کد خبر : 1687577 | 14 خرداد 1399 ساعت 19:51 | 14.8K بازدید | 0 دیدگاه

مشکلاتی که در اولین برخورد باید درست حل شوند؛

کمربندها را ببندید؛ چالش های فوتبال با سرعت دیوانه‌وار !

اعلام برنامه رقابت های لیگ قهرمانان آسیا بر فشردگی برنامه نمایندگان ایران اضافه کرد و کار مسئولان سازمان لیگ برای برنامه ریزی ها بازی را در سال منتهی به جام جهانی سخت تر از هر زمان دیگری کرده است.

کمربندها را ببندید؛ چالش های فوتبال با سرعت دیوانه‌وار !

به گزارش "ورزش سه"، ساعاتی پیش بود که مسئولان کنفدارسیون آسیا اعلام کردند، پس از برگزاری جلسه با نمایندگان تمامی باشگاه های حاضر در شرق و غرب آسیا به این نتیجه رسیده اند تا مسابقات لیگ قهرمانان آسیا که در پایان هفته دوم ملعق ماند، از سر گرفته شود.


بر همین اساس رقابت های آسیایی از تاریخ 24 شهریور ماه آغاز می شود و تا تاریخ 8 مهرماه به صورت فشرده در مرحله گروهی به اتمام خواهد رسید. در ادامه رقابت ها مرحله حذفی به صورت تک بازی و در یک کشور برگزار می شود تا به فینال مسابقات برسیم که آن هم به صورت تک بازی در تاریخ 15 آذرماه برگزار خواهد شد.
این برنامه ریزی اما چالش هایی سخت را برای مسئولان سازمان لیگ فوتبال ایران و همینطور باشگاه ها و به خصوص نمایندگان آسیایی فوتبال ایران، به همراه خواهد داشت که در ادامه به مهم ترینِ آنها خواهیم پرداخت:

 

ادامه فشردگی لیگ در رقابت های  آسیایی
قرار است طبق برنامه از روزهای ابتدایی تیرماه رقابت های لیگ برتر از سر گرفته شود و 9 دیدار باقی مانده تیم ها برگزار شود. با این حساب لیگ برتر ایران در دوره نوزدهم درست در میانه های مردادماه خاتمه پیدا خواهد کرد و زمانی نزدیک به 40 روز در اختیار تیم ها برای ورود به رقابت های آسیایی خواهد بود.

 

1486925

 

باشگاه ها مجاز به خرید بازیکن هستند یا ...
یکی از بزرگترین سوالاتی که با انتشار زمان رسمی شروع مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ایجاد شده، این است که آیا تیم های مختلف و به خصوص باشگاه های ایرانی می توانند در فاصله 40 روزه ای که برای ورود به فصل جدید پیش روی آنها قرار می گیرد، اقدام به ترمیم تیم خود در پست های موردنظرشان بکنند یا این اجازه توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا داده نخواهد شد. البته در حالت طبیعی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، پس از انجام مرحله گروهی در انتهای اردیبهشت و روزهای ابتدایی خردادماه، تعطیلات بلندمدتی را تجربه می کرد و تیم های مختلف در همین زمان می توانستند نسبت به تغییر ترکیب خود اقدام کنند؛ با این وصف به نظر می رسد در فاصله اتمام لیگ نوزدهم تا شروع لیگ بیستم و از سرگیری رقابت های آسیایی، تیم ها این فرصت را در اختیار خواهند داشت تا در ترکیب خود تغییراتی که در نظر دارند را پیاده کنند.
 

کاهش زمان آماده سازی بازیکنان از 2 به یکماه !
در گذشته بازیکنان پس از پایان رقابت های فوتبال در روزهای پایانی اردیبهشت، پس از یک ماه رفته رفته تمرینات بدنسازی را آغاز می کردند و سپس در ماه دوم با برگزاری بازی های دوستانه آماده ورود به لیگ می شدند و پس از یکماه رقابت های آسیایی شروع می شد؛ حالا اما ویروس کرونا شرایط را متفاوت کرده و تیم ها فقط یکماه زمان برای ورود دوباره به مسابقات پیش رو خواهند داشت که همین موضوع چالش سختی را پیش روی مربیان بدنسازی تیم ها و همینطور کادر فنی تیم قرار خواهد داد. چالشی که باید دید چطور با آن برخورد خواهد شد و چه تغییراتی در شیوه آماده سازی تیم ها ایجاد می شود.

