کد خبر : 1315013 | 17 فروردين 1395 ساعت 16:14 | 16.3K بازدید | 0 دیدگاه

آنالیز بازی استقلال خوزستان – استقلال تهران

دوئل استقلال خوزستان – استقلال تهران که با دو سبک متفاوت بازی می کنند با نتیجه مساوی پایان یافت تا صدر جدول دستخوش تغییر نشود.

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از روزنامه خبر ورزشی، پیش تر تیم عبدالله ویسی را تیم استفاده از ضد حمله و تیم پرویز مظلومی را تیم بازی ترکیبی دیده بودیم اما در این بازی نمایش میزبان دیدنی تر بود و صاحب موقعیت های بیشتری برای گلزنی شد، اما ضربات آخر بازیکنان این تیم خوب نبود و در چند صحنه وحید طالب لو با واکنش های دیدنی خود مانع از فروپاشی دروازه استقلال تهران شد.

میزبان کمی احساسی بازی کرد. اگر منطق چاشنی بازی این تیم می شد قطعا نتیجه بهتری برای این تیم رقم می خورد. نقش گذشت هم در بازی این تیم در منطقه یک سوم تهاجمی حریف کمرنگ بود. شاید به این خاطر که می خواستند با توجه به پخش مستقیم بازی خودی نشان دهند.

و اما استقلال تهران دو مشکل اساسی در این بازی داشت. یکی اینکه خط دفاعی استقلال نزدیک به دروازه بازی می کرد و اصلا ندیدیم وحید طالب لو از دروازه بیرون بیاید و نقش مدافع آخر یا س ئیپر را بازی کند. دیگر اینکه به هنگام دفاع هافبک های استقلال فضای جلوی خط دفاعی را به خوبی پوشش نمی دادند و گل استقلال خوزستان به همین خاطر به ثمر رسید. شاید به این خاطر که بیشتر به حمله فکر می کردند تا دفاع. تیمی که می خواهد حمله کند نیازمند است که خوب دفاع کند و اگر خوب دفاع نکند بیشتر وقت را باید به نظاره حملات حریف بنشیند.

خط حمله استقلال تهران خط حمله توانمندی است اما به خاطر خوب دفاع نکردن زهردار نبود. گل نخورن هم به اندازه گل زدن مهم است.

آنالیز دیدار استقلال خوزستان – استقلال تهران را از نظر می گذرانیم:

1100287

حنیف عمران زاده می رفت به اشتباه دروازه خودی را باز کند. این اشتباهات اگر چه در فوتبال حرفه ای هم مرسوم است اما به خاطر اشتباهات تکنیکی است. اشتباهاتی که گاها بازیکنان بزرگ در بازی های بزرگ هم مرتکب می شوند.

در این صحنه بعد از اینکه بازیکن استقلال خوزستان روی سر توپ می زند تا با پای مخالف سانتر کند حنیف عمران زاده پای تکیه گاه خود را تغییر نمی دهد! به همین خاطر ضربه سر او به جای اینکه عمود به خارج از زمین برود جهت می گیرد و راهی دروازه استقلال می شود. در این صحنه اگر آمادگی وحید طالب لو نبود قطعا دروازه استقلال باز می شد. وحید خوب بازیخوانی کرد.

تغییر پای تکیه گاه برای واکنش در فوتبال خیلی مهم است. این تکنیک فردی است که بازیکن مدافع متناسب با وضعیت بازیکن مهاجم باید نسبت تغییر پای تیکه گاه اقدام کند.

  1100288

استقلال خوزستان 1-3-2-4 بازی می کند و طبیعی است مبنای حمله خود را روی ارسال از کناره ها قرار دهد. در این بازی استقلال خوزستان به دفعات از کناره ها توپ را روی دروازه میهمان فرستاد. اگر چه توپ ها تبدیل به گل نشد اما صحنه های خطرناکی خلق شد که هوشمندی وحید طالب لو هم در دفع حملات تاثیر گذار بود.

عدم یارگیری نفر به نفر استقلال تهران در توپ هایی که از کناره ها ارسال می شود مشهود است. نکته دیگر اینکه موج دوم حمله در استقلال خوزستان به خوبی راه می افتد. این همان صحنه ای که توپ به آخرین بازیکن در سمت چپ تصویر می رسد و او توپ را برای بازیکنی که از عقب به فضا می زند پاس می کند. در چنین صحنه هایی فضای جلوی خط دفاعی خالی است و همانند این صحنه منجر به شوتزنی حریف می شود. طالب لو به خوبی شوت بازیکن حریف را گرفت.

  1100289

زیباتر از ضربه سری که میثم مجیدی زد و تبدیل به گل استقلال تهران شد حرکت این بازیکن پیش از سانتر و دریافت توپ بود.

در سمت چپ تصویر یکی از دو مدافع میانی استقلال خوزستان پروپییج را گرفته است. پشت سر او دیگر بازیکنی از تیم  میهمان نیست و طبیعتی است بازیکنی هم از استقلال خوزستان نباشد. میثم مجیدی با تیزهوشی در کنار پروپییج می ایستد. این حرکت قبل از این است که توپ دوباره به خسرو حیدری برسد و سانتر کند. در همین فعل و انفعال میثم مجیدی به سرعت بدن می آید و به نقطه کور می رود و مدافع استقلال خوزستان که حواسش به پروپییج بود تا متوجه حرکت میثم مجیدی شود و فضای او را پوشش دهد کار از کار گذشت. میزان پرش میثم مجیدی و هم چنین ضربه سر او فوق العاده بود و می تواند الگو شود.

