کد خبر : 1590089 | 19 بهمن 1397 ساعت 11:24 | 50.4K بازدید | 0 دیدگاه

نگاه نزدیک به تیمی که می خواهد قهرمان شود؛

تراکتورِ لیکنز؛ اول کنترل، بعد گل و گل و گل...!

تیم تراکتورسازی تبریز با ارائه فوتبالی تماشاگرپسند موفق شد نفت مسجد سلیمان را شکست دهد و فاصله اش با صدر را حفظ کند.

تراکتورِ لیکنز؛ اول کنترل، بعد گل و گل و گل...!

به گزارش "ورزش سه"، قرمزپوشان تبریزی نخستین بازی با هدایت جورج لیکنز را با پیروزی پشت سر گذاشتند. آن ها که در نیم فصل اول با محمد تقوی و جان توشاک خود را در بین 4 تیم بالانشین جدول جای دادند و حالا امیدوارند با سرمربیگری مرد 69 ساله بلژیکی به آرزوی دیرینه خود یعنی قهرمانی در لیگ برسند. پتانسیل هواداری، نیروی انسانی، امکانات و... تراکتور را یکی از جدی ترین مدعیان قهرمانی معرفی می کند و در زمین مسابقه نیز این ادعا تصدیق می شود.

 

یک روز پیش از بازی، چند دقیقه مانده به شروع اولین نشست خبری جورج لیکنز تمام صندلی های اتاق کنفرانس پر از خبرنگارانی شد که مشتاق شنیدن اولین صحبت های سرمربی جدید تراکتور بودند. روز بازی هم خبرنگاران تبریزی و در کنار هواداران تراکتور پای به ورزشگاه یادگار امام تبریز گذاشتند تا نخستین نمایش از اپیزود -فعلا- 15 قسمتی تراکتورِ جورج لیکنز را تماشا کنند. با این حال فارغ از کارِ خبری، گزارش زیر نگاهی نزدیک و برداشتی آزاد از 90 دقیقه نمایش تیم جورج لیکنز برای آشنایی بیشتر هواداران تراکتور به نگرش این مربی است.

 

1. از تقوی به لیکنز؛ بدون تغییر در سیستم

 

به جز روزهای نخستین جان توشاک که سیستم 3 دفاعه را برای تیمش انتخاب کرده بود، تراکتور در این فصل با مربی بریتانیایی و سپس مربی ایرانی اش (محمد تقوی) با سیستم 4231 به مصاف رقبا می رفت. روز چهارشنبه هم جورج لیکنز از همین سیستم استفاده کرد اما تفاوت هایی نیز در تیم او با تیم محمد تقوی دیده می شد که البته با بررسی مسابقات بعدی تیم می توان بیشتر به این تفاوت ها پی برد.

 

در سیستم تیم محمد تقوی، او سعی می کرد با ایجاد مثلث هایی در دو سمت چپ و راست، برتری نفری را در زمان حمله به وجود بیاورد و با استفاده از تکنیک مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و یوکیا سوگیتا، مدافعان رقیب را فریب بدهد. اما لیکنز به زوج سازی تاکید بیشتری دارد؛ همچنین تغییر پست بازیکنانی نظیر مسعود شجاعی و اشکان دژاگه به وضوح در نمایش این تیم دیده می شود.

 

 

2. خط اول پرس؛ اشکان، مسعود و استوکس

 

تراکتور روز گذشته مقابل یکی از تیم های قعرنشین و مدعی سقوط لیگ ایران قرار گرفت و طبیعی بود که فرم هجومی داشته باشد و از همان ابتدا برای گلزنی وارد زمین شود. شاگردان جورج لیکنز زمانی که توپ در اختیار مدافعان نفت مسجد سلیمان بود، با 6 نفر کار پرس را در نیمه زمین حریف با شدت بسیار زیاد انجام می دادند و تلاش می کردند تا خیلی زود توپ را تصاحب کرده و تیم حریف را غافل گیر کنند.

