کد خبر : 1361833 | 09 مهر 1395 ساعت 10:46 | 49.4K بازدید | 0 دیدگاه

از جیووا و آدیداس تا کی روش و اینفانتینیو

تاج: بگذار حرفم را بزنم آقای شفیع...!

مهدی تاج در اولین گفت و گوی تفصیلی، پس از انتخاب به عنوان رییس فدراسیون فوتبال ایران، در برنامه ورزش و مردم حاضر شده است.

تاج: بگذار حرفم را بزنم آقای شفیع...!

به گزارش "ورزش سه"، تاج که پیش از برنامه از بهرام شفیع، مجری برنامه خواسته بود که فرصت کافی برای صحبت در اختیارش قرار بدهد، توانسته این خواسته را در برنامه ورزش و مردم که میهمان ها در آن کمتر فرصت صحبت پیدا می کنند، عملی کرده و حرف هایش را بزند. او حتی در قسمتی از مصاحبه، مستقیما به شفیع گفت: «بگذارید حرفم را بزنم آقای شفیع ...!»

 


تاج در این گفت و گو درباره مسائل جاری فوتبال ایران صحبت کرده و البته خود نیز نگاهی انتقادی به برخی نابسامانی ها دارد که گفت و گویش را شنیدنی تر می کند.


مشروح این گفت و گو را در "ورزش سه" بخوانید:

 


تجربه زیادی دارم
همه مسئولیتهایی که در فوتبال داشتم، زیبا و سخت است. من همه مراتب را طی کردم. کارمند تربیت بدنی و مدیر ورزشی نبوده و نیستم؛ به همین دلیل رک حرف هایم را می زنم. من در باشگاه سپاهان، ذوب آهن، پرسپولیس و باشگاه های دیگر کار کرده ام. کمیته داوران، رییس تیم های تیم ملی، نایب رییس و... بوده ام و تجارب خوبی آموختم. الان هم به عنوان رییس فدراسیون، زوایای کار دستم است.

 


دلیل سفرهای پشت سر هم
برخی می گفتند چرا تاج به کلمبیا نرفت؛ اما به این کشور رفتم و چند روز با فوتسالی ها بودم. بعد به ایران برگشتم؛ سپس برای حضور در کنگره فیفا به هند رفتم. همان شب تیم نوجوانان در راه بازی های آسیایی بود و مجبور شدم به آنها سر بزنم.

 


برگزاری بازی در روز تاسوعا در زمان مدیریت من نبود
محرم و صفر همه چیز ما است. اگر در جنگ موفق شدیم، به خاطر محرم و صفر بود. امام (ره) فرمودند محرم و صفر است که دین را نگه داشته است. من خودم هم مثل شما و بقیه در روز تاسوعا اولویتم عزاداری ابا عبدالله الحسین است و فوتبال در این ایام اهمیتی ندارد. توضیح اینکه چرا روز بازی با کره به تاسوعا افتاده، این است که تقویم فیفا 4 ساله و 8 ساله تنظیم می شود. این تقویم را در سال 1391 نوشته اند و الان که به سایت فیفا برویدمسابقات تا 2024 نوشته شده است. در مجموع 20 مهرماه به عنوان روز بازی ایران و کره جنوبی انتخاب شده است. این دلیل برای فیفا قابل توجیه نیست که تاسوعا و عاشورا است. چیزی که برای ما اتفاق افتاد این است که فدراسیون فوتبال هیچ دخل و تصرفی در برنامه فیفا ندارد. این سازمان یک برنامه برای کل جهان ارائه می دهدو همه کشورها موظف هستنددر تاریخ های فیفا بازی کنند. این برنامه در زمان مدیریت من اتفاق نیفتاده؛ اما باید توضیح داده شود.

 


