه خود را در مرکز میدان و به عنوان جایگزین کریم باقری در تیم این مربی کروات تثبیت کرده بود.

 

1335474


جام جهانی 2006 و نمایش های نکو-آندو به عنوان زوج ایران در پست هافبک تدافعی مهری بود بر اثبات توانایی های این بازیکن و تفکرات برانکو که فرصت حضور برای او فراهم کرده بود.


پس از جام جهانی 2006 برانکو از فوتبال ایران جدا شد و پس از چند سال به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس دوباره فعالیت خود را در فوتبال ایران در شرایطی آغاز کرد که نکونام طی سال های مختلف با مربیان متفاوتی در تیم ملی کار کرد بود، تا اینکه پس از جام ملت های آسیا 2015 تصمیم به خداحافظی گرفت.

 

1335476


نکونام پس از درگیری عجیب و فراموش نشدنی کی روش و برانکو که منجر به تعطیلی اردوی ملی پوشان در امارات و پایان کار دستیارهای ایرانی از جمله نکونام با سرمربی پرتغالی تیم ملی شد، کار خود را به عنوان سرمربی آغاز کرد و خونه به خونه اولین تیمی بود که او را به زمره مربیان وارد کرد. پس از چند ماه هم در قالب سرمربی نساجی دست به کار بزرگی زد و این تیم را پس از 24 سال به لیگ برتر رساند.


نکونام و برانکو طی سال های گذشته همواره ارتباط خوب خود را حفظ کرده اند و حتی گفته می شود، خاتمه همکاری هافبک سابق تیم ملی با سرمربی پرتغالی که هیچ گاه نکونام دوست ندارد صحبتی در مورد چرایی آن داشته باشد، به این دلیل بوده که کی روش از او انجام مصاحبه ای علیه برانکو را درخواست کرده است.


با تمام این تفاسیر حالا این دوچهره که شخصیت های شناخته شده ای در فوتبال ایران به شمار می روند، پس از عبور از دوران استاد شاگردی و پس از اینکه سال ها در یک جبهه می جنگیدند، روز آینده برای اولین مرتبه به عنوان رقیب روبروی هم قرار خواهند گرفت.

دیدگاه‌ها