کد خبر : 1701272 | 20 مرداد 1399 ساعت 18:03 | 22.4K بازدید | 2 دیدگاه

در رویای تکرار خاطره 2015

بارسلونا در لیسبون؛ پایان شب سیه، سپید است؟

آبی و اناری های کاتالونیا با پیروزی مجدد در بازی برگشت مقابل ناپولی، صعود مقتدرانه خود به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا را جشن گرفتند.

 بارسلونا در لیسبون؛ پایان شب سیه، سپید است؟

به گزارش ورزش سه، در این فصل عجیب که یاران لیونل مسی بعد از مدت ها، هیچ جام داخلی را فتح نکردند، همچنان سطح توقعات هواداران بارسلونا بالا بوده و آنها در رؤیای فتح لیگ قهرمانان اروپا هستند. اگر چه بارسلونا نام بزرگ و یک قدرت کم نظیر همیشگی در فوتبال اروپا تلقی می شود اما با توجه به شرایط کنونی این تیم، بسیاری از کارشناس های فوتبال اسپانیا معتقدند که قهرمانی در اروپا، تقریبا یک مأموریت غیر ممکن است! 

 

 

1517995

 

 

لوئیز ماسکارو خبرنگار روزنامه Sport چاپ کاتالونیا معتقد است که بارسلونا در یک کابوس پایان ناپذیر و یکی از پیچیده ترین فصول در تاریخ خود به سر می برد که انواع و اقسام بحران های اقتصادی، ورزشی و اداری، گریبان گیر این تیم شده است. در چنین شرایطی، قهرمانی در لالیگا چیزی شبیه معجزه و جادو می توانست باشد.

البته نگاه ماسکارو نیز خیلی بدبینانه نیست و او اعتقاد دارد که نباید ناکامی بارسلونا در جام های داخلی، اختلافات داخلی مانند روابط سرد لیونل مسی با کیکه ستین، کیفیت فنی پایین، مصدومیت ها، تغییر مربی در میانه فصل و مشکلات اقتصادی را یک پیش فرض قطعی برای شکست بارسلونا در لیگ قهرمانان تلقی کرد. از قضا با توجه به تعطیلات کرونایی و برگزاری لیگ قهرمانان به صورت یک «مینی تورنمنت»، مسیر تیم های باقی مانده برای کسب عنوان قهرمانی، کوتاه تر و احتمالا ساده تر خواهد بود. همان طور که می دانید، مسابقات لیگ قهرمانان از مرحله یک چهارم نهایی تا فینال، به صورت مجتمع در شهر لیسبون برگزار خواهد شد و همه رویارویی ها نیز به صورت تک بازی بوده و دیگر خبری از بازی رفت و برگشت نیست.

 

 

1517966

 

 

بنا بر این، هر کدام از تیم های حاضر در مرحله یک چهارم نهایی، فقط سه مسابقه برای کسب جام، در پیش دارند. جالب تر این که از بین 8 تیم باقی مانده، فقط دو تیم سابقه قهرمانی در ادوار پیشین لیگ قهرمانان را دارند که همانا بارسلونا و بایرن مونیخ هستند. نکته شگفت آور این است که یاران مسی در بازی تاج و تخت اروپا، ابتدا باید از سد آهنین یاران لواندوفسکی عبور کنند که به راستی یک فینال زود هنگام خواهد بود.

با توجه به این توضیحات، به نظر می رسد که مسیر قهرمانی اروپا برای یاران لیونل مسی به دشواری لالیگا نیست و حتی تیم بحران زده بارسلونا با یک مربی تحت فشار و فاقد کارنامه درخشان مانند کیکه ستین، از مدعیان جدی قهرمانی در این دوره از رقابت ها است. ستین به خوبی می داند که اگر این جام معظم را به نیوکمپ ببرد، سرنوشت خودش در باشگاه بارسلونا را دگرگون خواهد ساخت و چه بسا این حواشی و اختلافات در رختکن تیمش به حداقل ممکن برسد.