توضیح درباره زمان بازی ایران و کره
زمانی که تاریخ را به ما اعلام کردند، نامه مفصلی به کنفدراسیون فوتبال آسیا نوشتیم که این بازی را برگزار نکنیم. حتی پیشنهاد دادیم در این روز داخل کشور بازی نکنیم؛ اما گفتند چون سراسری قرعه کشی می شود، قابل توجیه نیست که یک بازی را برگزار نکنیم. شانس ما این بود که روز تاسوعا میزبان شویم؛ سپس آقای حسنی خو، مدیرکل وقت حراست وزارت ورزش، نامه ای به اداره کل امنیتی ارسال کردند. با این حال به تلاشمان در مجامع بین المللی ادامه دادیم. 20 مردادماه شخصا به مالزی رفتم و ملاقات هایی داشتیم و حرفمان این بود که برگزاری بازی عملی نیست. پیشنهاد دادیم میزبانی و میهمانی ایران و کره تغییر کند تا دو روز تاریخ تغییر کند. آنها گفتند دو روز جلوتر نمی شود؛ چون هم ازبکستان بازی دارد و هم کره جنوبی. اگر شما هم بپذیرید، کره نمی پذیرد. اگر تاریخ عقب می افتاد، از فیفا دی خارج می شد. اگر خارج می شد، لژیونرها را نمی دادند. نه کره حاضر است بدون لژیونر بازی کند و نه ایران. از سوی دیگر کره راضی نشد میزبانی اش در راند آخر را از دست بدهد. تماس های دیگری گرفتیم و وزارت خارجه چندین نامه نوشت. ملاقاتی با اینفانتینیو و دبیرکل جدید و مسلمان فیفا داشتیم. تقویم را بردیم و بحث های زیادی کردیم. ایشان گفتند من الان کاری نمی توانم انجام دهم؛ اما برای آینده می توانم زمان دهم تا شما تاسوعا و عاشورا را به ما اعلام کنید تا دیگر در این دو روز برایتان بازی نگذاریم. حتی کناره گیری را هم مطرح کردیم که گفتند 3 بر 0 به سود  حریف می شود. به هر حال تغییر زمان بازی ایران و کره عملی نشد.

 


شاید بازی اول ما میهمان کره شویم
با تمام مسائل ناامید نشدیم. بعد از آن یک جلسه با کره گذاشتیم تا میزبانی و میهمانی را تغییر دهیم. آنقدر اصرار کردیم که رییس فدراسیون کره راضی شد در این باره با مربی اش صحبت کند و نتیجه اش را اعلام کند. اکنون هم منتظر جوابشان هستیم. امیدوارم این اتفاق بیفتد. هنوز برگزاری بازی در روز تاسوعا در تهران قطعی نیست. به هر حال در صدد هستیم اگر بازی را تغییر ندادیم، روز تاسوعا ورزشگاه را به یک فرصت تبدیل کنیم؛ مثلا دسته عزاداری در ورزشگاه راه بیندازیم. از سوی دیگر بازی را جلو انداختیم تا به مراسم های ظهر تاسوعا و شب عاشورا برخورد نکند. برای افرادی که به ورزشگاه بیایند، مراسم عزاداری می گذاریم. از سوی دیگر شورای تامین روز یکشنبه جلسه دیگری درباره بازی گذاشته است. باید ورزشگاه را به حسینیه تبدیل کنیم.

 


کار خودمان را در بازی ایران و کره انجام می دهیم
خیلی برای بازی ایران و کره تلاش شده است. گوشواره های ورزشگاه آزادی سیاه پوش می شود. پرچم بزرگ یااباعبدالله الحسین هم پهن می شود. حتی اگر جریمه شویم هم کار خودمان را می کنیم. ما باید نشان دهیم مسلمان و شیعه هستیم. کار خودمان را انجام می دهیم و اگر هم میزبانی و میهمانی تغییر کرد که چه بهتر! این را هم بگویم که این تاریخ 4 سال پیش مشخص شده و اگر اعتراض داشتیم، باید 4 سال پیش اعتراض می کردیم. عربستان گفته ما در 10 روز حج بازی نمی کنیم و این را فیفا پذیرفته است. در دو -سه ماه اخیر نامه نگاری هایی انجام دادیم و الان فیفا متوجه شده که برای ما در تاسوعا و عاشورا دیگر بازی نگذارد.

 


صداوسیما پولمان را نداده، درباره پاداش انتقاد می کند
عده ای درباره فوتسال و فوتبال ساحلی کاری می کنند که انگار فدراسیون فوتبال جرم مرتکب شده است. در صدا و سیما گفته اند 5 هزار دلار پول است که می خواهید به فوتسالیست ها بدهید؟! ما باید یک سوزن به خودمان بزنیم، یک جوالدوز به دیگران. مگر صدا و سیما به ما پولی داده که انتقاد می کند؟ من 3 جلسه با رییس سازمان داشتم. در همه دنیا 80 درصدمنابع از حق پخش است. خوب است که گزارشگران فوتبال بگویند ندارند پول بدهند چون ما پول تلویزیون را ندادیم؟! دیشب حسین شمس می گفت من بازنشسته هستم و یک میلیون و 200 هزار تومان می گیریم. 3 هزار دلار خیلی هم خوب است!

