کد خبر : 1761624 | 24 خرداد 1400 ساعت 22:56 | 15.4K بازدید | 0 دیدگاه

میزبان ناخوانده، آغاز سوت و کور ضیافت فوتبال لاتینی

تیم ملی برزیل با کسب برتری پرگل 0-3 برابر ونزوئلا در خانه خود نشان داد به دنبال فتح دوباره کوپا آمه ریکا است.

میزبان ناخوانده، آغاز سوت و کور ضیافت فوتبال لاتینی

به گزارش "ورزش سه"، سر انجام جام ملت های آمریکای جنوبی (کوپا آمریکا) ۲۰۲۱ نیز با سوت داور اروگوئه ای و بدون برگزاری مراسم افتتاحیه، به طور رسمی آغاز شد. مطابق انتظار برزیل جام را خوب آغاز کرد و در اولین گام و در خانه خود موفق به غلبه بر ونزوئلا آنهم با سه گل شد.

 

دعوای میزبانی، شبیخون کرونا


میزبانی این جام بر خلاف نمونه اروپایی، با حواشی عجیب و غریبی همراه بود و دو میزبان مشترک یعنی آرژانتین و کلمبیا به علت گسترش ویروس کووید ۱۹، عملا از این امتیاز بزرگ محروم شدند. رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی پیشنهاد میزبانی این مسابقات را به ژائیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل داد و او نیز بی درنگ پذیرفت. البته میزبانی برزیل در کوپا آمریکا ۲۰۲۱ موجب اختلافاتی بین مسئولان کنفدراسیون فوتبال برزیل شد و حتی تغییراتی را در بالاترین سطح مدیریتی فوتبال این کشور به وجود آورد.

 

1612235

 

همین تنش ها موجب تعلیق ۳۰ روزه روجریو کابوکلو از ریاست کنفدراسیون فوتبال برزیل و جانشینی موقت وی با آنتونیو کارلوس نونز گردید. دامنه این تنش ها به اردو و نیمکت تیم ملی برزیل نیز رسید و چند روز پیش از آغاز کوپا آمریکا، شایعاتی مبنی بر برکناری تیته سرمربی "سلسائو" به گوش می رسید. بازیکن های برزیل به دلیل مسایل انسان دوستانه و حرفه ای، به شدت مخالف میزبانی برزیل در این جام بودند و حتی بیانیه مشترکی را در شبکه های اجتماعی خود منتشر کردند. به هر حال تیته مربی موفق برزیل در مقام خود ابقا شد تا باز هم "سلسائو" به عنوان میزبان کوپا آمریکا، در جستجوی دفاع از عنوان قهرمانی تیمش در دوره قبل این مسابقات باشد.

 

ونزوئلا، لشکری از پیش بازنده!


البته بحران پاندمی کرونا مختص برزیلی ها نبود و حریف آنها در افتتاحیه کوپا آمریکا ۲۰۲۱ یعنی ونزوئلا نیز ۱۲ تن از اعضای خود از جمله توماس رینکون و ۷ بازیکن دیگر را به علت مثبت شدن تست کرونا، به همراه نداشت و به همین علت ۱۵ بازیکن جدید با پرواز چارتر از کاراکاس به اردوی تیم ملی ونزوئلا اضافه شدند. "ال وینوتینتو" یک نام بزرگ در فوتبال آمریکای جنوبی محسوب نمی شود اما کشور بحران زده ونزوئلا قصد دارد مرهمی از فوتبال برای مردمش بسازد. استخدام یک مربی با تجربه و مطرح پرتغالی همچون ژوزه پسیرو با سابقه حضور روی نیمکت تیم های پورتو و اسپورتینگ، نشان می دهد که عنابی پوش ها قصد دارند تا در فوتبال پیشرفت کنند. شاید بزرگ ترین بدشانسی ونزوئلا در این تورنمنت، شبیخون کرونا به اردوی آنها بود وگرنه این تیم با حضور بازیکن های کلیدی و با تجربه اش، احتمالا نمایش بهتری را مقابل برزیل ارائه می داد.

 

1612236

 

تمام ستاره های برزیل و لشکر بی دفاع ونزوئلا!


 شاگردان تیته در نخستین بازی خود توانستند با حساب سه بر صفر مقابل تیم دوم ونزوئلا در ورزشگاه مانه گارینشا شهر برازیلیا پیروز شوند. در شرایطی که شاهد بازگشت محدود تماشاگرها به ورزشگاه های اروپایی هستیم، مسابقات کوپا آمریکا همچنان تحت الشعاع ویروس کووید ۱۹ قرار داشته و سکوهای خالی از تماشاگر به ذوق بیننده های تلویزیونی می زند. علاوه بر ونزوئلا، چند تیم دیگر نیز دارای بازیکن های آلوده به کرونا بوده و نتوانستند با تمام قوا در این رقابت ها حضور یابند از جمله کلمبیا و بولیوی که به ترتیب دو و سه بازیکن غایب دارند. بسیاری از رسانه های برزیلی از رئیس جمهور، رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی (CONMEBOL) و رئیس کنفدراسیون فوتبال برزیل به دلیل قبول میزبانی کوپا آمریکا توسط این کشور انتقاد کرده و مسایل سیاسی را در این تصمیم گیری دخیل دانستند.