 

خط اول پرس با مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و آنتونی استوکس تشکیل می شد. این سه در ابتدا سعی می کردند با ایجاد فشار روی مدافعان حریف توپ را از مدافعان بگیرند و در غیر این صورت، آن ها را وادار به ارسال پاس بلند و ریسکی کنند. اگر خط اول پرس موفق به توپ گیری می شد، فرآیند هجومی و تلاش برای گلزنی از همان جا شکل می گرفت. اما اگر این اتفاق هم روی نمی داد، اکبر ایمانی، یوکیا سوگیتا و مهدی مهدی پور که تلاش می کردند منافذ ارسال پاس را ببندند با پرسینگ شدید بازیکن صاح توپ را تحت فشار قرار می دادند و حداکثر همین فشار ثانویه باعث می شد تا مسجد سلیمانی ها توپ را از دست بدهند. البته باید دید این نوع در بازی با تیم های قدرتمند هم جواب می دهد یا خیر؟

 

1380140

 

 

3. اشکان دژاگه؛ آماده برای توپ سوم

 

روی ضربات کرنر تیم تراکتور برنامه ویژه ای داشت اما در بازی با نفت مسجد سلیمان خیلی نتوانست پلن های خود را اجرایی کند. در هنگام کرنر، 4 بازیکن سرزن در محوطه جریمه بودند، دو بازیکن روی خط محوطه جریمه باقی می ماندند و اشکان دژاگه نیز پشت سر آن دو قرار می گرفت تا از توپ سوم و چهارم استفاده کند.

 

جورج لیکنز با نگاهی دقیق به ویژگی های اشکان دژاگه او را در این منطقه قرار داده بود. اشکان که از وضعیت فیزیکی بسیار خوبی بهره می برد، توانایی حفظ توپ و ارسال پاس و سانتر دقیق را هم دارد و در صورت تصاحب توپ می تواند به تداوم موج حملات کمک کند. همچنین اگر توپ در اختیار تیم حریف باشد، ستاره سابق فولام می تواند با فشار روی بازیکن صاحب توپ ضد حمله تیم مقابل را مختل کند.

 

1380138

 

1380139

 

 

4. ایمانی - مهدی پور؛ زوج خط میانی

 

همانطور که گفته شد، جورج لیکنز علاقه زیادی به زوج سازی در زمین دارد و چه بسا اگر یک مهاجم طراز اول و در سطح استوکس داشت، از دو مهاجم در خط حمله استفاده می کرد. یکی از زوج سازی هایی که دیروز مشاهده شد، بین اکبر ایمانی و مهدی مهدی پور بود. کادرفنی تراکتور در بازی با نفت مسجد سلیمان، اکبر ایمانی جنگنده که ویژگی های دفاعی بیشتری دارد را مقابل مدافعان قرار داد و مهدی پور را که از توانایی بازیسازی بهره مند است، کمی جلوتر از او بازی داد.

 

ویژگی های این دو بازیکن مکمل یکدیگر است. روی نیمکت تراکتوری ها کوین کنستانت، علیرضا نقی زاده و علی طاهران را هم برای این قسمت از زمین در اختیار دارند. همچنین شجاعی می تواند در مرکز خط هافبک بازی کند. نکته اصلی این است که ایمانی برخلاف بسیاری از هافبک دفاعی های ایرانی، کمتر زیر توپ می زند و سعی می کند با استفاده از تکنیک مناسبش، توپ را با پاس های کوتاه و دقیق به بازیکنان هم دسته برساند؛ همین درخشش ایمانی و مهدی پور، کار را برای کوین کنستانت بازیکن سابق میلان هم سخت خواهد کرد.

