کد خبر : 979902 | 30 تیر 1391 ساعت 09:40 | 9.5K بازدید | 0 دیدگاه

پاری سن ژرمن یک شبه ره صد ساله راطی میکند

پاری سن ژرمن با دلارهای مالکان متمول قطری خود در راه تبدیل شدن به یکی از قطب‌های فوتبال جهان است.

پاری سن ژرمن یک شبه ره صد ساله راطی میکند

 مدت‌ها است که وقتي سخن از فوتبال اروپا به ميان مي‌آيد، اسامي تيم‌ها و کشورهاي خاصي به ذهن خطور مي‌کند، به عنوان مثال وقتي درباره ليگ‌هاي معتبر اروپايي لب به سخن مي‌گشايم، بدون کمترين فکري نام چهار ليگ معتبر اسپانيا، ايتاليا، انگليس و آلمان بر سر زبان مي‌آيد، وقتي جزئي‌تر مي‌شويم، مي‌توانيم اسامي تيم‌ها و شهرهاي پرآوازه را ذکر کنيم.
 در شهر ميلان دو تيم قدرتمند ميلان و اينتر، در شهر تورين يوونتوس، در آلمان بايرن‌ مونيخ، در اسپانيا رئال مادريد و بارسلونا و در انگليس منچستر يونايتد و منچسترسيتي و ليورپول و آرسنال.
 اما در يکي، دو سال اخير شاهد تغيير در نقشه فوتبال جهان هستيم و پاري سن ژرمن فرانسه به لطف دلارهاي شيخ نشين‌هاي قطري در حال شکل گرفتن و ريشه دواندن است. مي‌خواهيم درباره پاري سن ژرمن صحبت کنيم و منچسترسيتي تيم متحول يافته ليگ برتر انگليس را از قلم بيندازيم، چرا که شهر منچستر مدت‌ها است به خاطر درخشش شياطين سرخ بر سر زبان‌ها است. در اين جا در پي آن هستيم که مهمترين و شاخص‌ترين دلايلي را که باعث حرکت سريع پاري سن ژرمن به سوي مطرح شدن و تبديل از يک تيم معمولي به يک تيم سرشناس است، ذکر کنيم.
 


 * پول، پول و باز هم پول

 ـ هر چه تلاش کنيم تا از اين واقعيت صرف نظر کنيم و سرمايه و پول را عاملي کم تاثير در فوتبال جهان بدانيم راه به جايي نخواهيم برد، چرا که اين حقيقت مثل روز روشن است و نمي‌توان خفاش وار خود را در برابر پرتوهاي آن مخفي کرد. بدون شک سرمايه مهم‌ترين محرک در درخشش يک تيم و به افول گراييدن تيم ديگري است. به عنوان مثال مي‌توان به چلسي و منچستر سيتي اشاره کرد که با وجود تاريخ کم فروغ در يکي، دو سال اخير به لطف مالکان ميلياردر خود کاملا متحول شده‌اند و هر بازيکني را با هر قيمتي که بخواهند جذب مي‌کنند. به همين خاطر مي‌توان نتيجه‌ گرفت که پاري سن ژرمن هم به لطف دلارهاي شيخ نشينان قطري خود در حال تبديل شدن به يکي از قطب‌هاي فوتبال جهان است.
 

 * تفاوت فاحش ثروت شرکت قطر fundition با ديگر مالکان باشگاه‌ها

 ـ اين که مي گويم پاري سن ژرمن در آينده‌اي نزديک نام خود را بر تارک فوتبال اروپا رسم مي‌کند دليل بسياري ساده‌اي دارد و آن تفاوت فاحش ثروت مالکان اين باشگاه در مقايسه با ديگر باشگاه‌ها است. به عنوان مثال ابراموويچ مالک ميلياردر چلسي که چند سال پيش براي خود اسم و رسمي در انگليس به پا کرد، 12 ميليارد دلار سرمايه دارد. شيخ منصور بن زايد رييس اماراتي باشگاه منچسترسيتي که تيمش را با خريدهاي خوب در فصل گذشته ليگ برتر انگليس قهرمان کرد 20 ميليارد دلار سرمايه دارد، اين در حالي است که سرمايه ناصر الخليفي مالک باشگاه پاري سن ژرمن به تنهايي به 70 تا 80 ميليارد دلار مي‌رسد و اين خود شاهد گوياي اين است که پاري سن ژرمن در حال تبديل شدن به غول فوتبال اروپا است.
 

