کد خبر : 28081 | 06 مهر 1389 ساعت 12:39 | 1.1K بازدید | 0 دیدگاه

دوستی: هدف ما صعود به جام جهانی و قهرمانی در آسیاست

سرمربی تیم فوتبال جوانان گفت: هدف اصلی ما صعود به جام جهانی است، البته تلاش می کنیم قهرمان آسیا نیز شویم.

دوستی: هدف ما صعود به جام جهانی و قهرمانی در آسیاست

 نشست خبري علي دوستي قبل از اعزام تيم جوانان به مسابقات قهرماني آسيا در چين صبح امروز در فدراسيون فوتبال برگزار شد.
سرمربي تيم جوانان صحبت‌هاي زير را مطرح کرد:

* مي‌خواهيم سفيران خوبي براي ايران باشيم
قبل از هر چيز بايد از جرايد و رسانه ها تشکر کنم. در اين چند سال که به عنوان سرمربي تيم نوجوانان و اکنون تيم جوانان مشغول به کار شده‌ام، شما هميشه من را حمايت کرده ايد و هيچگاه من و تيمم را به چالش و مسائل حاشيه‌اي نکشانده‌ايد. هم هميشه سعي کردم به عنوان پدر کنار تيم باشم و خالصانه کار کنم. در تيم‌هاي پايه بايد به مسائل اعتقادي و آموزشي تأکيد شود.خوشحالم که با به حاشيه نبردن تيم جوانان در اين مدت تمام فکرم روي همين مسئله مي چرخيد. اگر شما نباشيد انگيزه اي نيست که به تنهايي بخواهم چنين کاري کنم. اميدوارم هميشه يار و غمخوار تيم هاي پايه باشيد و کمک کنيد تا در آينده تيم ملي قوي‌تري داشته باشيم.

* جوانان ايران مرد روزهاي سخت هستند
ما در مسابقات قهرماني آسيا با تيم‌هاي کره جنوبي ، استراليا و يمن هم گروه هستيم. همه مي‌گويند گروه سختي داريم، ولي من مي‌گويم ايران تيم سختي براي ساير تيم‌هاست. جوانان ايران مرد روزهاي سخت هستند و استعدادهاي خوبي داريم. مربيان زحمت کشي که بدون چشم‌داشت اين استعدادها را پروش مي‌دهند. کميته آموزش خوبي داريم که مربيان را بخوبي حمايت مي کنند. مديران خوبي داريم که به فکر سازندگي هستند. فکر مي کنم به ياري خداوند و با برنامه ريزي که فدراسيون فوتبال داشته است بتوانيم نتيجه خوبي بگيريم. انصافا فدراسيون فوتبال براي تيم‌هاي پايه سنگ تمام گذاشته است. اين فدراسيون در حد توان و بضاعت کم و کسري براي ما نداشت. حتي يک روز هم از دست نداديم. آنچه در طول 30 سال مربيگري از خودم و ديگران ياد گرفته‌ام در اختيار اين آينده سازان قرار دادم. با اطمينان مي گويم مي توانيم جوانان آينده ساز خوبي داشته باشيم. در گروه سختي قرار داريم اما تلاش مي کنيم تا دل مردم را خوشحال کنيم.

* از توانايي هاي کره جنوبي نمي توانيم چشم پوشي کنيم
به نسبت استراليا و يمن از کره جنوبي شناخت بيشتري دارم. با اين تيم در فينال مسابقات قهرماني آسيا در رده نوجوانان بازي کرديم. مسابقات اين تيم در جام جهاني را آناليز کرديم. کره جنوبي تيم خيلي خوبي است که از شايستگي هايش نمي توانيم بگذريم. البته ما هم تيم ناپخته‌اي نيستيم و مي دانيم که اين تيم در مسابقات قهرماني آسيا حريف دست و پا بسته اي نيست. آنها به اندازه که نقاط ضعف خود را برطرف کرده اند نقاط قوت خود را بيشتر کرده‌اند. همان اندازه که فدراسيون برنامه ريزي خوبي داشته ما هم برنامه‌هاي خوبي پياده کرديم. با تيم هاي خوبي چون اوکراين و روسيه بازي کرديم. از ديگر حريفان ايران يعني استراليا و يمن شناختي ندارم، البته فدراسيون فوتبال و کميته روابط بين الملل تلاش کردند فيلمي از بازي هاي اين دو تيم پيدا کنند، اما در رده هاي پايه پيداکردن فيلم کار راحتي نيست. البته جاي خوشبختي است که ما با تيم يمن و استراليا در بازي دوم و سوم رو برو مي شويم و سعي مي کنيم بازي اول اين دو تيم را به خوبي آناليز کنيم.