 

همچنین شیوع پاندمی کرونا در برزیل وضعیت بهتری نسبت به کشورهای آرژانتین و کلمبیا ندارد و عملا تغییر میزبان به معنای حفظ سلامت بازیکن ها نیست بلکه شرایط کنترل این ویروس در برزیل را دشوارتر کرده است. همان طور که اطلاع دارید، کشور برزیل دچار مشکلات اقتصادی فراوانی بوده و به همین دلیل، بسیاری از احزاب سیاسی و مردم عادی این کشور مخالف برگزاری جام جهانی ۲۰۱۴ و المپیک ریو در سرزمین قهوه بودند. برزیل با برتری ۳-۰ مقابل ونزوئلا توانست بیست و یکمین بازی پیاپی بدون باخت در خاک خود را طی دوره های مختلف کوپا آمریکا از سال ۱۹۷۵ به بعد جشن بگیرد. آخرین بار که برزیل در این تورنمنت متحمل یک باخت در خاک خود گردید، مربوط به دیدار با پرو در سال ۱۹۷۵ می شود. ونزوئلا در غیاب بازیکن های مطرح خود حریف دشواری برای برزیلی ها نبود و شاگردان تیته سه گل به ثمر رسانده و چند گل را هم نزدند.


ارزیابی خط حمله برزیل؛ نمایشگاهی از ستاره ها!


نیمار گل سر سبد بازی برزیل-ونزوئلا بود که ۵ بار شوت زد و ۷ پاس کلیدی داد. او در ۱۷ دوئل (نبرد تن به تن) حضور فعال داشت. نیمار یک گل زد و در هر دو گل دیگر تیمش نیز تاثیر گذار بود. او هر روز به رکورد تاریخی پله نزدیک و نزدیک تر می شود. به قول تیته، هر گاه نیمار از لحاظ فیزیکی و روانی آماده باشد، باید منتظر اتفاقات خوب برای برزیل باشیم. بازیکنی همچون نیمار کاملا غیر قابل پیش بینی است زیرا علاوه بر تکنیک ناب، توانایی استفاده از هر دو پای خود را دارد. در حالی که خبرنگارهای برزیلی تلاش می کردند تا نیمار را با رونالدو و روماریو مقایسه کنند اما تیته حاضر نشد مقایسه مستقیم بین آنها انجام دهد. از نقطه نظر ژورنالیستی شاید بتوان زوج نیمار-گابریل باربوسا (گابی گُل) را هم با زوج رونالدو-روماریو مورد مقایسه قرار داد اما از نظر تیته این نوع مقایسه ها جالب نیست.

 

1612238


گابریل ژسوس بر خلاف نیمار شب خوبی را سپری نکرد و فقط یک ضربه را روانه دروازه حریف نمود. شاید تیته در بازی بعد تصمیم بگیرد تا از روبرتو فیرمینو در ترکیب اصلی استفاده کند. تیته علاقه خاصی به سیستم ۳-۳-۴ داشته و با تکیه بر توانایی های خود توانسته فلسفه فوتبال برزیلی را احیا نماید. او معمولا نیمار را به عنوان وینگر چپ به بازی می گیرد. نیمار با استفاده از فضاهای خالی پشت دفاع راست حریفان و توانایی حمل توپ معمولا به عرض زده و فضای بسیار بیشتری برای مانور دارد. اگر تیته نقش مهاجم هدف و داخل باکس را به نیمار محول می کرد، قطعا او در تراکم انبوه مدافعان در محوطه جریمه حریف، صاحب کمترین فضا و کمترین توپ می شد و بازدهی کمتری داشت. سرمربی برزیل در بازی مقابل ونزوئلا از ریچارلیسون به عنوان مهاجم مرکزی استفاده کرد ولی او نتوانست انتظارات را بر آورده سازد.

 

با مقایسه ۸۵ لمس توپ برای نیمار با ۱۸ لمس توپ برای ریچارلیسون، متوجه می شویم که چرا تیته از ابر ستاره تیمش به عنوان وینگر چپ استفاده می کند. البته روبرتو فیرمینیو، ریچارلیسون، گابریل ژسوس، وینیسیوس جونیور و اورتون نیز از دیگر گزینه های تیته در فاز هجومی هستند که توانایی بازی هم به عنوان وینگر و هم به عنوان مهاجم هدف را دارند و دست سرمربی برزیل برای ایجاد انواع تغییرات در ترکیب تیم یا تنوع تاکتیکی در امور تهاجمی بسیار باز است. تنها مهاجم برزیل که سابقه بازی در بال های کناری را نداشته، گابریل باربوساست که تقریبا یک مهاجم کلاسیک داخل باکس محسوب می شود. سلسائو با اتکا به این خط حمله خوفناک، یک تیم توقف ناپذیر به نظر می رسد که چیزی جز تکرار قهرمانی در دوره قبل کوپا آمریکا راضی اش نخواهد کرد!

 

محمد رضا شعاعی

دیدگاه‌ها