کد خبر : 71861 | 13 فروردين 1391 ساعت 10:37 | 5.8K بازدید | 0 دیدگاه

نگاهی به وضعیت فوتبالیست‌های دورگه ایرانی

پس از تجربه موفق حضور دژاگه در تیم ملی فوتبال کی‌روش به اروپا سفر کرده تا عملکرد چند بازیکن ایرانی شاغل در لیگ‌های اروپایی را بررسی کند.

نگاهی به وضعیت فوتبالیست‌های دورگه ایرانی

به نقل از ايسنا، سرمربي تيم ملي فوتبال ايران که روز گذشته از دوبي عازم فرانکفورت شد، قصد دارد عملکرد چند بازيکن ايراني الاصل شاغل در ليگ‌هاي اروپايي را زير نظر بگيرد. در اين ميان دو سه بازيکن جديد هم در ميان بازيکنان مد نظر کي‌روش قرار دارند که بد نيست نگاهي به سابقه و کارنامه‌ي باشگاهي و ملي آنها داشته باشيم.


آرش بيات

اين بازيکن در 28 تيرماه سال 1362 در تهران متولد شده است. بيات هافبکي 174 سانتي متري است و در حال حاضر در ليگ سوئد و در تيم آسيريسکا سوئد بازي مي کند. او از سال 2001 تاکنون براي شش تيم واسترا فرولوندا، ساندس وال، ماري‌هام، کيوويدينگ، ليونگ اسکاي و آسيريسکا 218 بازي انجام داده و 40 گل در مجموع به ثمر رسانده است. وي در حال حاضر به عنوان بازيکن – مربي در اين تيم مشغول است. بيات در بازار 200 هزار پوند قيمت گذاري شده است. بيات از سال 1999 تا 2001 37 بازي براي تيم‌هاي زير 16 و زير 18 سال سوئد انجام داد و 16 گل هم به ثمر رساند.


امين نظري

نظري در ششم ارديبهشت سال 1372 در مالمو سوئد به دنيا آمده است. اين هافبک 180 سانتي متري در حال حاضر در تيم مالمو بازي مي‌کند. اين بازيکن جوان دوره‌ي حرفه‌اي بازيگري خود را از سال 2011 با عقد قراردادي دو و نيم ساله با تيم مالمو آغاز کرد و تاکنون هفت بار براي اين تيم به ميدان رفته است. نظري که در سوئد به دنيا آمده است، والديني از ايران و فيليپين دارد و مي‌تواند در سه تيم ملي سوئد ايران و فيليپين بازي کند! اين بازيکن جوان بازي کردن براي تيم ملي سوئد را منطقي ترين تصميم دانسته، هرچند به نظر مي رسد راه يافتن به تيم اصلي بزرگسالان سوئد کار چندان آساني نباشد. با اين حال نظري تاکنون 18 بازي براي تيم‌هاي زير 17 و زير 19 سال سوئد انجام داده و سه گل براي هر کدام از اين تيمها به ثمر رسانده است.


بهرنگ صفري

اين بازيکن در 20 بهمن سال 1363 در تهران متولد شده است. اين بازيکن 184 سانتي متري که پست اصلي‌اش دفاع چپ است، از سال 1992 فوتبال را در تيم لوند سوئد آغاز کرد و تا سال 2001 به کار خود در اين تيم ادامه داد. صفري سپس در همين سال مورد توجه باشگاه مالمو که يکي از باشگاه‌هاي تراز اول سوئد محسوب مي‌شود قرار گرفت و تا سال 2008 به مدت 7 سال در اين تيم توپ زد. صفري سپس در سال 2008 با باشگاه بازل سوئيس به توافق رسيد و راهي اين کشور شد. او نخستين بازي اروپايي خود را با پيراهن بازل در چارچوب مرحله‌ي انتخابي ليگ قهرمانان اروپا مقابل گوته برگ انجام داد و نخستين گل خود را براي اين تيم در سال 2010 در بازي مقابل يانگ بويز که با پيروزي 4 بر صفر اين تيم همراه بود، به ثمر رساند.

اين تنها گل صفري براي بازل در طول دوران بازيگري‌اش براي اين تيم سوئيسي بود. پس از بازل اين باشگاه اندرلخت بلژيک بود که با بازيکن ايراني الاصل بازي به توافق رسيد. صفري نخستين بازي اروپايي خود در مقدماتي ليگ اروپا را در ديدار مقابل بورسااسپور انجام داد. وي در حال حاضر در اين تيم بلژيکي بازي مي کند و 18 بار براي اين تيم به ميدان رفته است. صفري براي نخستين بار در سال 2008 به تيم ملي سوئد دعوت شد. وي تا کنون 23 بازي ملي براي سوئد انجام داده است. قيمت او در حال حاضر در بازار نقل و انتقالات 2 ميليون و 200 هزار پوند است. با توجه به شرايط اين بازيکن و تعداد بازي که براي تيم ملي سوئد انجام داده بعيد به نظر مي‌رسد که اين بازيکن مدنظر کي‌روش باشد و بتواند براي ايران بازي کند.

همچنين رضا قوچاني نژاد ديگر بازيکن ايراني الاصل شاغل در ليگ بلژيک است که پيش از اين صحبت‌هايي مبني بر حضورش در تيم ملي به گوش رسيده است.

دیدگاه‌ها