 


گزارشگران بدانند 23 میلیاردمان را ندادند!
من اگر پاداش زیاد می دادم، می گفتند چرا زیاد پاداش دادی؟ شما به گزارشگران صداوسیما بگویید که 23 میلیارد باید پول می داده و نداده و 80 درصد منابع وجود ندارد. ما مشکلی نداریم با اینکه پول از صداوسیما نمی گیریم؛ اما نباید از این طرف چوب هم بخوریم.

 


باید به فوتسال توجه بیشتری کنیم
در بازی اول ما خوب نتیجه نگرفتیم. برخی سایت ها تیتر زدند آقای تاج زمان را از دست نده. حالا بروید تیترهای آنها را ببینید. این طرف افتادند. عامه افراد حرفشان منطقی است و باید به فوتسال توجه بیشتری داشته باشیم. باید امثال شمس و شمسایی و درودگر را بیاوریم. خوشبختانه قبل از رفتن هم حمایت خوبی صورت گرفت. انتقادهای این عزیزان هم منطقی است. بعضی از افراد به پیراهن هایی انتقاد کردند که دوخته می شوند.

 


منتقدان جیووا، گفتند که تولید داخلی کجا رفته؟
ما قراردادی با جیووا بستیم. از آنجایی که پیراهن هایش کیفیت نداشته است، قرار داد با جیووا قرارداد خوبی نبود. انتقادهای زیادی شد. ما هم گفتیم آدیداس را می آوریم. همان افراد تیتر زدند که تولید داخلی کجا رفته است؟! گفتیم جیووا هم داخلی نبود، از ایتالیا آمده بود. تیتر زدند: «نابسامانی در فدراسیون فوتبال.» گفتند میلیاردها تومان غرامت باید بدهیم. ما مستنداتی داریم که به تعهداتش عمل نکرده است. لوگوی جیووا بزرگتر از استاندارد بود. روی آن دوختیم. آقایان گفتند چرا نوجوانان نباید آدیداس بپوشند؟ از نوجوان پرسیدند که چقدر به شما پاداش می دهند؟ این نوجوان حواسش به برد و فوتبال است، نه پاداش. منظور این است که باید فضا را تغییر دهیم.

 


فیفا اجازه نداد در جام جهانی آدیداس بپوشیم
لباس های جیووا استاندارد نبود. مجبور شدیم پارچه بدوزیم که فیفا ایراد نگیرد. می خواستیم پیراهن را عوض کنیم که فیفا اجازه نداد. آنها گفتند که وقتی از قبل پیراهن را معرفی کردید، نمی توانید تغییر دهید. شخصا پیراهن به کلمبیا بردم؛ اما نگذاشتند پیراهن دیگری جز جیووا استفاده شود. جیووا معروف نیست و کل شهر را گشتیم و نتوانستیم پیراهن پیدا کنیم. به خاطر همین مجبور به دوختن شدیم.

 

با کی روش در جلسه حرفمان را می زنیم
ما رابطه خوبی با رسانه ها داریم؛ اما اینکه با کی روش بخواهیم در رسانه ها صحبت کنیم، درست نیست. با کی روش جلسات متعدد داریم و حرفهایمان را می زنیم. استقلال، پرسپولیس، سپاهان و... به طور کلی تمام باشگاهها برای تیم ملی هستند؛ پس ما اولویتمان ملی است. برخی باشگاه ها به اینکه تعطیلی ما 9 روز بیشتر از فیفادی بوده است، اعتراض کردند؛ اما زمان این اعتراض وقتی بوده که برنامه در ابتدای فصل ارائه شده است.

 


ماجرای سامانه های هواداری
این یک پول جدیدی است که در فوتبال آمده است. من زمانی که سازمان لیگ بودم، گفتم AFC نامه ای داده و گفته است که این حق فوتبال است. ما به شرکت های مختلف نامه زدیم تا حق فوتبال را بگیریم. استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی با یک تجمیع کننده قرارداد دارند و لیگ هم با یک تجمیع کننده قرارداد دارد. ما می گوییم که 16 تیم باید از این موضوع نفع ببرند. ما این کار را کردیم تا 3090 برای همه تیمها باشد و پولش تقسیم شود. در واقع 3040 را حذف کردیم.

 


بنیاد انتقاد رسانه ها از ما باید تغییر کند
رسانه ها باید به ما انتقاد کنند؛ اما باید بنیادشان اصلاح شود. رسانه ها تیتر زدند که دیپلماسی فوتبال در هند شکست خورد؛ فیفا و AFC با هم درگیر هستند؛ کفاشیان از کشور ما کاندیدا بود؛ ژنگ هم از چین می توانست انتخاب شود؛ یک خانم نیز می‌توانست از استرالیا انتخاب شود. همه به این جمع بندی رسیدند که پاسخ منفی بدهند.