* هدف من جام جهاني و قهرماني در آسيا است
اگر من از اين مي گويم که هدف اصلي رسيدن به جام جهاني است به اين معنا نيست که مي خواهم توقعات را از تيم خود پايين بياورم. دانش آموزي که مي خواهد به دانشگاه برسد بايد مرحله به مرحله مقاطع تحصيلي را طي کند، هيچ وقت نمي گوييد که يک دانش آموز بدون طي کردن مراحل تحصيلي به دانشگاه برسد. سالي که با تيم نوجوانان در آسيا قهرمان شديم گفته بودم که هدف اصلي رسيدن به جام جهاني است. اکنون هم هدفم همان است و البته تلاش مي کنيم تا قهرمان آسيا هم شويم.

* تيم ايران حرفه‌اي شده است
درست است که فرصت براي آناليز کردن دو حريف کم داريم اما واقعيت را بايد بدانيم که تيم ما حرفه اي شده است. اين بازيکنان بازي‌هاي متعدد بين المللي انجام داده‌اند، تجربه‌هاي مختلفي بدست آ‌ورده، با سختي هاي مختلفي رو برو شده و به اين شرايط سني رسيده اند که وقتي بازي تيمي را برايشان آناليز کنيم متوجه بشوند که چه چيزهايي از آنها مي خواهيم. فکر مي کنم تيم جوانان آمادگي مسابقه با هر تيمي را دارد.

* دنبال راه فرار نيستم
به اينجا نيامدم که بگويم دنبال راه فرار هستم. خدايي که ما را آفريده صداقت را به ما ياد داده و شايد اين صداقتم براي من خوب نباشد اما من بايد حرف راست را بزنم. در اين مدت يک کارشناس فوتبال پيدا نکردم که در مورد تيم جوانان منفي صحبت کرده باشد. همه مديران باشگاه‌ها و خانواده فوتبال اين تيم را آينده فوتبال مي دانند و اگر روزي اين تيم به هدفش نرسد آن را بايد به حساب کوچک بودن من بگذاريد وگرنه اين تيم کم و کسري ندارد.

* فوتبال درياي بزرگي است
يک بازي در رده پايه برابر با دو ماه تمرين کردن است. در اين بازي ها مربيان به چيزهاي جديد مي رسند در واقع بايد بگويم که اين ما نيستيم که به بازيکنان آموزش مي دهيم بلکه گاهي آنها با رفتار ، اخلاق و بازي خود به ما درس مي‌دهند. من سعي کردم از زماني که داشتم مشکلات تيم را برطرف کنم. فوتبال درياي بزرگي است که هرقدر از آن آب برداريم قطره‌اي از آن کم نمي شود. هيچکس در دنيا نيست که بگويد تيم کاملي دارد يا بگويد همه چيز را بلدم. هرچه از علم فوتبال بدانيم تازه متوجه مي شويم که چيزي نمي دانيم. ما هم چيزي از فوتبال نمي دانيم. در حد سواد و سهم خود مشکلات را برطرف کردم و نقاط قوت آن را بيشتر کردم.

* براي من بحث وحدت يکپارچگي مهم است
اين تيم جوانان اکنون يک تيم کاملا حرفه اي و ورزشي است که اکثر بازيکنان آن تمامي شئونات يک ورزشکار حرفه‌اي را ياد گرفته‌اند. فدراسيون فوتبال براي اولين بار براي حرکتي بزرگ و جديد مربيان تيم نوجوانان را به عنوان تيم جوانان انتخاب کرده اند و من هم سعي مي کنم جواب اين اعتماد فدراسيون را بدهم. با اين سياست گذاري که فدراسيون فوتبال داشته آينده متعلق به اين جوانان است. اگر تيم نوجوانان قهرمان آسيا شد مديون مربياني بوديم که همواره بدون هيچ چشمداشتي و در گمنامي اين بازيکنان را پرورش دادند. ما نيز يک سهم کوچکي در اين موفقيت داريم و اکنون هم مي گويم اگر تيم به جام جهاني راه پيدا کند و قهرمان آسيا شويم باز سهم کوچکي خواهيم داشت.

* تيم جوانان 85 درصد همان تيم نوجوانان است
پس از اينکه از مسابقات جام جهاني نيجريه بازگشتيم کمتر از ده روز فرصت داشتيم تا تيم را براي مسابقات مقدماتي قهرماني آسيا آماده کنيم. پس از اينکه توانستيم از گروه بالا بياييم به اردوهاي مختلف سفر کرديم و استعداديابي انجام داديم. ما مربيان خوبي داريم که قدر آنها را نمي دانيم همين مربيان بودند که بازيکناني مثل دايي، مهدوي کيا و نکونام را پرورش دادند. اگر آنها امروز در فوتبال اروپا آقايي مي‌کنند دست پرورده همين مربيان ايراني هستند. من اگر با دست پر از تيم برگردم خودم به سراغ اين مربيان مي روم و از آنان تشکر مي‌کنم.