 

 

1515484

 

 

بر کسی پوشیده نیست که مسی و چند ستاره بزرگ دیگر، اعتقادی به مربیگری ستین و کادر او ندارند و عملا رهبری تاکتیکی این تیم در زمین، توسط مسی انجام می شود. حتی این بی اعتمادی بین مسی و کادر فنی بارسلونا به قدری آشکار شد که رفتار سرد بین آنها، در چند صحنه از جمله در دیدار مقابل سلتا ویگو، توسط دوربین های تلویزیونی شکار گردید و خبر از سرّ درون داد.

 

ماسکارو خبرنگار روزنامه Sport نوشته که به رغم همه مشکلات، آبی و اناری ها یک تیم بسیار خاص و بی همتا هستند که حتی در بدترین شرایط خود نیز قادر به خلق شگفتانه و کسب پیروزی های بزرگ هستند.

این فوتبال نویس اسپانیایی وضعیت کنونی بارسلونا را با «اپیزود آنوئتا» در فصل 15-2014 مقایسه می کند، هر چند که بارسلونای کنونی، بدتر از آن تیم فاتح «سه گانه» بازی می کند. این که ستین نتوانسته شکاف بین خود و ستاره های تیمش را پُر کند، ناشی از عدم مدیریت درست ورزشی وی بوده و اوج ناکامی یک پروژه فوتبالی است.

 

 

1507931

 

 

این نویسنده در ادامه یادداشت خود به ضرورت چرخه نو گرایی و باز یابی انقلاب گونه ترکیب بارسلونا برای فصل آینده اشاره می کند و احتمال چنین رخدادی را با توجه به بحران مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا، بسیار پایین می داند. شاید بزرگ ترین هدف این باشگاه و هوادارانش در شرایط کنونی، حفظ لیونل مسی باشد که این روزها شایعاتی مبنی بر نا رضایتی او از وضعیت بارسلونا و احتمال جدایی اش از نیوکمپ به گوش می رسد.

حتی برخی رسانه ها مدعی شدند که پدر مسی یک ویلای بزرگ را در شهر میلان خریداری کرده و آن را نشانه ای برای حضور مسی در اینتر ارزیابی کردند. بارسلونا در بازی برگشت مقابل ناپولی، یک فوتبال خوب و سرشار از انگیزه را ارائه کرد و حتی ستین مدعی شد که تیمش در اوج آمادگی به سر می برد هر چند که برخی از کارشناس ها نوشتند که بارسلونا این پیروزی را مدیون سوپر استارهای درون زمینش بود و نه تصمیمات تاکتیکی کیکه ستین!

 

 

1503627

 

 

لوئیز میگل سانز خبرنگار روزنامه Sport اعتقاد دارد که بارسلونا، همیشه بارسلوناست و بزرگ ترین بازیکن جهان را در اختیار دارد، پس می تواند باز هم در بازی تاج و تخت فوتبال اروپا پیروز شود. میگل سانز مصدومیت ها را یک توفیق اجباری برای بارسلونا می پندارد تا فرصت بیشتری به جوانان از جمله آنسو فاتی و ریکی برسد که شایستگی های خود را به اثبات برسانند.

جالب این که اغلب بارسا نویس ها، تأکید ویژه ای بر استفاده مجدد از استعدادهای جوان محصول «لا ماسیا» دارند که طی سال های اخیر، به شدت مغفول مانده اند یا با قیمت مناسب، به باشگاه های متمول انگلیسی فروخته شده اند. جان کلام این که قهرمانی در اروپا می تواند همه این کابوس های ناشی از پیوند اجباری بارسلونا و ستین را بشورد و بِبَرد، پیوندی که حتی ماه عسل هم نداشت اما در صورت فتح قله لیگ قهرمانان، این پیوند می تواند به طور مسالمت آمیز ادامه یابد و یا حتی عاطفی ترین و رمانتیک ترین جدایی ممکن را بین ستین و «بلو گرانا» رقم بزند!

 

محمدرضا شعاعی

دیدگاه‌ها