کد خبر : 35967 | 01 بهمن 1389 ساعت 10:59 | 1.9K بازدید | 0 دیدگاه

ایران - كره جنوبی از نگاه آمار

تیم های ایران و کره جنوبی، دیدار سنتی یک چهارم نهایی جام ملتهای آسیا را در دوحه تکرار خواهند کرد. آمار و ارقام هر چند به برتری نسبی ملی پوشان دلالت دارد، اما این برتری آن قدر محسوس نیست که افشین قطبی و شاگردانش خودشان را از پیش برنده بدانند.

ایران - كره جنوبی از نگاه آمار
تيم ملي فوتبال ايران که با شروعي اميدوارکننده تمام امتيازهاي مرحله ي گروهي را به دست آورده به مصاف تيمي مي رود که در دوره هاي اخير جام ملتهاي آسيا همواره يکي از حريفان سنتي ايران بوده است. در ادامه نگاهي داريم به وضعيت دو تيم و پيشينه‌ي بازيهاي گذشته.

** وضعيت صعود از گروه

ايران:

قهرمان سه دوره ي پياپي جام ملتهاي آسيا در گروهي سخت و دشوار قرار داشت. همگروهي با مدافع عنوان قهرماني، تيم سرسخت و دونده کره شمالي و امارات باعث شد تا بسياري از کارشناسان موفقيت ايران را مورد ترديد قرار دهند، البته نمايش ضعيف ايران در مرحله مقدماتي جام جهاني 2010 و ناکامي از حضور در آفريقاي جنوبي هم در اين پيش‌بيني‌ها بي تاثير نبود.

ديدار نخست ايران مقابل عراق از حساسيت بالايي برخوردار بود. ملي پوشان هرچند در نيمه‌ي اول يک بار دروازه شان فرو ريخت، اما با دوگلي که رضايي و مبعلي به ثمر رساندند، اين بازي را با پيروزي پشت سر گذاشتند تا با شکست جدي ترين رقيب، زنگ خطر را براي مدعيان به صدا در آورند.

بازي دوم مقابل کره شمالي بود که ايران با تک گل کريم انصاري فرد به پيروزي رسيد. ملي پوشان در آخرين ديدار که جنبه‌ي تشريفاتي هم داشت، با چهره اي متفاوت به ميدان آمدند، اما حتي حضور 9 بازيکن ذخيره هم مانع از پيروزي ايران نشد و برتري 3 بر صفر مقابل امارات، نام ايران را به عنوان تنها تيم 9 امتيازي رقابتها مطرح کرد.

کره جنوبي:

شاگردان کوانگ رائه براي صعود کار دشواري پيش رو نداشتند. حضور تيمي مانند هند که بدون شرکت در مراحل مقدماتي و با قهرماني در "چلنج کاپ" پا به اين رقابتها گذاشته بود خيال کره اي ها را راحت کرده بود.

کره جنوبي در نخستين گام بحرين را با نتيجه نزديک 2 بر يک از پيش رو برداشت و در دومين ديدار مقابل استراليا که دومين حضورش در جام ملتهاي آسيا را تجربه مي کرد به تساوي يک بر يک دست يافت. بازي آخر مقابل هند مي توانست کره جنوبي را به عنوان صدرنشين گروه راهي دور بعد کند تا مسير راحت تري را براي طي کردن داشته باشد، اما اين تيم تنها توانست 4 بار دروازه هند را باز کند و يک بار هم دروازه اش فرو ريخت، تا به عنوان تيم دوم حريف ايران در مرحله يک چهارم نهايي شود.

* ايران - کره جنوبي از نگاه آمار

تيم هاي ايران و کره جنوبي هميشه حريفي سخت براي هم بوده اند و آمار و ارقام هم نشان مي دهد که دو تيم معمولا پيکار پاياپايي را برگزار کرده‌اند.

دوتيم در مجموع بازيهاي ثبت شده در فيفا 24 بار به مصاف هم رفته اند که سهم ايران 9 پيروزي و سهم کره جنوبي 8 پيروزي بوده و 7 ديدار هم با نتيجه تساوي به پايان رسيده است.

در گل هاي رد و بدل شده هرچند کره اي ها بهتر عمل کرده و 31 بار موفق به گلزني شده اند. اين عدد براي ايران 28 است.

* ايران – کره جنوبي در مقدماتي جام جهاني

از مجموع 24 ديدار برگزار شده بين دو تيم، ايران و کره جنوبي 5 بار در چارچوب رقابتهاي مقدماتي جام جهاني به مصاف هم رفته‌اند که ايران هرگز پيروز نشده است. يک پيروزي براي کره اي ها و 4 تساوي حاصل کار دو تيم در مرحله مقدماتي جام جهاني است. 11 گل هم بين دو تيم رد و بدل شده که سهم ايران 4 گل بوده است.