 

15 روز سرنوشت ساز در مهر و شهریور !
طبق برنامه ای که از سوی رسانه های مختلف در آسیا اعلام شده، رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در تاریخ 24 شهریور آغاز می شود و در تاریخ 8 مهرماه خاتمه پیدا می کند؛ این یعنی تیم ها 4 بازی حساس را باید طی 15 روز و به صورت فشرده برگزار کنند که در نوع خود جالب توجه و هیجان انگیز خواهد بود، اما دشواری های خاص خودش را دارد که برای اولین مرتبه باید بهترین تصمیم برای گرفتن نتیجه درست، اتخاذ شود.

 

شروع لیگ قبل از آسیا یا بعد از آسیا !
همین حالا بی شک یکی از سوالات اصلی نمایندگان فوتبال ایران در آسیا یعنی تیم های استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهر خودرو این است که لیگ بیستم از چه تاریخی آغاز می شود؟ اینکه 4 نماینده ایران پس از برگزاری تمرینات و انجام بازی های دوستانه به صورت مستقیم وارد رقابت های گروهی لیگ قهرمانان آسیا می شوند یا پس از برگزاری یکی دو بازی در لیگ داخلی؟ اینکه اصلا لیگ ایران قبل از شروع رقابت های مرحله گروهی مسابقات آسیایی آغاز خواهد شد یا پس از اتمام مرحله گروهی مسابقات و از میانه های مهرماه.

 


4 بازی ملی فشرده  در ماه های مهر و آبان
چالش دیگر برای سازمان لیگ و باشگاه های فوتبال، شروع  مسابقات ملی است که قرار بود در فرودین ماه و خردادماه با مصاف برابر هنگ کنگ، کامبوج، بحرین و عراق دنبال شود ولی ویروس کرونا این 4 مسابقه ملی و فیفادی را نیز به تعویق انداخت تا شرایط از مهرماه و آبان ماه به عنوان تاریخ های احتمالی برگزاری این 4 مسابقه نام برده شود.

 

1474934

 

بازی های مرحله دوم جام جهانی
در صورتی که تیم ملی بتواند با موفقیت 4 بازی مرحله گروهی را پشت سر بگذارد و به مرحله دوم راه پیدا کند، کار فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاه ها سخت تر هم خواهد شد؛ چرا که باید انجام 10 بازی رسمی و چند دیدار غیررسمی و دوستانه را به برنامه هایشان، آن هم در قاره پهناور آسیا که فاصله زیاد کشورها یکی از معضلات است، اضافه کنند.

 

آیا شروع لیگ در این شرایط منطقی است؟
سه ماه تعطیلی در رقابت های فوتبال سبب به تاخیر افتادن بسیاری از تورنمنت ها شده و همین کار برنامه ریزان را در کشورهای مختلف سخت ودشوار کرده است.  خیلی ها در این شرایط معقتدند رقابت های فوتبال در ایران نباید به زوی از سر گرفته شود، تا پس از شروع دوباره رقابت ها، لیگ بعدی هم بدون فاصله استارت زده شود و نمایندگان آسیایی برای حضور در رقابت ها از آمادگی خوی برخوردار باشند.

 

1498884

 

 

آیا واقعا باشگاه ها تصمیم گیرنده هستند؟
در بیانیه امروز کنفدراسیون فوتبال آسیا بارها تاکید شده بود که تصمیم به شروع دوباره رقابت ها، تصمیمی جمعی با حضور نمایندگان تیم های حاضر در مسابقات از شرق و غرب بوده است ولی باشگاه های ایرانی به هیچ وجه این موضوع را تایید نمی کنند و تاکید دارند که در جریان هیچ موضوعی نیستند و از فشردگی بازی ها و تقویمی که پیش روی آنها قرار دارد، گیج و مبهوتند.

 

امیدوار به هوشمندی مسئولان سازمان لیگ
با این وصف در این شرایط پس فقط باید امیدوار باشیم که تصمیمات AFC با مشارکت مستقیم مسئولان سازمان لیگ در ایران گرفته شده و آنها به خوبی از برنامه ای که برای ادامه مسابقات و شروع به فصل آینده باید ارائه بدهند، آگاهی دارند.

دیدگاه‌ها