کد خبر : 1693579 | 14 تیر 1399 ساعت 09:30 | 7.1K بازدید | 0 دیدگاه

تدبیر ساکت الهامی ؛ فرار از دژاوو در یادگار

سرمربی تراکتور در سخت ترین برهه از دوران حرفه ای خود قرار گرفته است.

تدبیر ساکت الهامی ؛ فرار از دژاوو در یادگار

به گزارش "ورزش سه"، ساکت الهامی در شرایطی هدایت تراکتور را بر عهده گرفت که این تیم در بدترین اوضاع ممکن قرار داشت. او اما موفق شد خیلی سریع اوضاع را سامان بخشیده و تراکتور را بار دیگر به یک تیم مدعی تبدیل کند. همین عملکرد خوب بود که باعث شد، واژه موقت از کنار عنوان الهامی برداشته شده و او به عنوان سرمربی دائمی تراکتور کار خود را در این تیم ادامه دهد.

 

همه چیز برای یک فصل رویایی آماده بود


لیگ نوزدهم برای تراکتور در بهترین حالت ممکن آغاز شد. روی کاغذ که اوضاع خوب بود و شواهد هم بر این موضوع صحه می گذاشتند. یک مربی بزرگ به نام مصطفی دنیزلی روی نیمکت تراکتور حضور داشت. مربی که سال های سال نامش در میان مدعیان نشستن روی نیمکت تراکتور به چشم می خورد اما هیچ گاه حضورش به عنوان سرمربی سرخ پوشان به واقعیت تبدیل نمی شد. مالک متمول تراکتوری ها اما طی یک اقدام قابل توجه، رضایت دنیزلی را برای نشستن روی نیمکت تیمش جلب کرد تا یکی از رویاهای هواداران میلیونی تراکتور براورده شود. دنیزلی برای کسب موفقیت، ابزارهای خوبی در اختیار داشت. بدنه اصلی تیم همانی بود که سال گذشته بود. ستاره هایی چون دژاگه، حاج صفی و شجاعی حفظ شده بودند و چند ستاره سرشناس همچون مظاهری، تیموری و اسدی برای پر کردن جاهای خالی تیم، جذب شده بودند. به عقیده کارشناسان تراکتوری ها در این فصل هوشمندانه تر و اقتصادی تر عمل کرده بودند و به اصطلاح ولخرجی بی موردی در نقل و انتقالات نداشتند. به این ترتیب همه چیز برای یک فصل رویایی آماده بود.

 

هیچ کس فکرش را هم نمی کرد...


مطابق انتظار، تراکتور لیگ نوزدهم را توفانی آغاز کرد. کسب پنج برد و دو تساوی در هفت هفته ابتدایی، تراکتور را به یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر تبدیل کرد. این تیم در هفت بازی ابتدایی خود علاوه بر کسب نتایج خوب، هیچ گلی هم دریافت نکرده بود. شاگردان دنیزلی به همراه سپاهان، در صدر یکه تازی می کردند. تا اینکه یک هفته پس از پیروزی پرگل مقابل نساجی در قائمشهر، تراکتور در آبادان مقابل صنعت نفت قرار گرفت. هیچ کس فکرش را هم نمی کرد این دیدار تعیین کننده سرنوشت دنیزلی در تراکتور خواهد بود. زردپوشان آبادانی طی یک عملکرد قابل توجه موفق شدند تراکتور را با نتیجه دو بر یک شکست دهند. تراکتوری ها در این دیدار هرچه رکورد داشتند، نقش بر آب شد! آنها اولین شکست شان را متحمل شدند، برای اولین بار گل خوردند و برای اولین بار بدون امتیاز زمین بازی را ترک کردند. در حالی که همه امیدوار بودند این یک جرقه گذرا باشد، دو دیدار بعدی تراکتوری ها مقابل استقلال و سپاهان نیز سرنوشتی مشابه بازی با صنعت نفت داشت. آنها دو شکست دیگر را هم در فاصله کمتر از دو هفته از شکست مقابل صنعت نفت متحمل شدند. به این ترتیب تراکتور از یک مدعی شماره یک، به یک تیم در بحران غوطه ور شده، تبدیل گشت.