ايران و کره جنوبي در مرحله مقدماتي جام جهاني 2010 با هم همگروه بودند که هر دو ديدار با تساوي يک بر يک به پايان رسيد. در ديدار رفت در ورزشگاه آزادي، ايران که علي دايي هدايت آن را بر عهده داشت، توسط نکونام روي يک کار ايستگاهي به گل رسيد، اما پارک جي سونگ در ادامه کار را به تساوي کشيد.

در ديدار برگشت ايران در حالي به مصاف کره جنوبي رفت که در فاصله بين ديدارهاي رفت و برگشت 2 بار سرمربي عوض کرده بود. علي دايي پس از باخت به عربستان برکنار شد، مايلي کهن مدت کوتاهي هدايت تيم را بر عهده گرفت، اما او هم به دلايلي از تيم کنار رفت تا افشين قطبي با وعده صعود به جام جهاني هدايت تيم را در دست بگيرد. وعده اي که هيچگاه محقق نشد. ايران در ديدار برگشت هم ابتدا به گل رسيد، اما در آخرين دقايق باز هم گل مساوي را پذيرفت. اتفاقي که اگر رخ نمي داد صعود ايران به جام جهاني را رقم مي زد.

** ايران و کره جنوبي در مقدماتي جام جهاني

تيرماه سال 56، مقدماتي جام جهاني 1978- بوسان

ايران صفر

کره جنوبي صفر

آبان ماه سال 56، مقدماتي جام جهاني 1978- تهران

ايران 2

کره جنوبي 2

* ايران در اين سال به عنوان تنها تيم آسيا و براي نخستين بار به جام جهاني صعود کرد.

مهرماه سال 72، مقدماتي جام جهاني 1994- دوحه

ايران صفر

کره جنوبي 3

* ايران با وجود شکست سنگين مقابل کره جنوبي باز هم مي توانست راهي جام جهاني شود، اما شکست 4 بر 3 مقابل عربستان روياهاي ايران را بر باد داد.

بهمن ماه سال 87، مقدماتي جام جهاني 2010 - تهران

ايران يک

کره جنوبي يک

خردادماه سال 88، مقدماتي جام جهاني 2010 – سئول

ايران يک

کره جنوبي يک

* ايران در اين دوره در گروه 5 تيمي، چهارم شد و نتوانست به جام جهاني راه پيدا کند.

** ايران و کره جنوبي در مقدماتي جام ملتهاي آسيا

حاصل دو ديداري که در چارچوب مرحله‌ي مقدماتي جام ملتهاي آسيا بين دو تيم برگزار شد، يک پيروزي و يک تساوي براي ايران است. در چهار گلي که در اين دو ديدار به ثمر رسيد، سهم ايران 3 گل بود.

شهريورماه 85، مقدماتي جام ملتهاي آسيا 2007 – سئول

ايران يک

کره جنوبي يک

آبان ماه سال 85، مقدماتي جام ملتهاي آسيا 2007 – تهران

ايران 2

کره جنوبي صفر

** ايران و کره جنوبي در بازيهاي دوستانه

دو تيم مدعي قاره کهن تاکنون در 11 بازي دوستانه مقابل هم به ميدان رفته‌اند که سهم هر يک از دو تيم 5 پيروزي و يک تساوي بوده است. آخرين ديدار دوستانه در کره جنوبي برگزار شد که ايران پس از 39 سال توانست با گل شجاعي اين تيم را در خاک خودش شکست دهد.

** ايران و کره جنوبي در جام ملتهاي آسيا

حساس ترين ديدارها بين دو تيم، در جام ملتهاي آسيا رقم خورده است. جايي که دو تيم 6 بار با هم روبرو شده اند. سهم ايران 3 پيروزي، 2 شکست و يک تساوي است. هرچند در تک ديداري که در سال 2007 با تساوي بدون گل خاتمه يافت، اين کره جنوبي بود که در ضربات پنالتي به پيروزي رسيد و به جمع 4 تيم پاياني رقابت ها راه يافت. 13 گل براي ايران و 11 گل براي کره اي ها آمار ثبت شده از رويارويي دو تيم در جام ملت هاي آسيا است.

جام ملتهاي آسيا 1976- تايلند (بانکوک)

ايران 2

کره جنوبي يک

در اين ديدار دو تيم در وقت قانوني به تساوي يک بر يک رسيدند، اما ايران در وقتهاي اضافي به گل برتري رسيد و کره جنوبي را از پيش رو برداشت. ايران در پايان سومين و آخرين قهرماني‌اش در آسيا را جشن گرفت.

جام ملتهاي آسيا 1988- قطر (دوحه)

ايران صفر

کره جنوبي 3

نيمه نخست اين ديدار که در مرحله گروهي انجام شد، با نتيجه 2 بر صفر به سود کره‌اي ها رقم خورد. ايران با وجود شکستي که مقابل کره پذيرفت توانست از گروه خود صعود کند و در پايان سوم شد.