  1100290

تیم موفق هم در حمله باید پرتعداد باشد و هم در دفاع. در این صحنه استقلال خوزستان برتری عددی نسبت به میهمان ندارد اما کار ترکیبی خوبی انجام می دهد و دروازه استقلال را با چالش مواجه می کند چون فضای جلوی خط دفاعی استقلال تهران در این صحنه بدون پوشش است. بازیکن نزدیک به توپ به جای اینکه به سمت مهاجم برود و مانع از پیش روی او شود در حال حرکت به سمت دروازه خودی است. البته چنین پوشش هایی بیشتر وظیفه هافبک دفاعی است.

خط دفاعی استقلال کمی عقب بازی می کند و از دروازه بان به عنوان مدافع آخر استفاده نمی کند. البته باید به این نکته اشاره کرد استقلال خوزستان از جمله معدود تیم هایی است که ضد حمله را به خوبی پیاده می کند و سرعت اجرای ضد حمله این تیم به قدری بالاست که فرصت خلاقیت را از تیم مدافع می گیرد.

  1100291

امید ابراهیمی یکی از بازیکنان تاثیر گذار این فصل استقلال است که زننده گل های حساسی هم برای استقلال بوده است. بیشتر گل های او هم از روی شوت از راه دور یا روی ضربات ایستگاهی بوده است. قدرت شوت های امید ابراهیمی با توجه به توان بدنی مثال زدنی است اما اگر او در شوت زنی از تکنیک خود بیشتر استفاده کند بیشتر به استقلال کمک خواهد کرد. به طور مثال در همین صحنه او می توانست چند متر دیگر پیشروی کند و به دروازه استقلال خوزستان نزدیک تر شود که این کار را انجام نداد و این نشان می دهد که آگاهی محیطی اش قبل از شوتزنی کافی نبوده است. نکته دیگر اینکه شوت به کناره ها شوت خوب است. شوت به وسط دروازه به راحتی توسط دروازه بان حریف دفع می شود حتی اگر دروازه بان شوت گیر نباشد.همانند اتفاقی که در این صحنه رخ داد.

  1100292

این طور نیست که فقط خط دفاعی استقلال تهران ایراد داشته باشد و خط دفاعی استقلال خوزستان،  بهترین تیم دفاعی بدون ایراد باشد. این تصویر ثابت می کند در برخی از صحنه ها مدافعان تیم عبدا... ویسی هم مرتکب اشتباه می شوند. خسرو حیدری در این صحنه خوب بازیخوانی و پیشروی کرد و در نهایت به توپ ضربه زد اما تیر دروازه مانع از گلزنی او شد.

تیم در دفاع باید جمع بازی کند و شرط خوب دفاع کردن جدا از حمله به توپ و پوشش فضا و یار خوب شیفت شدن است. این تصویر به خوبی ثابت می کند در دفاع ترجیحا نباید روی یک خط بازی کرد و مدام به دنبال آفساید گیری بود. در این صحنه مدافع چپ استقلال خوزستان باید خط را رها می کرد و به خسرو حیدری می چسبید اما او این کار را نکرد تا مدافع استقلال تا یک قدمی باز شدن دروازه حریف پیش رود.

  1100293

استقلال خوزستان تیم شوتزنی است. این را به خاطر گلی که فرشاد سالاروند به ثمر رسانده نمی گوئیم. پیش تر هم دیده بودیم استقلال خوزستان روی یک شوت از راه دور هدف را محقق کرده باشد. مثل بازی با راه آهن یزدان در شهر قدس.

در تعویض منطقه بازی هافبک هایی که جلوی خط دفاعی بازی می کنند خوب شیفت نمی شوند و همین سبب ایجاد فضا جلوی خط دفاعی می شود. این صحنه قبل از گل است. به استقلالی های خوزستان نشان می دهد که می توانند اقدام به شوتزنی کنند.

به نحوه آرایش مدافعان استقلال تهران ، نحوه استقرار آنها نسبت به منطقه ای که توپ در جریان است نگاه کنید. به راحتی متوجه اشکالات خواهید شد. آنچه که بیشتر از همه ملموس است عقب بازی کردن مدافعان است. برای بهتر دفاع کردن در منطقه یک سوم دفاعی آرایش بازیکنان باید جنگلی یا به عبارت ساده تر نامنظم باشد.

  1100294

بالاخره آن صحنه ای که استقلال خوزستانی ها انتظارش را می کشیدند به وجود آمد و شوت از راه دور فرشاد سالاروند به ثمر نشست.

این کار شده بود به این دلیل که استقلال خوزستان تیم شوتزنی است و شوتزنی را تمرین می کند.
بازیکنان جلوی خط دفاعی استقلال تهران در دفاع به جای اینکه با فاصله کمی در عرض هم بازی کنند در عمود هم بازی می کنند و در چنین صحنه ای طبیعی است بازیکن مهاجم با یک جابجایی چند متری به راحتی پیش روی کند و به دروازه استقلال تهران نزدیک تر شود. به فاصله مهاجم با خط دفاعی توجه کنید. فاصله زیادی است. هافبک ها نتوانسته اند به جایگیری درست این فاصله را کم کنند! بار دیگر اشاره می کنیم در این بازی خط دفاعی استقلال عقب بازی می کرد و هافبک ها در دفاع به هیچ وجه یاری گر مدافعان نبودند. مسئله ای که مشهود بود.

نویسنده: علی بنی شیخ الاسلامی

دیدگاه‌ها