 

1380142

 

 

5. اسماعیلی فر - حاج صفی؛ مهره های تعیین کننده

 

دانیال اسماعیلی فر و احسان حاج صفی روز گذشته در پست دفاع راست و چپ بازی کردند. این دو که مهره های تکنیکی و سرعتی به شمار می روند، با نظر جورج لیکنز تا محوطه جریمه حریف نیز پیش می رفتند و به عبارتی شعاع حرکتی زیادی داشتند. حضور این دو بازیکن در یک سوم دفاعی حریف باعث می شد تا شمار بازیکنان تراکتور در این قسمت به عدد 6 برسد.

 

همچنین اسماعیلی فر و حاج صفی بسیار متمایل به مرکز زمین بازی می کردند و با حرکت های عرضی، فضای بیشتری برای دژاگه و سوگیتا به وجود می آوردند. در اواسط نیمه اول دانیال اسماعیلی فر با حرکت عرضی اولین شوت به دروازه تراکتوری ها را زد. در نیمه دوم نیز فرار زیبای احسان حاج صفی و دریبل یکی دو بازیکن توسط او باعث شد تا تراکتور صاحب یک ضربه ایستگاهی در پشت محوطه جریمه شود؛ موقعیتی که با شوت استثنایی دژاگه تبدیل به گل شد.

 

1380143

 

 

6. کابوس مرزبان؛ ضد حملات سریع تی تی ها

 

در نیمه دوم و به خصوص پس از گل اول تیم تراکتور، مسجد سلیمانی ها جلوتر آمدند و همچون تمام مسابقات فوتبال، این اتفاق فرصت خوبی را در اختیار تیم تراکتورسازی قرار داد تا در ضد حملات موقعیت سازی کنند. اما تفاوت تراکتور با بسیاری از تیم ها این بود که در ضد حملات بسیار سریع و پرتعداد بودند و علاوه بر این که از مهره های سرعتی چون سوگیتا بهره می بردند، فرآیند انتقال توپ سریعی هم داشتند و این موضوع باعث می شد تا دروازه تیم حریف بارها تا آستانه فرو ریختن پیش برود. دفاع همگانی و سپس حضور پرتعداد در ضد حملات، می تواند مشخصه اصلی تیم لیکنز پس از گلزنی به حریفان شود.

 

1380137

 

 

7. ابتدا کنترل؛ بعد گل و گل و گل...

 

در نشست خبری پس از بازی جورج لیکنز که علاقه زیادی به تشریح مسائل دارد و درباره هر موضوعی مفصل صحبت می کند، نگرش خود در مورد ریسک در فوتبال را هم شرح داد. او گفت که ما در نیمه اول اگرچه شکل هجومی داشتیم اما سعی می کردیم که تیم حریف را ابتدا کنترل کنیم اما در نیمه دوم با نمایش هجومی تر، یکی پس از دیگری دروازه حریف را باز کردیم. او حتی مثالی هم برای این نظر خود داشت و گفت شما می توانید با سرعت زیاد و بدون کنترل، رانندگی کنید و می توانید ابتدا کنترل اتومبیل را در دست بگیرید و سپس به سرعت خود اضافه بیافزایید؛ دقیقا همان چیزی که روز گذشته در عملکرد تیم تراکتورسازی دیدیم.

 

1380141

 

 

8. نقد بزرگ؛ فرصت هایی که به آسانی از دست رفتند

 

آنتونی استوکس 4 موقعیت فوق العاده را به آسانی از دست داد. دیگران هم صاحب موقعیت های فوق العاده ای شدند اما نتوانستند استفاده کنند. تراکتور اگرچه 3-0 پیروز شد و اگرچه نمی توان در فوتبال انتظار داشت که هر توپی وارد دروازه شود، اما باید این را هم در نظر گرفت که این نرخ پایین بهره وری از فرصت های گلزنی می تواند در آینده به نگرانی بزرگی تبدیل شود. خصوصا در مسابقات بزرگ که در پیش هستند؛ استقلال، سپاهان، سایپا و... .

 

نویسنده: محمد همتی

 

 

دیدگاه‌ها