کد خبر : 1261791 | 01 شهریور 1394 ساعت 10:59 | 14.5K بازدید | 0 دیدگاه

گره وزن فوق سنگین کشتی فرنگی باز شد

علیاری، غریبه‌ای در جمع غول‌های دنیا

شرایط برای انتخاب کشتی‌گیر وزن 130 تیم ملی کشتی فرنگی ایران همانگونه پیش رفت که کادر فنی این تیم و شورای فنی کشتی فرنگی از همان ابتدا می‌خواست.

علیاری، غریبه‌ای در جمع غول‌های دنیا
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از روزنامه ایران ورزشی، «مهدی علیاری» که با کسب مقام هشتمی وزن 98 کیلوگرم رقابت‌های بین‌المللی جام «پیت لاسینسکی» در لهستان عملا شانسی برای حضور در پیکارهای جهانی سال 2015 در لاس وگاس آمریکا در این وزن نداشت، با شکست «مهدی نوری» به عضویت تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در وزن 130 کیلوگرم درآمد!

دست‌اندرکاران کشتی فرنگی پس از آنکه «بشیر باباجان‌زاده» تنها مدال دار وزن فوق سنگین کشتی فرنگی کشورمان در جهان، به دلیل مشکلات شخصی و خانوادگی از سفر به رقابت‌های بین‌المللی در لهستان خودداری کرد، نگاه‌های خود را برای وزن 130 کیلوگرم تیم ملی در مسابقه‌های جهانی آمریکا روی «مهدی علیاری» معطوف کرده و او را مجاب به کشتی گرفتن در این وزن کردند.

علیاری که طبق گفته خود بعد از ناکامی در لهستان در وزن 98 کیلوگرم، همه چیز را از دست رفته می‌دید و با شرایط بسیار سختی دست و پنجه نرم می‌کرد و حتی ناامیدانه قصد خداحافظی از کشتی را داشت، با پیشنهاد کادر فنی تیم ملی و شورای فنی کشتی فرنگی مبنی بر کشتی گرفتن در وزن 130 کیلوگرم، روحیه از دست رفته خود را دوباره پیدا کرد منتهی او برای به دست آوردن دوبنده تیم ملی در وزن جدید باید از سد «مهدی نوری» کشتی‌گیر جوان اردبیلی و نفر اول رقابت‌های انتخابی تیم ملی که از سد بشیر باباجان‌زاده گذشته بود، عبور می‌کرد و در غیر این صورت نوری صاحب دوبنده وزن فوق سنگین تیم ملی می‌شد.

مهدی نوری و شهاب قوره جیلی در رقابت‌های بین‌المللی لهستان نمایندگان وزن 130 کیلوگرم ایران بودند که هر دو به دلیل ناپختگی و کم تجربگی در مقابل حریفان خود کاری از پیش نبردند و هیچ مقامی کسب نکردند.

علیاری به رغم آنکه کشتی‌گیر میدان دیده و با تجربه‌ای در وزن 98 کیلوگرم است و کارنامه خوبی در این وزن در دو سه سال اخیر از جمله مقام پنجمی مسابقه‌های جهانی سال 2013 در بوداپست مجارستان ارائه کرده است لیکن سابقه کشتی گرفتن در وزن فوق سنگین را ندارد و حتی در هیچ میدان داخلی هم تاکنون در این وزن کشتی نگرفته است.

کشتی روز گذشته او مقابل مهدی نوری در رقابت درون اردویی و در حضور اعضای کادر فنی تیم ملی و شورای فنی کشتی فرنگی برای پوشیدن دوبنده وزن 130 کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی ایران در واقع نخستین تجربه مبارزه او در این وزن است و او به لطف تجربه بیشتر خود توانست در دو مبارزه از سه مسابقه خود برابر حریف جوان‌ترش برنده مسابقه شناخته شده و به عضویت تیم ملی کشتی فرنگی ایران برای مسابقه‌های جهانی درآید.

اگرچه مربیان تیم ملی کشتی فرنگی و از جمله «احد پازاج» سرمربی این تیم و «حسن بابک» مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی، آینده خوبی را برای مهدی علیاری در وزن 130 کیلوگرم پیش‌بینی کرده و بنا به گفته خود حساب ویژه‌ای را برای او در بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیروی برزیل باز کرده‌اند، لیکن او در حال حاضر کشتی‌گیری در حد و اندازه کشتی‌گیران طراز اول وزن فوق سنگین دنیا همچون «میخاییل هکتور لوپز نونز» کوبایی، «رضا کایالپ» ترکیه ای، «بیلال ماخوف» روسی، «هیکی نابی» استونیایی، «نورماخان تینالی یف» قزاقستانی، «لیوبومیر دیمیتروف» بلغاری، «میهالی دیاک باردوسی» مجاری، «ادوار پوپ» آلمانی و «یوهان یورن» سوئدی نیست.

علیاری در مقایسه با این کشتی‌گیران از نظر وزن بدن و قدرت بدنی با کمبودهایی روبه‌رو است و در فرصت کوتاه باقیمانده تا آغاز مسابقه‌های جهانی در لاس وگاس نوادای آمریکا مربیان تیم ملی تا آنجا که مقدور است باید با رژیم‌های غذایی و تمرینات خاص بتوانند تا حدودی نقاط ضعف او را برطرف کرده و با کار بازسازی، وی را برای مقابله با کشتی‌گیران 130 کیلویی دنیا کاملا آماده سازند.

سبکی وزن و اختلاف وزن «مهدی علیاری» نسبت به حریفان جهانی او که حتی به بیش از 20 کیلوگرم هم می‌رسد، شاید از سویی نقطه قوت او هم تلقی شود چرا که او به خاطر چابکی و چالاکی خود می‌تواند به خوبی با آنها به مصاف بپردازد و شاید هم برنده میدان باشد.

دیدگاه‌ها