کد خبر : 1568204 | 21 آبان 1397 ساعت 11:28 | 45.8K بازدید | 0 دیدگاه

با آدم‌هایی که چیزی نمی فهمند، کاری ندارم

سهراب مرادی: ۲۳۰ کیلو هم برایتان کم است؟!

سهراب مرادی می گوید غیبت دیگر ستاره های وزنه برداری ایران در عشق آباد انگیزه او را برای ایستادن روی سکوی نخست جهان بیشتر کرده است.

سهراب مرادی: ۲۳۰ کیلو هم برایتان کم است؟!

به گزارش "ورزش سه"، مرد ۳۰ ساله وزنه برداری ایران از ۲ سال قبل تازه احیا شده و زندگی جدیدی را آغاز کرده که فعلا پر از موفقیت، مدال و رکوردشکنی است. سهراب مرادی که چند سالی به خاطر محرومیت از وزنه برداری دور بود و هیچ وقت سابقه مدال جهانی در کارنامه نداشت، از المپیک ۲۰۱۶ روی تخته بازگشت و با طلای ریو زنده شد. او این آمادگی را نه تنها حفظ کرد، بلکه در ۲ سال اخیر همواره پیشرفت داشته و هر چه مدال طلا در آسیا و جهان بوده، درو کرده است.


سهراب که رکوردهای قدیمی دسته ۹۴ کیلوگرم را پیش از این جابجا کرده بود، حالا با تغییر اوزان در دسته ۹۶ کیلوگرم هم ۳ طلا و ۳ رکورد با خودش برای ایران به ارمغان آورد. او بدون شک ستاره وزنه برداری ایران و یکی از آماده ترین وزنه برداران جهان به حساب می آید؛ اما هیچ وقت میزان حمایت ها و توجهات در داخل چنین قهرمانی را راضی نکرده است.


سهراب با ۳۰ سال سن تنها ورزشکاری در ایران محسوب می شود که ۶ رکورد جهانی به نامش ثبت شده و از همین حالا همه روی مدال طلای المپیک ۲۰۲۰ او حساب باز کرده اند. رکوردهای سهراب آنقدر رویایی هستند که حتی در یک وزن بالاتر هم می توانند او را صاحب مدال طلا کنند.


در بازگشت از سفر عشق آباد که محل برگزاری مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بود، دقایقی با سهراب مرادی همکلام شدیم. در ادامه مشروح صحبت های خبرنگار "ورزش سه" را با وزنه بردار طلایی ایران می خوانید.

 


* از شرایط مسابقات جهانی ۲۰۱۸ برایمان بگو. به خاطر تغییر اوزان شاید کمی شرایط نسبت به سال های گذشته متفاوت شده بود و سختی بیشتری برای کسب مدال طلا کشیدی؟


اولین دوره مسابقات جهانی بود که با اوزان جدید برگزار می شد. من هم در دسته ۹۶ کیلوگرم وزنه زدم که وزن جدیدی به حساب می آمد. همین باعث شده بود تا چند وزنه بردار از دسته پایین تر و چند وزنه بردار از دسته بالاتر رقبای جدید من باشند. به همین خاطر مسابقه دسته ۹۶ کیلوگرم رقابت جذابی از آب درآمد و از سویی چون این وزن المپیکی است، توجه زیادی به آن می شود. فکر می کنم در آینده رقابت در این وزن جذاب تر هم خواهد شد و این کار مرا سخت تر می کند.

 


* آن وزنه بردار چینی هم که قبلا کیانوش رستمی را با نوع انتخاب وزنه اش غافلگیر کرده بود، این بار نزدیک بود تو را غافلگیر کند؟


به هر حال مسابقات جهانی است و رقابت در بالاترین سطح برگزار می شود. اینطور نیست که مدال آن روی زمین باشد و من بروم و آن را بردارم! همواره همینطور بوده که باید برای کسب مدال طلا زحمت بکشی و تلاش کنی و در نهایت هم هر کسی بیشتر تلاش کند، مزد زحمات خود را می گیرد.

 


* قبول داری شاید در آینده «تیان تائو» برایت در مسابقات جهانی و المپیک دردسرساز شود؟


همین حالا هم برای من دردسرساز است. او رکوردهای خیلی خوبی زد، در حالی که برای اولین سال به یک دسته بالاتر آمده بود. به همین خاطر من هم باید بیشتر کار کنم و با تمام وجود در صحنه باشم. تنها این وزنه بردار چینی نیست و رقبای دیگری هم دارم. باید تمام امکانات برای من فراهم شود تا بتوانم بازهم با مدال طلا برگردم؛ وگرنه رقبا هم خیلی جدی کار می کنند.

