کد خبر : 31968 | 11 آذر 1389 ساعت 19:32 | 34.8K بازدید | 0 دیدگاه

میزبان جام‌های جهانی 2018 و 2022 مشخص شد

نشست ویژه فیفا عصر پنج شنبه در زوریخ، مقر اصلی فیفا برگزار شد تا نام میزبان جام‌های جهانی 2018 و 2022 اعلام شود.

میزبان جام‌های جهانی 2018 و 2022 مشخص شد
در اين نشست که در هواي سرد و برفي زوريخ برگزار شد، جمعيت زيادي از چهره‌هاي ورزشي و سياسي گرد هم آمده بودند. جروم والکه دبيرکل فيفا از سپ بلاتر دعوت کرد تا نتايج را اعلام کند. در بين چهره‌هاي مشهور افرادي مانند بيل کلينتون، فرانتس بکن باوئر، ديويد بکام و رومن آبرامويچ .. حضور داشتند.

رييس فيفا ابتدا نام روسيه را به عنوان ميزبان جام جهاني 2018 اعلام کرد و سپس قطر به عنوان ميزبان جام جهاني 2022 انتخاب شد.

نماينده‌ي قطر پس از انتخاب کشورش گفت: از اين که کشور ما را باور کرديد، متشکريم. جام جهاني در خاورميانه رنگ و بوي ديگري خواهد داشت.

بلاتر هم پس از انتخاب قطر گفت: به فدراسيون و مردم قطر تبريک مي گويم. اميدوارم شاهد جام جهاني خوبي در کشورهايي باشيم که تاکنون پايمان را به آنها نگذاشته‌ايم. روسيه در شرق اروپا و قطر در خاورميانه. اولين بار است که عرب‌ها جام جهاني را برگزار مي کنند.

قطر که برنامه‌ي بسيار گسترده‌اي براي ميزباني جام جهاني 2022 طراحي کرده از گزينه‌هاي اصلي ميزباني جام جهاني 2022 به شمار مي رود. شبکه‌هاي تلويزيوني اين کشور در زمان برگزاري جام جهاني تبليغات گسترده‌اي براي ميزباني جام جهاني انجام دادند و از چهره‌هاي شناخته شده‌ي فوتبال دنيا مانند مسي، زيدان، گوارديولا، ريبري استفاده کردند. همچنان سامي الجابر يکي از شناخته‌شده ترين بازيکنان عربستان در سال‌هاي اخير در اين تبليغات از ميزباني قطر حمايت مي کرد.

اين سومين بار بود که فيفا در يک روز نام ميزبان دو دوره جام جهاني را اعلام مي کرد. پيش از اين در سال‌هاي 1946 و 1966 بود که فيفا اين کار را انجام داده بود و در ساير دوره‌ها، تنها نام ميزبان دوره‌ي بعد اعلام مي شد. در آن سال‌ها کميته‌ي اجرايي فيفا وجود خارجي نداشت و کنگره‌اي تشکيل مي شد و در پايان نام ميزبان جام جهاني را اعلام مي کرد.

در سال 1946 در نشستي که در لوکزامبورگ برگزار شد برزيل و سوئيس براي ميزباني دو دوره جام جهاني برگزيده شدند. ابتدا قرار بود جام جهاني در سال‌هاي 1949 و 1951 برگزار شود، اما سرانجام مقرر شد اين رويداد بزرگ فوتبال در سال‌هاي 1950 و 1954 برگزار شود. به اين ترتيب برزيل به عنوان ميزبان جام جهاني 1950 و سوئيس به عنوان ميزبان جام جهاني 1954 انتخاب شدند.

سال 1966 دومين بار بود که براي ميزباني چند دوره از جام جهاني تصميم گيري شد. در نشستي که در انگليس برگزار شد، آلمان به عنوان ميزبان جام جهاني 1974، آرژانتين به عنوان ميزبان جام جهاني 1978 و اسپانيا به عنوان ميزبان جام جهاني 1982 برگزيده شدند. نکته‌ي قابل توجه اين بود که در سال‌هاي 1946 و 1966 که نام ميزبان 5 دوره‌ي جام جهاني اعلام شد، تنها يک کشور نامزد برگزاري جام جهاني بود که در نهايت انتخاب شد.

حاشيه مراسم

* جمعيت بسيار زيادي بيرون از مقر فيفا از چند ساعت پيش از آغاز مراسم حضور داشتند و با تکان دادن پرچم حمايت خود را از کشورشان براي ميزباني جام‌جهاني نشان مي دادند. تعداد زيادي کودکان قطري با در دست داشتن پرچم قطر و تصوير نقاشي شده اين پرچم بر روي صورتشان در ميان جمعيت حضور داشتند.

* در پارکي در نزديکي مقر فيفا حدود 2 هزار نفر تجمع کرده بودند و بي صبرانه منتظر آغاز مراسم بودند.

* صفحه نمايش بسيار بزرگي در بيرون مقر فيفا قرار داشت که مراسم را به طور زنده پخش مي کرد.

* تمام خيابان‌هاي منتهي به مقر فيفا به دليل ترافيک سنگين و ازدحام جمعيت توسط پليس بسته شده بود.

* بعد از اعلام نام روسيه به عنوان ميزبان جام جهاني، مردم اين کشور با بالا بردن پرچم و در آغوش گرفتن يکديگر به شادماني پرداختند.

* ميهمانان دعوت شده، دو ساعت مانده به آغاز مراسم وارد مقر فيفا شده و هر يک جداگانه با شبکه الجزيره گفت و گوي کوتاهي انجام دادند.

* جمعيت بسيار زيادي در دوحه جمع شده بودند و مراسم را از زوريخ به طور زنده از طريق نمايشگر تماشا مي کردند.

* گاري لينکر، دبير کميته‌ي ميزباني انگليس در جملاتي کوتاه پيش از آغاز مراسم به اضطراب و نگراني اذعان کرد و در عين خال گفت: لحظه‌ي بسيار حساسي است. شور و اضطراب عجيبي دارم، با اين وجود ايمان دارم که انگليس انتخاب مي شود.

*ميزبان‌هاي جام‌هاي جهاني در قرن 21

2002: کره جنوبي و ژاپن

2006: آلمان

2010: آفريقاي جنوبي

2014: برزيل

2018: روسيه

2022: قطر

دیدگاه‌ها