 

1508275

 

ورود یک ناجی جوان


سرمربی باتجربه تراکتوری ها، به اولین قربانی بحران غیرمنتظره ای که دامن تیمش را گرفته بود، تبدیل شد. او برخلاف تصور خیلی زود به کار خود در تراکتور پایان داد و برای خروج تیم از شرایط بدی که در آن گرفتار شده بود، مدیریت دست به تغییر سرمربی زد. ساکت الهامی جانشین مصطفی دنیزلی شد. این مربی جوان در نقش ناجی ظاهر شد و کشتی به گل نشسته سرخ پوشان را به ساحل بازگردانده، بار زده و بار دیگر به دل اقیانوس بازگرداند. تیم تحت هدایت ساکت، بار دیگر با پیروزی آشتی کرده و بحران را به طور کامل پشت سرگذاشته بود. در حالی که همه آمار و ارقام در میدان مقایسه (الهامی با دنیزلی) به نفع مربی جوان بود، تراکتور متحمل یک شکست تلخ مقابل پرسپولیس در هفته هفدهم شد. بعد از این شکست همه منتظر بودند تا ببینند تیم الهامی چگونه با شرایط به وجود آمده روبرو خواهد شد. دو پیروزی و یک مساوی در هفته های بعد نشان داد خبری از بحران شماره دو نیست. در هفته دوم آخرین ماه سال 98 اما پارس جنوبی یک بار دیگر شکست را به تراکتور تحمیل کرد. این در حالی بود که تیم الهامی در حال رسیده به هفته هایی بود که به نوعی مشخص کننده عیار سرمربیگری وی بودند. از سر خوش شانسی و یا بدشانسی، بازی های لیگ پس از شکست مقابل پارس به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شد.

 

ورود دوباره به بازی ها در بدترین شرایط ممکن


در دوران تعطیلی لیگ، تراکتوری ها قرارداد الهامی را برای یک فصل دیگر تمدید کردند. این یک اتفاق بزرگ برای ساکت الهامی بود. او توانسته بود در اولین تجربه کاری خود به عنوان سرمربی آن هم در تیم بزرگی چون تراکتور به گونه ای عمل کند که قرارداداش یک سال دیگر تمدید شود. این در حالی بود که اتفاق مشابهی برای سرمربیان تراکتور در سال های اخیر رخ نداده بود.


تعطیلی کامل مسابقات و پرواز به لیگ بیستم، یک شرایط ایده آل برای الهامی محسوب می شد اما تصمیم سازمان لیگ چیز دیگری بود. بعد از یک وقفه طولانی بازی ها از سر گرفته شد و تراکتور که به هیچ عنوان مهیای ورود دوباره به بازی ها نبود، در گام اول مقابل میهمان خود نساجی شکست خورد. این تیم در دوران تعطیلی مسابقات شرایط سختی را تجربه کرد و تنش میان مدیریت تراکتور با سازمان لیگ و فدراسیون لطمه زیادی به فرایند آماده سازی ذهنی و فنی بازیکنان وارد ساخت.

 

1508274

 

ماموریتی برای فرار از دژاوو


تراکتور در حالی در هفته بیست و سوم میزبان نفت آبادان خواهد بود که در نیم فصل اول، دقیقا در چنین مقطعی، از عرش به فرش سقوط کرده و وارد یک بحران بزرگ شد. دنیزلی و تراکتور تا بازی با صنعت نفت شرایط ایده آلی داشتند، حتی بهتر از شرایط تیم فعلی (از لحاظ نتیجه گیری و شرایط تیم و بازیکنان در اختیار). حال چالش اصلی الهامی را باید شاهد باشیم. او برای اثبات خود باید در هفته های پیشرو نهایت تلاش و علم خود را به کار بگیرد. گذر موفق از هفته های دشوار پیش رو که باید از آن به عنوان "فرار از دژاوو" یاد کنیم، ماموریت خطیر الهامی و شاگردانش خواهد بود. این هفته های سرنوشت ساز می توانند آینده خیلی ها را در تراکتور مشخص کنند، یکی از این افراد خود الهامی خواهد بود. او به خوبی می داند که نتایج بازی های پیشرو معیاری بر توانایی های او در عرصه سرمربیگری خواهد بود گرچه بازهم تاکید می کنیم که شرایط تراکتور فعلی به مراتب از تراکتور نیم فصل اول سخت تر است.

 

*دژاوو: اتفاقی که با قرار گرفتن در آن ناخودآگاه به خود می‌گویید که من این صحنه را قبلا دیده بودم برای مثال نخستین بار قدم به یک شهر جدید می گذارید، امری آشنا به ذهنتان خطور می کند و شما را برای لحظه ای به فکر فرو می برد. با خود می گویید: «حتما قبلا اینجا بوده ام یا این اتفاق را قبلا جایی دیده بودم!».

 

سعید عبدی

 

1508276

دیدگاه‌ها