 * انگيزه پرداخت بيشتر مالکان قطر نسبت به ديگر مالکان

 گذشته از امکانات مادي بيش از حد باشگاه پاري سن ژرمن مالکان اين باشگاه انگيزه ديگري از مصرف بي رويه دلارهاي نفتي خود دارند و آن اين که شرکت قطر fundition هم چنان که همه مي دانند يک موسسه غير تجاري است که هدف اول و آخر آن ترويج نام قطر و عرب به بهترين نحو ممکن است. همين مساله باعث شده است که اين موسسه توجه‌اي به صرف هزينه‌ها و جانب اقتصادي نکند. به عنوان مثال ابراموويچ، شيخ منصور و برلوسکني در کنار فوتبال به کارهاي تجاري ديگري هم مي‌پردازند، چنان که آنها دل به دريا نمي‌زنند، بلکه دلارهاي خود را با حساب و کتاب صرف مي‌کنند و با وجود عشق و علاقه خود به باشگاه‌شان ضرر زياد را قبول نمي‌کنند و در بعضي از اوقات به خاطر پول دست به تصميماتي زده‌اند که به نفع تيمشان نبوده است، اما موسسه قطر نظر به اين که يک شرکت تجاري نيست، بدون ترس دست به حبيب مي‌شود و با حمايت مقامات سياسي قطر سرمايه نجومي خود را صرف جذب غول‌هاي فوتبال جهان مي‌کند.
 

* سرمايه کار خود را کرده است، اما مصرف درست کليد موفقيت در يک پروژه است

 ـ هم چنان که پيشتر ذکر کرديم پول و سرمايه از پارامترهاي اصلي و اساسي درخشش در جهان فوتبال است و پاري سن ژرمن با سرمايه‌ نجومي که مالکان خود دارد، دير يا زود به يکي از قدرت‌هاي جهان فوتبال تبديل خواهد شد، اما نبايد فراموش کنيم که مهم‌ترين دليل که موفقيت يک پروژه را تضمين مي‌کند کارداني و تخصص کار به دستان و مصرف درست سرمايه است.
 

 * عقد قرارداد با لئوناردو و آنچلوتي نخسين گام در راه بزرگ شدن

 ـ هم چنان که مي‌دانيم ليگ فرانسه از نظر اعتبار و کلاس جهاني به پاي لاليگا، ليگ برتر انگليس، رقابت‌هاي سري A و حتي رقابت‌هاي بوندسليگا نمي‌رسد، به همين خاطر ستاره‌هاي جهان فوتبال به ندرت ليگ فرانسه را انتخاب مي کنند. باشگاه پاري سن ژرمن در نخستين گام لئوناردو را به عنوان مدير بخش فوتبال خود انتخاب کرد تا ستاره سابق برزيل با استفاده از نام و اعتبار خود ستاره هاي جهان را به فرانسه بياورد. اين باشگاه فرانسوي در دومين گام کارلو آنچلوتي سرمربي سابق چلسي و ميلان را به خدمت گرفت تا پيش از اين نامش بر سر زبان‌ها بيفتد. آنچلوتي با نشستن بر روي نيمکت اين تيم فرانسوي انگشت روي بازيکنان صاحب نام فوتبال اروپا گذاشت و در نخستين گام با پاستوره و آلکس قرارداد امضا کرد، وي در فصل نقل و انتقالات تابستاني امسال هم با پشتيباني مالکان قطري خود خوب کار کرد و لاوتزي، سيلوا و ابراهيموويچ را به خدمت گرفت.
 

 * پاري سن ژرمن در آستانه تبديل شدن به يک غول

 پاري سن ژرمن با هدايت کارلو آنچلوتي در حال تبديل شدن به غول در فوتبال فرانسه و اروپا است. اين تيم با خريدهاي که در يکي دو فصل اخير داشته به يک تيم کامل تبديل شده است. اين تيم در خط دفاعي بازيکناني همچون سيلوا، آلکس و ساخو که بسياري از کارشناسان فوتبال فرانسه آينده درخشاني را براي او پيش‌بيني مي‌کنند،‌ را در اختيار دارد. همچنين در جناح راست مکسول ستاره سابق اينتر و بارسلونا را در ترکيب دارد. اين تيم در خط مياني هم پر ستاره است. چنان که هافبک‌هاي سرشناس همچون تياگو موتا، سيسوکو ، ماتويدي و در جلوي آنها پاستوره را دارد، اما نقطه قوت اين تيم به اذعان کارشناسان خط حمله است که زوج لاوتزي و ابراهيموويچ را دارد که در فصل گذشته رقابت‌هاي سري A نمايش خيره کننده‌اي در ترکيب تيم‌هاي خود داشتند.
 همه اين دلايل شاهد گوياي هستند که پاري سن ژرمن در حال تبديل شدن به غول و پيمودن راه صد ساله در يک شب است.
 

دیدگاه‌ها