کد خبر : 1700398 | 16 مرداد 1399 ساعت 12:36 | 7.4K بازدید | 0 دیدگاه

عسگری: امیدوارم این چند هفته به خیر بگذرد

انتخاب خورشیدی برای فینال لیگ یک درست بود

عسگری می‌گوید که کمیته داوران باید در نظارت و انتخاب داور، جدی تر عمل کند.

انتخاب خورشیدی برای فینال لیگ یک درست بود

به گزارش "ورزش سه"، داوری در هفته های اخیر فوتبال یکی از موضوعات حساس و جنجال برانگیز بوده است؛ از دو پنالتی مشکوک برای پرسپولیس و استقلال تا قضاوت های پرسروصدا در لیگ یک و دست آخر زردوخورد در بازی لیگ دو که منجر به توقف مسابقه شد. حالا اما در حساس ترین مقطع این مسابقات، تیم ها انتظار دارند که شاهد قضاوت های بهتری باشند.

 

* چرا از داوران تست کرونا نمی‌گیرند؟
حسین عسگری رئیس سابق دپارتمان داوری، در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اشتباهات داوری گفت: اشتباهات همه جا هستند اما این ها را نگفتم که اشتباهات داوری را نفی کنم ولی اشتباهات در فوتبال ایران یک مقدارش به خاطر کرونا بود که روی تمرکز، افتخار و آرامش داوران تاثیر داشت و یک مقدار هم به خاطر بی توجهی کمته داوران. الان تی ها 5 روز یا یک هفته ای تست کرونا می‌دهند اما داوران چطور؟ بازیکنان که هزینه تستشان را نمی‌پردازند و باشگاه هزینه می‌دهد، متولی داوران هم فدراسیون و کمیته داوران است و باید رسیدگی کند اما انگار داوری اصلا برایشان مهم نیست.

 

* چرا بیژن حیدری داور بازی استقلال - سپاهان شد؟
وی افزود: متوالی انتخاب داوران مشخص نیست. کمیته داوران در حال انجام کار اجرایی است، پس دپارتمان چه کاره است؟ این باعث می‌شود که داوران تکلیفشان را ندانند، ما با دست خودمان نیروهایی که داریم را از بینن می‌بریم. مثلا روی چه حسابی آقای بیژن حیدری که مینیسکش مصدوم بود و یک ماه بیرون نشست را برای بازی استقلال - سپاهان گذاشتند؟ داوری که مصدوم می‌شود ترس از دویدن دارد و نتیجه اش هم همان صحنه پنالتی بود که حیدری 40 متر فاصله داشت. اشتباه را بیژن حیدری نکرد بلکه کمیته داوران انجام داد.

 

* به داوران حرف رکیک زدند اما...
او درباره اشتباهات در لیگ هم توضیح داد: تیم ها با مکافات منابع مالی تامین می‌کنند و همه می‌دانند تیم ها مشکل دارند. الان با یک گل ممکن است آن ها به لیگ برتر صعود نکنند یا به لیگ یک بروند، بنابراین داوران باید دقت بیشتری داشته باشند و کمیته داوران هم در چینش و نظارت بهتر عمل کند. اما داوران حمایت هم نمی‌شوند، مثلا قبل از شروع لیگ گفتند هرکسی به داوری توهین کند، توبیخ می‌شود و جریمه و محروم خواهد شد اما چه اتفاقی رخ داد؟ الان بعد از کرونا یک مربی به داور حرف رکیک زد و بعد گفت ما ویلا نداشتیم که بدهیم، این یعنی اتهام و اطلاع دارم که داور هم گزارش کرده. اگر بخواهند برابر با مقررات و کمیته انضباطی تصمیم بگیرند، باید 8 هفته محروم شوند اما چه اتفاقی رخ داد؟

 

* لیگ یک را باید جدی بگیرند
عسگری درباره  وضعیت لیگ یک توضیح داد: این که تیم میزبان برای داوران هتل بگیرد درست نیست و این که داوران زمینی رفت و آمد کنند هم فاجعه بار است. این یعنی این که حداقل امکانات را هم ندارند. هفته پیش در اراک کارت داور را گرو گرفتند، این توهین به داور است اما کمیته داوران چه نقشی داشت و چه کرد؟ من این هفته دیدم یک داور اسم دار به اسم اشکان خورشیدی را برای بازی مس و آلومینیوم گذاشتند که اتفاق خوبی است اما او باید از نظر جسمانی و روحی روانی آماده باشد و امیدوارم اینطور شود.

 

* ترکی، فغانی و... داورانی حرفه ای بودند
رئیس سابق دپارتمان داوری درباره وضعیت روحی روانی داوران گفت: باید به داوران به اندازه توانایی شان بازی بدهند. مثلا یک داوری را چند هفته بیرون می‌گذراند، بعد بازی بی اهمیت به او می‌دهند و بعد هم می‌فرستند لیگ یک. آیا این درست است؟ به هر داور باید به اندازه کیفیتش بازی بدهند و مثلا یک داور حرفه ای خوب را در بازی با استقلال، پرسپولیس، سپاهان و... به کار گیرند و بعد اگر لازم شد به لیگ یک بفرستند تا او هم انگیزه خود را حفظ کند. ما البته قبلا چند داور حرفه ای مثل ترکی و فغانی و ... داشتیم که برایشان فرقی نداشت کجا سوت می‌زنند.

 

* امیدوارم به خیر بگذرد
حسین عسگری در پایان گفت: من خیلی دوست دارم بازی ها خوب قضاوت شوند اما هر چه بازی حساس تر باشد، داوری هم سخت تر است. امیدوارم کمیته داوران گزینش خوبی برای لیگ یک انجام دهد و نظارت خوبی هم باشد. در لیگ برتر هم منطقه سقوط و سهمیه بسیار حساس است، به هر حال امیدوارم این چند هفته را به خیر بگذرانیم.

دیدگاه‌ها