 

1354105

 


* شاید به خاطر غیبت برخی دیگر از ستاره های وزنه برداری مثل بهداد سلیمی، کیانوش رستمی و سعید علی حسینی فشار زیادی روی تو بود که حتما به مدال طلا برسی؟


خدا را شکر من آدمی نیستم که استرس و فشاری را روی خودم احساس کنم و وارد این مسائل شوم. البته همین اتفاقاتی که شما می گویید انگیزه مرا بیشتر می کرد تا با همه مشکلات و رقبا بجنگم. در تمرینات زحمات زیادی کشیدم و در نهایت سعی کردم همان رکوردها را در مسابقات هم ثبت کنم.

 


* البته رکوردهای تمرینی که می زنی خیلی بیشتر از همین وزنه هایی است که بالا بردی و رکورد جهان را ثبت کردی؟


در مسابقات جهانی آنقدر سطح رقابت بالاست که اول از همه باید هر وزنه بردار به مدال طلا فکر کند. از سویی صحنه مسابقه با تمرین متفاوت است و آنجا کمتر کسی می تواند رکوردهای تمرینی خود را تکرار کند. البته این را هم بگویم که همین رکوردهای من، رکوردهایی است که تا به حال کسی در تاریخ نزده و حتی در دسته های بالاتر هم می توانست مرا به مدال برساند. جالب است که بازهم می شنوم که می گویند چرا رکوردهایت کم است و چرا ۲۳۰ کیلوگرم در دوضرب زدی؟! من نمی دانم واقعا ۲۳۰ کیلوگرم برای دسته من کم است؟!

 


* در پایان مسابقات لاشا تالاخادزه، قهرمان فوق سنگین از گرجستان را به عنوان بهترین وزنه بردار انتخاب کردند. این جایزه می توانست حق تو هم باشد که ۳ طلا گرفتی و ۳ رکورد ثبت کردی؟

 

این برای دومین سال است که تالاخادزه این جایزه را می گیرد و من دوم می شوم. البته فاصله من فقط چند امتیاز است و شاید من هم می توانستم این جایزه را بگیرم. حتما این وزنه بردار گرجستانی حقش بوده که این جایزه را گرفته؛ اما با توجه به اینکه مسابقه فوق سنگین به روز آخر کشیده می شود، او دقیقا می داند باید چه وزنه هایی را بزند که امتیازش از من بالاتر باشد و بهترین وزنه بردار مسابقات جهانی شود. البته این را هم بگویم که تالاخادزه با این وزنه هایی که می زند، واقعا یک اسطوره است.

 


* انتظار داشته باشیم که سهراب مرادی تا المپیک ۲۰۲۰ با همین آمادگی و همین انگیزه راهش را ادامه دهد؟


انشاالله که بتوانم به راهم ادامه دهم و بازهم مدال بگیرم. هدفم این است که تا المپیک ۲۰۲۰ فرم خودم را حفظ کنم. الان هم چند روزی استراحت می کنم و بازهم وارد تمرینات و اردو می شوم تا خودم را برای مسابقات سال آینده آماده کنم.

 

1354115

 


* بازهم دست پر برگشتی و حتما از مسئولان فدراسیون، وزارت ورزش و کمیته المپیک توقع حمایت بیشتری داری؟


تصور من این است آن دسته از مسئولانی که باید این مسائل را بفهمند که می فهمند و برای حمایت پا پیش می گذارند. در این چند سال هم بودند کسانی که به وضعیت وزنه برداران از جمله من رسیدگی کردند و شرایطمان را واقعا درک کردند. برخی هم این مسائل را نمی فهمند که با آنها هم کاری نمی شود کرد!

 


* پس خیلی هم از حمایت ها راضی نیستی؟


بحث رضایت من نیست. می گویم مدال گرفتن در المپیک الکی نیست و از همین حالا باید به فکرش باشیم. انشاالله که برای رشته های المپیکی به ویژه رشته های مدال آور زمینه ای را فراهم کنند تا ورزشکاران المپیکی با کمترین دغدغه آماده شوند. المپیک میدان بزرگی است و تا دیر نشده، باید برایش برنامه ریزی کنیم.

 


گفت و گو: حسین جمشیدی

 

دیدگاه‌ها