کد خبر : 983736 | 24 مرداد 1391 ساعت 16:50 | 2K بازدید | 0 دیدگاه

سایه جنجال سرود ملی بردیدار آلمان و آرژانتین

دیدار دوستانه تیم های ملی فوتبال آلمان و آرژانتین در حالی فردا(چهارشنبه) در فرانکفورت برگزار شود، که بار دیگر جنجال خودداری بازیکنان مهاجر الاصل تیم ملی فوتبال آلمان از خواندن سرود ملی،بر این تیم در مستطیل سبز سایه انداخته است.

سایه جنجال سرود ملی بردیدار آلمان و آرژانتین
وقتی دوربین های تلویزیونی هنگام پخش تصویر بازیکنان دو تیم فوتبال ایتالیا و آلمان قبل از آغاز دیدار نیمه نهایی جام ملت های اروپا (یورو2012)، لاجوردی پوشان را درحال خواندن پراحساس سرود ملی کشورشان نشان می داد و در طرف مقابل،سکوت معنی دار برخی از بازیکنان تیم ملی آلمان به تصویر کشیده شد،‌ این موضوع به مذاق طرفداران متعصب فوتبال این کشور که همیشه منتقد حضور بازیکنان غیربومی در فوتبال ملی هستند،خوش نیامد.
پس از تکرار شکست تلخ و تحقیرآمیز آلمان ها در مقابل ایتالیا و ناکامی از صعود به دیدار فینال جام ملتها که برنامه ریزی بسیاری برای آن انجام شده بود، فشار انتقادات مردمی و رسانه ای بر دست اندرکاران فوتبال این کشور،از مقام های فدراسیون گرفته تا سرمربی تیم ملی به شکل گسترده ای افزایش یافت.
منتقدان بر این عقیده بودند که بازیکنان غیر بومی، فاقد تعصب و غیرت ملی لازم هستند و به همین دلیل آنچنان که باید و شاید برای پیروزی تیم ملی آلمان از خودگذشتگی و جانفشانی نمی کنند و این روحیه آنها وقتی بیشتر آزار دهنده است که در هنگام پخش سرود ملی کشور، هیچ احساسی در چهره آنها دیده نمی شود و در کمال سکوت، از همراهی با آن خودداری کرده و فقط شنونده هستند.
بازیکنان تاثیر گذاری همچون ''لوکاس پودولسکی'' و ''میروسلاو کلوزه'' لهستانی الاصل، ''سامی خدیرا'' تونسی، ''ژروم بوآتنگ'' آفریقایی تبار و ''مسعود اوزیل'' ترک،برغم اینکه نقش غیرقابل انکار و بی بدیلی در موفقیت های اخیر تیم ملی فوتبال آلمان بر عهده داشته اند و هیچ کارشناس منصف و کاربلدی نمی تواند منکر تاثیرگذاری فراوان این بازیکنان در افتخار آفرینی های ژرمن ها در عرصه بین المللی فوتبال باشد، همیشه به اتهام آلمانی الاصل نبودن و بی توجهی به سرود ملی این کشور، با تیغ تیز انتقادات مواجه بوده اند.
از نظر آلمانهای متعصب که از یک حس ملی گرایی افراطی برخوردارند، آلمانی خوب کسی است که سرود ملی کشورش را با شور و احساس خوانده و به آن افتخار کند و کسی که از این اقدام سرباز بزند، هرچقدر هم معروف و تاثیر گذار باشد،آلمانی خوبی شناخته نمی شود.
''سامی خدیرا'' به عنوان یکی از بازیکنان مهاجر الاصل و در عین حال تاثیرگذار تیم ملی فوتبال آلمان، در واکنش به طرح این ادعا از سوی برخی طرفداران متعصب و همچنین رسانه های ورزشی این کشور،گفت:یک آلمانی خوب کسی نیست که صرفا سرود ملی این کشور را به خوبی می خواند.
وی افزود: به نظر من آلمانی خوب کسی است که زبان، رسوم و ارزش های این کشور را کسب کرده و به آن احترام می گذارد و این عادلانه نیست که بگوئیم کسی که سرود ملی را نمی خواند،آلمانی خوبی نیست.
خدیرا تاکید کرد: من و همه بازیکنان مهاجر الاصل برای موفقیت تیم ملی فوتبال کشور و در نهایت کسب افتخار برای آلمان، تلاش کرده و زحمت می کشیم و این بی انصافی است که درمورد ما اینگونه فضاوت شود.
بازیکن تونسی الاصل تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا و تیم ملی فوتبال آلمان که قبل از دیدار دوستانه با آرژانتین به سوالات خبرنگاران پاسخ می داد، افزود: من خود را تحت فشار نمی بینم که حتما قبل از هر بازی سرود ملی آلمان را بخوانم، زیرا از 15 سالگی که در میادین فوتبال حضور داشته ام این کار را نکردم و امروز در 25 سالگی نیز این سرود را نخواهم خواند.
خدیرا در واکنش به این سخنان که باید مجبور به این کار شود،خود را بسیار سرسخت و لجوج معرفی کرد و گفت: هیچ فشاری در این رابطه موجب تغییر موضع من نخواهد شد زیرا معتقدم تنها خواندن سرود ملی نمی تواند دلیلی برای موفقیت تیم باشد.
این بازیکن تیم ملی فوتبال آلمان،خطاب به کسانی که خوانده شدن پراحساس سرود ملی از سوی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایتالیا را عامل برتری آنها مقابل این کشور می دانند،گفت: پس چرا همین ایتالیایی ها که قبل از دیدار با اسپانیا سرود ملی خود را فریاد می زدند،در نهایت با دریافت 4 گل شکست خوردند.
خدیرا همچنین اظهار داشت: در سال 2009 تیم ملی زیر 21 سال آلمان با داشتن 8 بازیکن مهاجر الاصل به مقام قهرمانی جام ملت های اروپا دست یافت،در رسانه ها و افکار عمومی آلمان به عنوان نسل طلایی فوتبال این کشور مورد تعریف و تمجید قرار گرفت و با راهیابی آلمان به دیدار نیمه نهایی جام جهانی 2010 انتظارات از این تیم دوچندان شد.
به گفته این بازیکن ملی پوش مهاجر الاصل فوتبال آلمان، اینکه بعد از یک باخت آنهم به ایتالیا، دوباره بازیکنان غیر بومی مورد انتقاد قرار گرفته و متهم اصلی شناخته می شوند،مقداری عجیب بوده و جای سوال دارد.
خدیرا در ادامه مطرح شدن بحث سرود ملی در رسانه ها و بازیکنان مهاجر در تیم ملی را، مصنوعی و ساختگی خوانده و تاکید کرد که خودش و دیگر بازیکنان مهاجر الاصل فوتبال آلمان بدون توجه به این جنجال های مصنوعی و ساختگی به تلاش خود برای موفقیت تیم ملی آلمان ادامه خواهند داد و امیدوارند با کسب موفقیت در جام جهانی برزیل پاسخ محکمی به این منتقدان بدهند.

دیدگاه‌ها