جام ملتهاي آسيا 1996 – امارات (دوبي)

ايران 6

کره جنوبي 2

شاگردان مايلي کهن براي گرفتن انتقام، 8 سال صبر کردند. ايران با وجود اين که نيمه اول را با شکست 2 بر يک به پايان برده بود، در نيمه دوم طوفاني ظاهر شد و 5 بار دروازه کره جنوبي را باز کرد تا اشک سرمربي کره جنوبي درآيد. صحنه اي که به گفته مايلي کهن بعدها مربي احساساتي ايران را هم به گريه وادار کرد. علي دايي با 4 گلي که مقابل کره جنوبي به ثمر رساند، نامش را به عنوان دومين بازيکن تاريخ جام ملت هاي آسيا که 4 گل در يک بازي به ثمر رسانده به ثبت رساند. پيش از اين بهتاش فريبا به اين عنوان رسيده بود. در دوره‌ي اخير هم عبداللطيف، بازيکن تيم ملي فوتبال بحرين در ديدار مقابل هند 4 بار گلزني کرد تا اين فهرست سه نفره شود. ايران پس از پيروزي مقابل کره جنوبي، مقابل عربستان به ميدان رفت. ناداوري در ديدار نيمه نهايي تا حدي آَشکار بود که تيمي که در مرحله گروهي 3 بار دروازه‌اش مقابل ايران باز شده بود در ضربات پنالتي ايران را شکست داد و به فينال رسيد. ايران هم با پيروزي مقابل کويت در ضربات پنالتي، که با درخشش عابدزاده به دست آمد، به مقام سوم رسيد.

جام ملتهاي آسيا 2000 – لبنان (تريپولي)

ايران يک

کره جنوبي 2

در اين ديدار که در مرحله يک چهارم نهايي برگزار شد، ايران ابتدا به گل برتري رسيد. کريم باقري از فاصله 40 متري با شوتي سنگين دروازه کره جنوبي را باز کرد. در ادامه اما کار به تساوي کشيده شد و اين کره جنوبي بود که بر خلاف 22 سال قبل در وقت اضافي برنده ديدار شد تا ايران حذف شود.

جام ملتهاي آسيا 2004 – چين (جينان)

ايران 4

کره جنوبي 3

تيم هاي ايران و کره جنوبي باز هم در مرحله يک چهارم نهايي مقابل هم قرار گرفتند. علي کريمي يکي از بهترين بازيهايش را براي تيم ملي انجام داد و با هت تريک خود زمينه‌ساز پيروزي ايران شد. نکته جالب توجه اين بود که کريمي 2 بار با ضربه سر موفق به گلزني شد. کره اي هرچند پس از هر گل ايران کار را به تساوي مي کشيدند، اما آخرين بار نتوانستند گل به خودي مدافعشان را جبران کنند. مهدوي مهدوي کيا هم با سه پاس گلي که ارسال کرد، نقشي کليدي در اين پيروزي داشت. ايران در اين دوره از رقابت ها پس از پشت سرگذاشتن کره جنوبي مقابل چين در ضربات پنالتي شکست خورد و با پيروزي در ديدار رده بندي مقابل بحرين عنوان سومي را به دست آورد.

جام ملت هاي آسيا 2007 – مالزي (کوالالامپور)

ايران صفر

کره جنوبي صفر

ايران و کره جنوبي در ديداري تکراري در يک چهارم نهايي جام ملتهاي آسيا مقابل هم قرار گرفتند. تلاش دو تيم در پايان 120 دقيقه گلي در برنداشت. در ضيافت پنالتي ها اين کره جنوبي بود که 4 بر 2 به پيروزي رسيد و راهي يک چهارم نهايي شد و ايران باز هم حذف شد. هدايت ايران را در اين دوره امير قلعه‌نويي بر عهده داشت.

جام ملتهاي آسيا 2011 – قطر (دوحه)

ايران – کره جنوبي

ساعت: 19:55

ورزشگاه: قطر اسپورت

تيمهاي ايران و کره جنوبي در حالي براي پنجمين بار پياپي در يک چهارم نهايي مقابل هم قرار مي گيرند که از سال 1996 به بعد، به صورت تناوبي تيم صعود کننده بوده اند، روندي که اگر ادامه پيدا کند حکم به صعود ايران خواهد داد. براي پرکردن خط تيره در جلوي دو تيم بايد تا ساعت 19:55 دقيقه صبر کرد و ديد آيا قطبي که سابقه کار در کره جنوبي را دارد مي تواند تيمي که ادعا مي کند شناخت خوبي از آن دارد، را شکست دهد يا خير.

دیدگاه‌ها