* تيم ايران خيلي پيشرفت کرده است
تيم ايران نسبت به مسابقات مقدماتي قهرماني آسيا پيشرفت داشته است. اگر در بازي هاي مقدماتي مقابل ازبکستان نتوانستيم همه توان خود را نشان دهيم، به اين دليل بود که بازيکنان خيلي خسته بودند. در آلمان که بوديم طي 14 روز 7 بازي تدارکاتي انجام داديم و از وقت نهايت استفاده را برديم. برگزاري اين بازي‌ها باعث شد تجربه بازيکنان بالا برود و اکنون اين تيم ترسي براي بازي با تيم هاي بزرگ ندارد.

* تمام نگراني و دغدغه من مصدوميت رضايي و عالي شاه است
اگر کمي نگراني و ناراحتي دارم به خاطر مصدوميت دو بازيکن اصلي تيم يعني کاوه رضايي و اميد عالي‌شاه است. متأسفانه کاوه رضايي 50روز است که با تيم تمرين نکرده و عالي شاه نيز 15 روزي است که مصدوم شده، البته تيم پزشکي تمام تلاش خود را مي‌کند که اين دو را برساند. البته ما بازيکناني داريم که جايگزين آنها شوند اما هر گل يک بويي دارد و من ارزش اين دو بازيکن را نمي توانم ناديده بگيريم، همه ما بايد با هم باشيم و مي توانيم تيم کاملي باشيم.

*‌با محمدي تعامل خوبي دارم
کميته جوانان و کميته فني اگر مي‌خواهند که فوتبال ما پيشرفت کند بايد به فکر يکي شدن دلها باشند. بين مربيان تيم هاي پايه تعامل خوبي وجود دارد و به نظر من ما بايد از فکر هم بخوبي استفاده کنيم. من با آقاي اکبر محمدي سرمربي تيم نوجوانان تعامل خوبي دارم. ايشان در اردويي که در کره جنوبي داشتند اطلاعات خوبي در کره جنوبي براي ما بدست آوردند اما يادمان باشد بازي تدارکاتي را با بازي رسمي نبايد مقايسه کرد، مثلا شايد ايران در بازي دوستانه برزيل را ببرد اما اين واقعيت فوتبال نيست. يا اگر در فينال آسيايي ما توانستيم کره را ببريم دليل نمي شود که اين بار هم بتوانيم آنها را شکست دهيم. در رده پايه کار کردن خيلي سخت است، بچه ها احساسي هستند در عرض 5 دقيقه همه چيز تغيير مي کند. مربيان بزرگ دنيا هم نمي توانند در تيم هاي پايه کار کنند چون معضلاتي در اين تيم ها هست که نياز به روانشناس بزرگ دارد. يک روانشناس مي خواهد که اگر خداي نکرده اتفاق پيش بيني نشده اي رخ داد بتواند آن را به آرامش هدايت کند.

* بايد يکپارچگي و صميميت را بيشتر کنيم
در رده پايه يک بحث فني وجود دارد و يک بحث يکپارچگي و صميميت. از آقاي طباطباييان سرپرست تيم تشکر مي کنم. ايشان از روزي که وارد اين تيم شده با وحدت و بزرگي که از خود نشان داده توانسته به عنوان يک پدر در کنار اين بازيکنان باشد. تمام مشکلات تيم برطرف شده و ايشان با برنامه ريزي توانسته‌اند مشکلات را به حداقل برسانند.

* هدف اين است که اين بازيکنان به تيم ملي راه پيدا کنند
فدراسيون فوتبال عاشق چشم و ابروي من نبوده که به عنوان سرمربي جوانان انتخابم کند. براي اين هدف انتخاب شدم که از اين تيم بازيکناني براي تيم ملي ساخته شود، البته اين دليل نمي شود که اگر تيم نوجوانان به تيم جوانان تبديل شد اين بازيکنان مرحله به مرحله به تيم ملي برسند، قرار نيست همه تيم به اين جايگاه برسند. بازيکن بزرگ بايد روح و شخصيت بزرگ داشته باشد من قول مي‌دهم تلاش کنم تا جواب اين اعتماد فدراسيون را بدهم و بازيکنان خوبي تحويل اين فوتبال دهم.

دیدگاه‌ها